- Model zintegrowanego marketingu firmy : to propozycja całościowego spojrzenia na działalność marketingową firmy.
- Badanie zachowania klienta
- Prognozowanie wielkości sprzedaży
- Analiza dynamiki rynku
- Analiza konkurencyjna:
Źródła przewagi konkurencyjnej : inowacyjność, segmentacja, doskonalenie dystrybucji, doskonalenie promocji.
- Segmentacja rynku
Wykonujemy w celu oceny struktury rynku, lepszego przystosowania produktu do rynku i pozycjonowania produktu. Pozycjonowanie produktu polega na nadaniu mu określonych walorów zgodnie z zapotrzebowaniem segmentu rynku. Uwaga na 2 błędy : segmentujemy rynek, który jest jednolity uważamy rynek za jednolity podczas gdy jest on złożony z kilku segmentów.
5 warunków potwierdzających segmenty na rynku : segmenty różnie reagują na te same działania marketingowe segment powinien dać się opisać w sposób umożliwiający kampanię reklamową segment musi być mierzalny musi być rentowny i stabilny
Podstawy segmentacji : kupujący , nie kupujący wielkość i częstotliwość zakupów stopień lojalności względem marki poziom zadowolenia z produktu preferencje i zachowania.
Trafny wybór kryteriów opisujących segment: geograficzne socjodemograficzne psychologiczne według poszukiwanych korzyści produktu.
- Produkt :
Produkt składa się z trzech elementów mogących stanowić źródło wartości dla klienta : produkt zasadniczy, wartość dodana do produktu, produkt potencjalny, który planujemy rozwijać w przyszłości.
czas życia produktu staje się coraz krótszy. Firmy muszą szukać nowych, mniej wymagających, rynków zbytu.
pozycjonowanie w segmencie, zgodnie z potrzebą klienta i względem konkurencji.
warto pogrupować segmenty produktu na uniwersalne, z tym samym programem marketingowymi w każdym kraju i specyficzne. rozwój produktu kontrolowany przez marketing lub adaptacja techniczna oparta wyłącznie na zapotrzebowaniu marketingu jakie elementy produktu decydują o jego sukcesie? stwórzmy coś prostego, co nie pociąga za sobą problemów, a użytkownik ma potrzebę. Należy uczynić produkt łatwym do kupienia i użytkowania.
Ważne jest umiejętne zarządzanie marką produktu : marka kreuje wartość emocjonalną dla klienta. Wszystkie jej elementy powinny mieć wyraźną wartość symboliczną i przyciągać oko klienta. Powinna precyzyjnie pozycjonować produkt na rynku, stanowiąc jego definicję, nazwę.
- Mix komunikacyjny :
reklama promocja sprzedaży (prezentacje, targi, konkursy, kupony, próbki, broszury,..) public relations (listy do redakcji, artykuły, wizyty w firmach,..) sprzedaż osobista. Głównym jej zadaniem jest lansowanie rozwiązań na rynku.
Celem kampanii reklamowej jest podkreślić cechy wyróżniające produkt z pośród wyrobów konkurencyjnych (pozycjonowanie względem konkurencji) i uczynić ewidentnymi korzyści jakie odniosą klienci zakupując produkt (pozycjonowanie w segmencie).
- Zarządzanie siłami sprzedaży
- Dystrybucja
- Cena produktu
- Badania marketingowe
- Planowanie marketingowe
Etapy : I określenie celów : wielkość sprzedaży udział w rynku poziom zysku - II selekcja rynku - III strategia marketingowa : wybór segmentu pozycjonowanie produktu marketing mix : produkt, promocja, ceny i kanały dystrybucji. Plan marketingowy : luźny opis sytuacji na rynku, analiza sytuacji rynkowej : okazje i zagrożenia, silne i słabe punkty, rezultaty refleksji, cele operacyjne (segmentacja, pozycjonowanie produktów, marketing mix), plan działania : co?, kto?, kiedy?, budżet, przewidywane rezultaty, kontrola.
|