Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Marketing
· Handlowiec - cechy
· Jak telefonować ?
· Lobbing
· Marketing - online
· MIX informacyjny
· Oferta
· Produkt - wstęp
· Produkt - cykl życia
· Sposoby promocji

  Marketing MIX - MIX komunikacyjny  


 
Marketing MIX a MIX Komunikacyjny  
 
Rozróżnienie tych dwóch elementów jest rzeczą istotną.

Marketing MIX jest elementem strategii marketingowej firmy i składa się z czterech elementów:
  • produktu,
  • ceny,
  • promocji,
  • dystrybucji.
Po określeniu segmentu rynku, który zamierzamy penetrować i zdecydowaniu o sposobie wyróżnienia produktu w segmencie, dobieramy cztery elementy marketingu MIX gwarantujące realizacje celów marketingowych: założona wielkość sprzedaży, założony udział w rynku i założona marża zysku.

MIX komunikacyjny to 5 sposobów dotarcia z informacją handlową do klienta:
  • Reklama
    polegająca na płatnej i bezosobowej prezentacji idei, produktów lub usług.
  • Promocja sprzedaży,
    którą stanowią działania krótkookresowe, mające na celu dodatkowe ożywienie zakupów produktu lub usług.
  • Relacje publiczne i reklama redakcyjna
    to bezosobowe pobudzenie sprzedaży poprzez umieszczenie nieodpłatnej informacji o produkcie lub usługach w mediach.
  • Sponsoring
    polega na finansowym wspomaganiu działalności sportowej, kulturalnej lub humanistycznej, w którą sponsor nie jest bezpośrednio zaangażowany ale chciałby, w odbiorze konsumentów, związać z tą działalnością ze swoją marką.
  • Sprzedaż bezpośrednia
    polega na słownej prezentacji produktu lub usługi potencjalnym klientom.
 
 

 
R e k l a m a
 
 
Przebieg kampanii reklamowej
 
 
W MIX komunikacyjnym możemy wyróżnić dwie podstawowe formy przekazywania informacji handlowej:
  1. Masowa: radio, telewizja, gazety codzienne, tygodniki, słupy ogłoszeniowe, tablice reklamowe, ...
    Zaletą reklamy masowej są stosunkowo niskie koszty dotarcia do potencjalnego klienta i możliwość dotarcia do dużej ilości osób.
    Wadą jest wolna reakcja klienta.
    Stosujemy dla produktów:
    • dobra konsumpcyjne powszechnego użytku,
    • produkty proste, standardowe, o szybkim procesie zakupu,
    • produkty nietrwałe,
    • o niskiej cenie jednostkowej.
  2. Personalizowana, docierająca bezpośrednio do klienta
    Stosujemy dla produktów:
    • wyroby przemysłowe,
    • produkty o złożonym procesie zakupu
    • produkty trwałe
    • produkty nie standardowe,
    • produkty kosztowne
W związku z procesem globalizacji i wysokimi barierami wejścia na rynek, współczesna reklama, wykorzystująca masowe media, zazwyczaj jest droga. Na polskim rynku prym wiedzie kilkanaście zagranicznych agencji reklamowych, wykorzystujących najnowsze zdobycze światowe z tej branży. Agencje reklamowe opracowują program i kontrolują efekty kampanii reklamowych.

Wyróżniamy trzy etapy kampanii reklamowej:
  1. Wybór agencji reklamowej
    • Opracowanie materiałów reklamowych
      • kreatywność
      • wykonanie techniczne
    • Wybór mediów i elementów wspomagających kampanię reklamową
      • media - planing
      • negocjowanie i rezerwowanie przestrzeni reklamowej
  2. Przebieg kampanii reklamowej
  3. Kontrola rezultatów
    • Według kryteriów marketingowych
      • jakość przyjęcia i stopień akceptacji informacji przez grupę docelową
      • współgranie przekazywanych informacji i ich pełna zgodność z zasadniczym celem kampanii reklamowej
    • Według kryteriów komunikacyjnych
      • siła przyciągająca uwagę
      • stopień identyfikacja firmy, marki przez grupę docelową
      • stopień zrozumienia przekazywanej informacji przez grupę docelową
    • Kryteria techniczne
      • budżet i terminy produkcji
      • kontrola przebiegu kampanii reklamowej
 
 

 
P r o m o c j a   S p r z e d a ż y
 
 
Cele promocji sprzedaży:
 
 
  • pozyskanie nowych klientów,
  • zwiększenie częstotliwości zakupów,
  • wprowadzenie nowego produktu na rynek,
  • motywacja pośredników i handlowców,
  • otrzymanie wsparcia ze strony sieci dystrybucyjnej,
  • ożywienie zakupów określonej marki.
 
 
Podstawowe techniki promocyjne:
 
 
  • Oferta specjalna - największa popularność
    • Chwilowa obniżka ceny
      • natychmiastowa
      • po czasie: zwrot części pieniędzy w zamian za przedstawienie dowodu zakupu
    • Większa ilość produktu (+ 10%) za ta sama cenę
  • Konkursy i loterie - duża popularność
  • Sprzedaż towaru większymi partiami
    Obniżka ceny przy zakupie określonej, minimalnej ilości towaru.
  • Oferta zwrotu towaru
    • Oferta darmowego wypróbowania towaru - zwrot pieniędzy po przedstawieniu dowodu zakupu
    • Oferta zaufania - zwrot produktu dla klientów, którzy zakupili określoną ilość produktów
  • Darmowy prezent
    • Prezent w opakowaniu
    • Prezent po okazaniu dowodu zakupu towaru
  • Darmowa próbka
    Określona ilość towaru jest oferowana bez konieczności zakupu
  • Odkupienie produktu
    Cena za zużyty produkt jest odejmowana od ceny nowego produktu
 
 

 
P u b l i c   R e l a t i o n
 
 
Wykorzystywane narzędzia
 
 
  • Relacje prasowe
    Niskie koszty i wysoka wiarygodność.
    • komunikaty prasowe
    • konferencje prasowe
    • artykuły specjalne
    • fotografie
    • listy do wydawców
  • Publikacje firmowe
    Celem ich jest dotarcie zarówno do klientów jak i pracowników firmy. 
    • budujące sympatyczny wizerunek firmy
    • publikacje finansowe
    • publikacje prezentujące pozycje firmy wobec istotnych problemów społecznych
  • Inne
    • szersze publikacje
    • video
    • konferencje
    • kroniki wydarzeń
 
 

 
S p o n s o r i n g
 
 
Formy sponsoringu
 
 
  • Wspomaganie finansowe - postrzegane jako reklama tradycyjna. Sponsorowanie klubów sportowych, teatrów.
  • Mecenat - postrzegany jako forma niehandlowa. Fundacja McDonalds.
  • Sponsoring określonych imprez lub wydarzeń społecznych.
  • Patronat - "IBM chroni Wenecję".
 


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas