 |
Czynniki wewnętrzne |
 |
Czynniki społeczne -> socjo - demograficzna charakterystyka klienta |  |
 |
wiek,
|
 |
płeć,
|
 |
dochód,
|
 |
języki,
|
 |
wykształcenie,
|
 |
sytuacja rodzinna,
|
 |
zawód.
|
 |
psychologiczne |
 |
|
 |
Nabyte predyspozycje do reagowania na określony rodzaj produktów. Takie predyspozycje są nabywane w wyniku wcześniejszego oddziaływania, zwłaszcza poprzez reklamę, poszczególnych elementów produktów: marka, opakowanie, cena, gwarancja, image, ....
Wyrabianie pożądanych zachowań klientów ma na celu przyśpieszenie decyzji zakupu określonego produktu.
|
 |
Dotychczas nabyta skłonność klienta do określonego działania jest trudna do zmienienia. Firma w pierwszej kolejności powinna skłonić klienta do przejścia od automatycznej decyzji zakupu, do decyzji bardziej rozmyślnej. W tym celu:
- należy promować główny atut produktu i skłaniać klienta do ponownych przemyśleń
- położyć nacisk na najmocniejszy punkt marki względem konkurencji
- określić nowa pozycje produktu na rynku, zgodnie z pozytywnymi cechami produktu w ocenie klienta.
|
 |
Dotychczasowe doświadczenie klienta,
|
 |
Osobowość klienta. Część klientów podczas zakupów bardziej opiera się na opinii środowiska, inni podejmują decyzję samodzielnie.
|
|
|