|
Czynniki wewnętrzne |
|
Czynniki społeczne -> socjo - demograficzna charakterystyka klienta | |
|
wiek,
|
|
płeć,
|
|
dochód,
|
|
języki,
|
|
wykształcenie,
|
|
sytuacja rodzinna,
|
|
zawód.
|
|
psychologiczne |
|
|
|
Nabyte predyspozycje do reagowania na określony rodzaj produktów. Takie predyspozycje są nabywane w wyniku wcześniejszego oddziaływania, zwłaszcza poprzez reklamę, poszczególnych elementów produktów: marka, opakowanie, cena, gwarancja, image, ....
Wyrabianie pożądanych zachowań klientów ma na celu przyśpieszenie decyzji zakupu określonego produktu.
|
|
Dotychczas nabyta skłonność klienta do określonego działania jest trudna do zmienienia. Firma w pierwszej kolejności powinna skłonić klienta do przejścia od automatycznej decyzji zakupu, do decyzji bardziej rozmyślnej. W tym celu:
- należy promować główny atut produktu i skłaniać klienta do ponownych przemyśleń
- położyć nacisk na najmocniejszy punkt marki względem konkurencji
- określić nowa pozycje produktu na rynku, zgodnie z pozytywnymi cechami produktu w ocenie klienta.
|
|
Dotychczasowe doświadczenie klienta,
|
|
Osobowość klienta. Część klientów podczas zakupów bardziej opiera się na opinii środowiska, inni podejmują decyzję samodzielnie.
|
|
|