Management zajmuje się zagadnieniami związanymi z zarządzaniem przedsiębiorstwami i organizacjami społecznymi. W części praktycznej kładzie szczególny nacisk na cztery elementy zarządzania każdą organizacją, to znaczy : planowanie organizowanie kierowanie kontrolę.
Planowanie w firmie liczącej powyżej 20 osób odgrywa kluczowa rolę. Plany możemy podzielić na strategiczne i operacyjne.
- Plany strategiczne koncentrują się na generalnych kierunkach rozwoju firmy : strategia firmy strategia wyodrębnionej działalności firmy strategia marketingowa. Rezultatem planowania strategicznego jest określenie misji firmy. Misję określamy dla całej firmy i każdej wyodrębnionej działalności, stanowiącej centrum zysku. Określenie misji polega na krótkim zdefiniowaniu zasadniczych celów firmy. Misja powinna być wyrażona w formie przystępnej dla pracowników i klientów. Głównym celem misji jest motywacja pracowników do pracy. Istotne jest by wszyscy pracownicy znali misję swojej firmy i ją realizowali na stanowisku pracy. W ten sposób efektywnie uczestniczą w tworzeniu wartości dla klienta.
- Plany operacyjne mają za zadanie przewidzieć wszystko co powinno być zrobione żeby wypełnić misję firmy, respektując jednocześnie organizację. Po prostu określają co każdego dnia powinno być wykonane.
Trzeba podkreślić, że każdy plan powinien wytyczać cele, określać środki potrzebne do ich realizacji oraz podawać etapy działania.
Opisując funkcje organizacyjne w firmie ograniczę się do przedstawienia czterech etapów jej rozwoju.
Początek działalności
Okres w którym przedsiębiorca próbuje zrealizować swoje marzenie, na bazie realnej oceny rynku i swoich kompetencji. Okres ten kończy się kryzysem przywództwa.
Podstawowe cele : pokonać ryzyko finansowe i osobiste
lokalizacja na rynku - produkt / usługi / klient...
stabilizacja dochodów
kontrola kosztów poprzez system księgowy.
Okres stabilizacji
Poznajemy go po tym, że obrót z pierwszego roku działalności utrzymuje się przez trzy do pięciu lat. Rozpoczyna się w momencie kryzysu zarządu. Jest to czas w którym przedsiębiorca próbuje przejść od zarządzania scentralizowanego do zdecentralizowanego, od fazy euforii do fazy stworzenia różnorodnych mechanizmów zarządzania.
Podstawowe cele : rozwinąć strukturę organizacyjną w firmie, w taki sposób by jej
rozwój w głównej mierze zależał od wprowadzonych metod zarządzania wprowadzić dobry system planowania, starając się uniknąć problemów dystrybucji i magazynowych
zainstalować system kontroli budżetowej produkcji
wprowadzić system zarządzania ludźmi i oceny ich wydajności.
Okres poszukiwania nowych dróg
Okres, w którym przedsiębiorca robi bilans swojego dorobku i poszukuje nowych dróg na przyszłość. Sprowadza się do ponownego przemyślenia losów firmy na podstawie analizy strategicznej firmy. Istnieje również możliwość : dalszej pracy bez zmian lub sprzedania firmy.
Odejście z firmy
W tym okresie należy : wyszukać mechanizmy finansowe, które zagwarantują własne bezpieczeństwo finansowe i dalsze funkcjonowanie firmy znaleźć osobę, która przejmie firmę. zaakceptować odejście z firmy.
Reguła generalna brzmi : minimum reguł i maksimum samodyscypliny, motywacji i zaangażowania pracownika z własnej woli.
Podstawowe instrumenty : program pracy bilans normy pracy tablice ogłoszeniowe system komunikacji w firmie inspekcje
Formy : kontrola budżetowa analiza ratio kontrola jakości.