Planowanie wstępne
Bardzo ważna faza badań, ponieważ pozostałe etapy są realizowane zgodnie z opracowanym planem. Menadżer z firmy i badający opracowują plan wspólnie. Badający powinien dobrze rozumieć wymagany przez menadżera stopień precyzji i pewności wykonywanych badań. Ustalamy czas, budżet i stopień poufności badań. Możemy rozróżnić trzy rodzaje badań:
- badania wstępne - wykonujemy w celu lepszego zdefiniowania problemu, znalezienia nowych rozwiązań, sformułowania hipotezy.
- badania opisujące - wykonujemy w poszukiwaniu konkretnej informacji np. badanie stopnia zaufania klientów do marki, opis przeciętnego klienta z badanego segmentu.
- przyczynowe - mierzą relację pomiędzy kilkoma zmiennymi np. wybór lepszej strategii promocyjnej.
Przygotowanie planu badań
Plan badań opisuje w jaki sposób mają być osiągnięte cele badań. Określa również cele, budżet, kalendarz pracy. Plan określa:
- Typ wykonywanych badań: wstępne, opisujące, przyczynowe
- Sposób zbierania informacji.
Dwie podstawowe metody to zadawanie pytań lub wypełnianie tabelki, zgodnie z odpowiedziami bądź obserwacjami.
Należy również określić sposób komunikacji: kontakt bezpośredni, telefon, poczta.
- w badaniach wstępnych stosujemy metody mało strukturalne - obserwacja, wywiad bezpośredni, grupy dyskusyjne.
- w badaniach opisujących stosujemy metody bardziej strukturalne - sondaż telefoniczny, sondaż osobisty, obserwacja.
- Badaną grupę, od której będą pobierane dane.
- Metody przekształcania i analizy danych.
Weryfikacja planu badań
Pytania, które powinien postawić sobie menadżer:
- Czy projekt odpowiada rzeczywistemu zapotrzebowaniu na informacje?
- Jakie dodatkowe informacje warto uzyskać?
- Czy stopień pewności i precyzji badań jest właściwy?
- Czy zebrane wyniki wpłyną na decyzje?
- Jakie jest prawdopodobieństwo planowanych badań i koszt ewentualnego błędu?
- Czy dane drugorzędne będą wykorzystywane?
Wybór sposobu zbierania danych i grupy badanych osób.
Zbieranie, transformacja i analiza danych.
Opracowanie raportu.
Badania
Rynku |
Co warto wiedzieć? |
 |
Do opracowania strategii marketingowej firma powinna posiadać jasne i precyzyjne dane odnośnie klientów i konkurencji. Kluczowe pytania brzmią:
- Kim są Twoi klienci?
- kto kupuje twoje produkty? Spróbuj wyodrębnić grupy klientów.
- gdzie mieszkają kupujący i jaki jest ich stopień zamożności?
- jakie elementy wpływają na decyzję zakupu?
- kto jest zaangażowany w decyzje zakupu?
- jaka jest częstotliwość zakupów?
- gdzie, ile, kiedy i jak [gotówka czy kredyt] kupują?
- jaka jest wartość, w pieniądzach, Twojego rynku.
- jakie są potrzeby klientów i ich preferencje?
- Kim są Twoi konkurenci?
- jakie mają udziały w rynku?
- jakie są ich mocne i słabe punkty?
- jak można porównać Twoje produkty do konkurencyjnych, z punktu widzenia klientów?
- Jakie czynniki sprzyjają wzrostowi lub zmniejszeniu ilości konkurentów na Twoim rynku.
- Jaki jest Twój rynek docelowy?
Zdefiniowanie segmentu umożliwia opracowanie skutecznej strategii marketingowej? Zadaj sobie pytania:
- Jaka jest liczba potencjalnych klientów i określ granice segmentu?
- Jaka część rynku jest najatrakcyjniejsza: rozwój, potencjalne zyski, łatwość wejścia, konkurencja, minimalne ryzyko ...
- jaka jest wartość w $ poszczególnych segmentów rynku?
- jakie zmiany obserwujesz na rynku? Określ przewidywane rezultaty tych zmian.
- Jaki jest Twój produkt lub usługa?
Produkt powinien być oparty całkowicie na potrzebach klientów. Pomyśl:
- czy istnieje zapotrzebowanie na Twoje produkty?
- który kluczowy element Twojego produktu ściśle odpowiada na potrzeby klientów?
- jak jest postrzegany przez klientów Twój produkt, w świetle pełnej gamy produktów konkurencyjnych na rynku? Czy jest zauważalny, dobrej jakości i przyciągający?
- jakie są tendencje średnio i długoterminowe na Twoim rynku?
- jakie są specyficzne wymagania dla opakowań w Twojej branży?
- jaką planujesz politykę zwrotu towarów?
- Jak ustalić optymalny poziom cen?
Celem jest określenie poziomu gwarantującego optymalny zysk, pozostając stale konkurencyjnym na rynku. Pytania:
- Na ile cena produktu zależy od Ciebie?
- Jakie są ceny konkurentów i jaką techniką je opracowują? Czy Twoje ceny są konkurencyjne?
- Ile musisz sprzedać by pokryć poniesione koszty początkowe?
- Czy możesz sprzedawać swój produkt po różnych cenach, na różnych rynkach?
- Jaką stosujesz politykę rabatów?
- Czy Twoje ceny zależą od ilości sprzedawanego towaru?
- Jaki jest najlepszy sposób dystrybucji Twoich towarów?
- Jakich sposobów dystrybucji używają Twoi konkurenci?
- Jakie są koszty założenia sieci dystrybucji na Twoim terenie?
- Jaki jest najlepszy sposób dystrybucji Twoich towarów uwzględniając Twoje możliwości finansowe i specyfikę produktu?
- Jaką wybrać strategię promocji sprzedaży?
Po opracowaniu strategii promocji można dopiero opracować budżet reklamowy i politykę sprzedaży. Pytania:
- jakie media wykorzystują Twoi konkurenci?
- Jakie media gwarantują najlepsze dotarcie do klientów?
- Jak chciałbyś by była postrzegana Twoja marka? Czy jest ona prawnie zabezpieczona?
- Czy masz dostęp do darmowej promocji?
- Czy powinieneś skorzystać z agencji reklamowej?