Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
|
Księgowość. |
Księgowość możemy podzielić na finansową i zarządzania. Zasadniczym celem księgowości finansowej jest przedstawienie, w sposób znormalizowany, sytuacji finansowej firmy. Księgowość zarządzania ma za zadanie dostarczanie menadżerom informacji potrzebnych do kierowania firmą.
Poniżej prezentuję kanadyjski model księgowości finansowej, który służy zarówno kontroli finansowej firmy jak i ułatwia sprawne jej zarządzanie. Skoncentruję się na rocznych rezultatach finansowych firmy i ich interpretacji.
| |||
| |||
Ratio nie stanowi dowodu, a tylko odzwierciedla pewną tendencję finansową, zatem służy do wyrobienia sobie opinii. Istnieją dwa sposoby posługiwania się ratio. I dotyczy kalkulowania tendencji w tej samej firmie, poprzez porównanie tego samego ratio wyliczonego w kilku cyklach księgowych. II Porównanie określonego ratio jednej firmy z innymi firmami z tej samej branży. Związki księgowych posiadają zestawy różnych ratio z wielu branż. Istnieją również normy ratio, opracowane przez związki księgowych, określające ich zalecane granice. Poniżej podaję podstawowe ratio stosowane w Kanadzie: Ratio bilansu | |||
Księgowość zarządzania Głównym zagadnieniem księgowości zarządzania jest analiza poniesionych w firmie kosztów, w rozbiciu na koszty stałe i zmienne. Takie rozbicie kosztów jest konieczne ponieważ koszty wytworzenia zysku, wykazane w sprawozdaniu finansowym, nie odzwierciedlają podstawowej relacji ekonomicznej : koszt - wielkość produkcji - zysk, zatem są nieprzydatne do szybkich analiz ekonomicznych odnoszących się do produktu, konkretnych zamówień, czy oddziału produkcyjnego. W takich przypadkach musimy się odwołać do metod kosztów zmiennych, które zazwyczaj wykazują inny zysk niż księgowość finansowa. Księgowość zarządzania zajmuje się również kontrolą budżetową. Przewidywanie zysku firmy rozpoczyna się zazwyczaj od badań rynku, wykonanych przez marketing. Jest to podstawowy etap zarządzania budżetowego w firmie, od którego zależą wszelkie przewidywania kosztów. Porównywanie danych budżetowych z rezultatami rzeczywistymi umożliwia analizę różnic, wyciągnięcie wniosków i obranie właściwego kierunku działania na przyszłość. |
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |