- Planowanie zasobów ludzkich
Opiera się na planach produkcji i planowaniu marketingowym. Duże firmy planują zapotrzebowanie na pracowników w perspektywie 1, 2 i 3 lat. Planowaniu towarzyszy ocena kompetencji pracowników, między innymi w celu określenia osób kluczowych dla firmy. W każdej firmie jest do 10% stanowisk strategicznych. Na każde z tych stanowisk trzeba wskazać 1 osobę, która może je objąć natychmiast i dwie do dodatkowego przeszkolenia. Bardzo istotne jest planowanie kariery pracowników. Opracowany program powinien uwzględniać : drogę kariery feedback odnośnie wydajności pracownika i jego perspektyw wspierać realne oczekiwania pracownika precyzować zakres odpowiedzialności pracownika dobierać osoby do stanowisk zachowywać ciągłość i elastyczność programu.
- Rekrutacja pracowników
Źródła zewnętrzne źródła wewnętrzne to : akta pracowników ocena wydajności propozycje pracowników na tablicy w firmie rekomendacje współpracowników listy stażowe plan przejmowania stanowisk strategicznych rezultaty szkoleń plany rotacji stanowisk plany kariery. Etapy rekrutacji : przyjęcie w firmie test rozmowa osobista w dziale kadr weryfikacja referencji egzamin medyczny rozmowa z przełożonym decyzja o zatrudnieniu.
- Analiza i koncepcja stanowisk pracy
Dwie zasady : analizujemy tylko stanowiska pracy stanowiska takie jakie są nie takie jakie powinny być. ETAPY : dobre poznanie firmy identyfikacja i grupowanie stanowisk przygotowanie formularza do analizy zbieranie informacji CEL badań : opis stanowiska, cech osobowości pracownika na dane stanowisko, określenie norm do kontroli wydajności na stanowisku.
- Szkolenia
W Japonii rocznie na osobę przypada 200 godzin szkolenia, w Niemczech 170. Kluczowe znaczenie ma trafność zdefiniowania tematu szkoleń oraz ocena ich rezultatów. Kiedy szkolimy ? : nowe prawo, technologia zmiana strategii firmy wprowadzanie nowych produktów duża ilość odpadków lub wypadków w pracy polepszanie klimatu organizacyjnego walka ze słabą motywacja pracowników.
- Przemieszczanie pracowników i zarządzanie ich karierą
Wszystkie działania w firmie są oceniane przez pracowników.
- Ocena wydajności pracownika
System powinien być obiektywny i oparty na rzetelnych instrumentach pomiarowych. Odbywa się w formie bezpośredniej rozmowy. W większości przypadków oceniającym jest bezpośredni przełożony. Rozmowy powinny odbywać się z częstotliwością od roku do 3 miesięcy. Żeby rozmowa była skuteczna, powinno ją cechować : moment rozmowy odpowiedni dla obu osób nie powinno się kumulować problemów, poprzez zbyt rzadkie kontakty należy się koncentrować na wydajności i nie dotykać osobowości pracownika rozmowę powinna cechować otwartość należy być nastawionym na wzrost efektów, szukać rozwiązań i nie być krytycznym podczas rozmowy trzeba określać cele i wskazywać środki ich realizacji. rozmowę powinna cechować planowość, przygotowanie, przyszła kontrola.
- Wynagrodzenie pracownika
Powinno być oparte na rzetelnej analizie stanowisk pracy. Powinno być w takiej relacji do rynku by przyciągać pracowników z zewnątrz i przytrzymać odchodzących. Istotny jest zarówno poziom płac jak i ich struktura w firmie. Zgodnie z nauką psychologii płaca nie jest zasadniczym czynnikiem motywacyjnym w pracy. Należy ją ustawić na poziomie gwarantującym godziwe życie. Dla ludzi istotniejszy jest rozwój osobowości, który praca powinna ułatwiać.
- Korzyści socjalne
Należy je traktować jako formę zarobku dla pracownika.
- Strategia motywacji ludzi
Trzy prawdy : ludzie są najważniejsi w firmie ludźmi trudno się zarządza nie ma cudownych metod. Formy oddziaływania motywacyjnego na pracowników : zmiana stanowisk na bardziej twórcze współudział w zarządzaniu zwiększanie zainteresowania pracownika rezultatami swojej pracy własnościowy udział w firmie identyfikowanie pracownika z firmą.
Rezultaty dobrego zarządzania ludźmi : kompetencje satysfakcja motywacja współudział pozytywne nastawienie.
W obecnych czasach strategia firmy musi opierać się na duchu przedsiębiorczości pracowników. Pracownicy powinni mieć głęboką świadomość misji firmy, w której pracują. Powinni posiadać pełną swobodę inicjatywy, zachowywać się jak przedsiębiorcy swojego stanowiska pracy.
|