|
Prognoza sprzedaży |
|
Na początku spróbujcie określić profil Waszego klienta jak również aktualne tendencje rynkowe.
Posłużcie się regułą handlową, że 20% klientów reprezentuje 80% sprzedaży firmy.
Przykładowi klienci to - mężczyźni, wiek 20 - 30 lat, wykształceni, zarobki średnie.
Określcie teren Waszej sprzedaży. Opiszcie teren wykorzystując dostępną statystykę i źródła lokalne.
Wykonajcie listę i opis Waszych konkurentów, odwiedzajcie ich, analizujcie warunki sprzedaży, które oferują: położenie punktu sprzedaży, sposób prezentacji towarów, ilość klientów, godziny otwarcia, ceny, jakość produktów i usług, techniki reklamowe, pozycjonowanie firmy.
Spróbujcie określić przewidywaną wielkość sprzedaży, którą powinniście oprzeć na miesięcznej sprzedaży konkurenta, o zbliżonej wielkości firmy. Sprzedaż kalkulujcie na okres roku, zmniejszając jej wielkość o połowę, na okres kilku pierwszych miesięcy rozruchu firmy.
Postarajcie się określić Wasz udział w rynku, wyrażony liczbą klientów. By być bardziej realnym zmniejszcie wynik o 20%. Wykonajcie prognozę na poszczególne miesiące, uwzględniając zmiany na rynku.
Wasza prognoza sprzedaży powinna być wykorzystana w biznes planie. Sprawdzajcie Wasze przewidywania każdego miesiąca, porównując je z realną sprzedażą. W ten sposób przewidywania staną się coraz dokładniejsze.
Rozpoczynając działalność starajcie się umieścić firmę lepiej od konkurentów, oferujcie niższe ceny, przedłużone godziny otwarcia, lepszą jakość i najlepszą obsługę. Życzę powodzenia :-)