Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
|
Strategia. |
| ||||||||
Czytanie proponuję rozpocząć od opracowania strategii firmy. Chcę w ten sposób podkreślić konieczność strategicznego zarządzania firmą w dobie globalizacji.
| ||||||||
Wykonanie analizy strategicznej, z punktu widzenia realizacji celów firmy, którymi są : zapewnienie rozwoju i rentowności oraz dobre zarządzanie, jest istotnym zadaniem średniej i dużej firmy. Jest to szczególnie ważne dla firm polskich, działających na nowym, otwartym i dynamicznym rynku, gdzie obowiązują nowe reguły konkurencji światowej. Jednym z rezultatów analizy powinno być określenie misji firmy oraz zakomunikowanie jej pracownikom. Misja firmy powinna jasno mówić o kliencie. Ponieważ czas życia strategii staje się coraz krótszy, istotne jest stałe jej przystosowywanie do wymogów rynku. Analiza strategiczna powinna odpowiadać na następujące pytania :
|
Posiadanie jasno określonej strategii działania jest kluczowym elementem powodzenia firmy na rynku.
Określanie strategii rozwoju firmy powinniśmy rozpocząć od oceny poszczególnych aktywności firmy (jednostek strategicznych). Istnieje szereg modeli umożliwiających wykonanie analizy portfelowej. Każdą odrębną działalność firmy powinniśmy oszacować w relacji do : potrzeb klientów, technologii na rynku, konkurencji i zdecydować czy działalność: rozwijać, eksploatować jak dotychczas czy porzucić.
Nowa działalność
Jeżeli mamy fundusze możemy rozważyć rozpoczęcie nowej formy działalności (nowe produkty, nowy rynek).
Inne formy rozwoju
Istnieją jeszcze dwie inne formy rozwoju firmy :
II koncentracja na dotychczasowych formach działania i dotychczasowych rynkach, jednak z głębszą ich penetracją, inowacyjnością produktów oraz poszukiwaniem nowych rynków, poprzez strategię segmentacji, repozycjonowania produktów bądź eksportu. Ten rodzaj rozwoju firmy jest oparty na dobrym zarządzaniu i świadczy o sile firmy. Stwarza on bazę ekonomiczną do korzystanie z innych form rozwoju firmy.
III integracja z dostawcami lub dystrybutorami własnych produktów. Najlepszym rozwiązaniem jest integracja w kierunku użytkowników wyrobów. W ten sposób producent zbliża się do klienta, który zazwyczaj ma szersze potrzeby od zaspakajanych przez oferowany produkt. Wzrost kosztów związanych z obsługą większej ilości klientów producent rekompensuje sprzedażą dodatkowych umiejętności, zwiększając w ten sposób marżę zysku. Mogą to być szkolenia odnośnie wymiany części, wspomaganie marketingowe, księgowość i fakturowanie, zarządzanie zakupami i gospodarką magazynową. Producent ma również więcej informacji z rynku. Ten sposób integracji zbliża się do systemu franchisingu. Inną formą integracji w kierunku użytkownika jest oferowanie oprócz produktu, usług związanych z tym produktem (stacje benzynowe firm petrochemicznych, oferowane w formie franchisingu)
Każda grupa aktywności (jednostka strategiczna) firmy powinna podlegać analizie strategicznej, mieć swoją misję, cele i strategię marketingową.
Cele firmy
Należy pamiętać o podstawowych zadaniach firmy czyli :
I zapewnieniu rentowności związanej z : wykorzystaniem środków finansowych rentownością sprzedaży zyskiem na akcjach rozłożeniem ryzyka finansowego i kontrolą okazji finansowych w poszczególnych sferach działalności szeroko pojętą kontrolą wydatków w firmie rotacją aktywów polityką dywidendy finansowaniem fuzji i przejmowania firm.
II rozwoju związanym ze : stopniem wzrostu sprzedaży udziałem w rynkach nowymi produktami nowymi rynkami prestiżem firmy usługami wobec klientów.
III zarządzaniu : produktywność instalacji w firmie dominacja technologiczna odpowiedzialność socjalna za pracowników odpowiedzialność publiczna polepszanie jakości życia pracowników jakość zarządzania firmą.
W obecnych czasach czas życia przyjętej strategii staje się krótki. Z drugiej strony potrzeba ciągłej jej adaptacji wymaga dobrej rentowności firmy, pomimo zmieniającej się sytuacji na rynku.
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |