Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Bariery rynkowe
· M. Porter 2
· Przewaga
· Segmentacja

  Rynek - bariery rynkowe  
Słowo bariera rynkowa określa, w strategii zarządzania firmą, przeszkodę utrudniającą bądź rozruch firmy konkurencyjnej [ bariery wejścia na rynek ], bądź opuszczenie rynku przez firmę [ bariery opuszczenia rynku ]. Bariery stawia się w ramach walki firm o przewagę konkurencyjną na rynku. Barierę rynkową stanowi zazwyczaj wysoki kapitał, ale mogą to być również specyficzne umiejętności.
Bariery wejścia na rynek

Bariery wyjścia z rynku

Bariery wejścia mają na celu utrudnienie konkurentowi wejścia na rynek.

  Przykłady barier wejścia na rynek


Ekonomia skali: wymagająca dużych nakładów inwestycyjnych w celu uzyskania konkurencyjnych kosztów produkcji.

Wyróżniony produkt: klienci są wierni określonej marce, bądź dostawcy towarów.

Wymóg kapitałowy: wysokie koszty związane z utworzeniem firmy - budynki, budowa zaufania klientów, wizerunek firmy.

Koszty zmiany: wysokie koszty związane np. ze zmiana dostawcy.

Kanały dystrybucji: brak sieci dystrybutorów na rynku.

Komponenty, surowce: brak

Brak doświadczenia i umiejętności.

Istniejace rabaty.

Patenty.

Koncentracja na wybranym segmencie rynku.

Bariery wyjścia z rynku często stanowią przeszkodę w uzyskaniu rentowności firmy w długim okresie czasu. Uniemożliwiają one zmianę strategii firmy w przypadku dekoniunktury. Z sytuacją taką spotykamy się w przemyśle stoczniowy, hutnictwie, a ostatnio w przemyśle lotniczym. Bariery te możemy podzielić na: ekonomiczne, socjo - polityczne i emocjonalne [ firma zamiast przerwać nierentowną produkcję, kontynuuje ją nadal.]

  Przykłady barier wyjścia z rynku


Konieczność redukcji dużych inwestycji.

Uzyskany prestiż, marka firmy.

Dobre zarządzanie.

Interwencje rządowe.

Presja związkowa.

Dostawcy, klienci, dystrybutorzy.

Patenty.

Koszty podzielone, które będą musiały być poniesione przez inny produkt lub rynek.



Analiza strategiczna firmy powinna jasno definiować związane z firmą bariery rynkowe.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas