|
|
|
|
| « | Strategia |
| · | Bariery rynkowe |
| · | M. Porter 2 |
| · | Przewaga |
| · | Segmentacja |
| Rynek - segmentacja |
| Komponenty w strategii segmentacji | |||
Segment rynku to wydzielona część rynku, utworzona przez klientów o podobnych potrzebach i zidentyfikowanych cechach wspólnych. Segmentacja rynku jest jego podziałem na jednorodne części, w których specjalnie przystosowane produkty zaspakajają specyficzne potrzeby klientów. Grupy klientów w segmentach określamy zgodnie z przyjętymi "kryteriami segmentacji", które są oparte na specyficznych cechach klientów. Rozbicie rynku na segmenty przeprowadzamy w celu lepszego zaspokojenia potrzeb wydzielonych grup klientów. Wybór segmentu umożliwia przystosowanie produktu do specyficznych potrzeb wydzielonej grupy klientów, ignorując oczekiwania klientów z innych segmentów. Produkt "średni" przystosowany do całego rynku ma małe szanse powodzenia u wszystkich klientów. Segmentując rynek powiększamy procentowy udział w rynku. Na przykład na rynku szamponów można wyróżnić następujące segmenty:
Cztery etapy segmentacji:
Główne kryteria segmentacji rynku:
Pięć warunków potwierdzających segmenty na rynku:
| |||
|
Rynek docelowy jest segmentem, który przedsiębiorstwo próbuje zaspokoić w pierwszej kolejności. Wybór rynku docelowego określa strategię marketingu MIX i sposób działania sił sprzedaży. | |||
|
Pozycjonowanie produktu polega na takim oddziaływaniu na percepcję klientów by wyraźnie i jednoznacznie odróżniali markę danego produktu od marek konkurencyjnych. | |||
|
Postrzeganie marki produktu jest wynikiem odkodowania informacji emitowanych przez marketing i ich zakodowania w pamięci klienta, w postaci określonego wyobrażenia o produkcie. Pozycjonowanie jest kontrolowane przez strategię marketingową firmy, postrzeganie marki przez klienta NIE. W przypadku dobrego marketingu wybrane pozycjonowanie pokrywa się z efektywnie osiągniętym postrzeganiem marki przez klienta. | |||
|
||||
|
| ||