Plan strategiczny jednostki strategicznej, czyli wyodrębnionej "aktywności" w firmie, jest sformułowany na bazie misji przedsiębiorstwa i ulega rozbiciu na strategie funkcjonalne, czyli strategie poszczególnych funkcji, znaczy działów w firmie. Cztery podstawowe funkcje to:
- rozwój
- marketing
- produkcja
- administracja
| |
|
Strategia funkcji czyli działu
Zarządzanie strategiczne na poziomie funkcji oznacza, że zarządzanie poszczególnymi działami przebiega w harmonii z planem strategicznym danej jednostki strategicznej, a każdy pracownik postrzega tą zgodność jako znaczący element swojej pracy.
Wprowadzenie zarządzania strategicznego w poszczególnych funkcjach, czyli w praktyce działach firmy, prowadzi do myślenia strategicznego na każdym stanowisku pracy.
Wprowadzenie zarządzania strategicznego funkcją umożliwia kierownictwu wpływanie, z dość dużą precyzją, na wartość wytwarzaną dla klienta przez dział oraz przydzielane na ten cel środki.
|
|
|
|
Na co zwracać uwagę opracowując strategię działu: |
|
|
|
należy zdefiniować rolę działu i to co powinien wykonywać, nie tracąc z oczu wartości wytwarzanej dla klienta
|
|
należy upewnić się czy kierownik działu rozumie misję przedsiębiorstwa
|
|
należy wyspecyfikować, jak konkretna funkcja przyczynia się do sukcesu przedsiębiorstwa
|
|
należy określić wyraźne granice pomiędzy poszczególnymi działami, funkcjami w firmie
|
|
należy starać się analizować wszystkie działy w tym samym czasie
|
|
należy skierować energię działów w kierunku realizacji misji firmy, a nie profesjonalizmu operacyjnego
|
|
należy równoważyć siły celem unikania konfliktów.
|
Warto dodać, że:
Działom takim jak: personalny, czy informatyka w porównaniu z działami rozwoju czy marketingu, trudniej jest zgrać działania ze strategią nadrzędnej jednostki strategicznej.
Znaczenie poszczególnych funkcji w firmie zmienia się z latami. Lata 60 to marketing, 70 to zarządzanie ludźmi, finanse, informatyka, 80 to informacja, a lata obecne to teleinformatyczne przetwarzanie informacji.
Analizując zarządzanie strategiczne w dziale należy badać relację wartości wytwarzanej przez dana funkcję, z punktu widzenia klienta, w stosunku do przydzielonych na ten cel środków.