Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Jedno. funkcjonalna
· Jedno. strategiczna
· Misja
· Kreatywność
· Portfel
· Swatch
· Wizja

  Rozwój - strategia funkcji  

Plan strategiczny jednostki strategicznej, czyli wyodrębnionej "aktywności" w firmie, jest sformułowany na bazie misji przedsiębiorstwa i ulega rozbiciu na strategie funkcjonalne, czyli strategie poszczególnych funkcji, znaczy działów w firmie.
Cztery podstawowe funkcje to:
  • rozwój
  • marketing
  • produkcja
  • administracja
Zarządzanie strukturalne

Strategia funkcji czyli działu

Zarządzanie strategiczne na poziomie funkcji oznacza, że zarządzanie poszczególnymi działami przebiega w harmonii z planem strategicznym danej jednostki strategicznej, a każdy pracownik postrzega tą zgodność jako znaczący element swojej pracy.

Wprowadzenie zarządzania strategicznego w poszczególnych funkcjach, czyli w praktyce działach firmy, prowadzi do myślenia strategicznego na każdym stanowisku pracy.

Wprowadzenie zarządzania strategicznego funkcją umożliwia kierownictwu wpływanie, z dość dużą precyzją, na wartość wytwarzaną dla klienta przez dział oraz przydzielane na ten cel środki.

Na co zwracać uwagę opracowując strategię działu:


należy zdefiniować rolę działu i to co powinien wykonywać, nie tracąc z oczu wartości wytwarzanej dla klienta

należy upewnić się czy kierownik działu rozumie misję przedsiębiorstwa

należy wyspecyfikować, jak konkretna funkcja przyczynia się do sukcesu przedsiębiorstwa

należy określić wyraźne granice pomiędzy poszczególnymi działami, funkcjami w firmie

należy starać się analizować wszystkie działy w tym samym czasie

należy skierować energię działów w kierunku realizacji misji firmy, a nie profesjonalizmu operacyjnego

należy równoważyć siły celem unikania konfliktów.

Warto dodać, że:

Działom takim jak: personalny, czy informatyka w porównaniu z działami rozwoju czy marketingu, trudniej jest zgrać działania ze strategią nadrzędnej jednostki strategicznej.

Znaczenie poszczególnych funkcji w firmie zmienia się z latami. Lata 60 to marketing, 70 to zarządzanie ludźmi, finanse, informatyka, 80 to informacja, a lata obecne to teleinformatyczne przetwarzanie informacji.

Analizując zarządzanie strategiczne w dziale należy badać relację wartości wytwarzanej przez dana funkcję, z punktu widzenia klienta, w stosunku do przydzielonych na ten cel środków.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas