Kultura firmy dotyczy sposobu podejmowania w niej decyzji, jak również wynagradzania i sankcjonowania pracowników. Obejmuje również system komunikacji wewnątrz firmy oraz stopień tolerancji na sprzeciwy. W dalszej kolejności odnosi się do organizacji wypoczynku pracownikom, wagi przywiązywanej do prestiżu społecznego: samochód, komórka, komputer osobisty oraz sposobu odnoszenia się do płci przeciwnej.
Najlepszym wyrazem kultury firmy są zachowania i poglądy pracowników. Poniżej przedstawię model holenderskiego naukowca Geerte Hofstede, który wyróżnia 4 główne pola kultury przedsiębiorstwa.
|
| |
|
INDYWIDUALIZM - KOLEKTYWIZM Kultura indywidualna w firmie powoduje, że pracownicy działają w interesie własnym i rodziny. Kultura kolektywna wiąże pracownika z grupą pracowniczą, z której nie jest łatwo się wyzwolić. Firma dba o potrzeby pracownika w zamian za lojalność.
|
|
DYSTANS WŁADZY określa skalę nierówności władzy w firmie, jej akceptację przez pracowników i to czy uważają ten stan za normalny.
|
|
UNIKANIE NIEPEWNOŚCI określa stopień tolerancji pracowników na struktury niesolidne, niejasne i nieprzewidywalne sytuacje w firmie.
|
|
MĘSKI - ŻEŃSKI określa w jakim stopniu kultura firmy akceptuje kobiece zachowania pracowników, to jest respektuje małe, słabe i wolne. Generalnie męską kulturę w firmie charakteryzuje chęć sukcesu materialnego i duch podejmowania decyzji. Kulturę kobiecą charakteryzuje poszukiwanie jakości życia i zrozumienie dla słabości.
|
|
Powyższy model umożliwia ocenę środowiska pracy w firmie, porównywanie różnych firm na rynku oraz porównywanie firm w różnych krajach.