Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Co analizować?
· Komunikacja
· Kontrola
· Kultura
· M. Porter 1
· Wykonanie strategii

  Firma - co analizować?  

   Na poziomie przedsiębiorstwa:  



Portfel jednostek strategicznych
Analizie warto poddać dwa zagadnienia:
  1. potencjały poszczególnych branż, w których działają jednostki strategiczne przedsiębiorstwa, z punktu widzenia rentowności i możliwości rozwoju..
  2. pozycję analizowanej jednostki strategicznej w swojej branży.

Logikę profesji
Określa ona kluczowe czynniki prowadzące do osiągnięcia długookresowej rentowności w branży. Istotne pytania brzmią:
  • Jaka jest struktura potrzeb klienta, powodująca zamówienia produktów firmy?
  • Jakie elementy produktu decydują o jego sukcesie rynkowym oraz rola czynników nieracjonalnych?
  • Jaka jest struktura profesji: dostawcy, kupujący, konkurencja, substytuty, wpływy rządu i lokalnych autorytetów, nowe firmy, likwidowane firmy?
  • Jakie są bariery wejścia i wyjścia z rynku?
  • Jakie są kluczowe elementy sukcesu w analizowanej branży?
Szybkie awanse w firmie powodują, że kierownicy często nie rozumieją logiki profesji, w której działają, co utrudnia skuteczne zarządzanie.

Nacisk położony na dobre zrozumienie logiki profesji, w stylu zarządzania firmą, zmniejszył ilość niepowodzeń podczas wchodzenia firm w nowe, dochodowe branże działalności [ dywersyfikacja ].


Rentowność jednostek strategicznych.



   Na poziomie jednostek strategicznych:  



Kierunki rozwoju
w których mają zmierzać interesy firmy. Konkretne punkty na tej drodze stanowią cele firmy, mierzone; zyskiem, udziałem w rynku, wartością produktów postrzeganą przez klientów.
  • Wizja
  • Cele
  • Misja i strategia przedsiębiorstwa, jednostek strategicznych [aktywności] i różnych działów [funkcji].
  • Wartość produktów postrzegana przez klienta.

Efektywność zewnętrzna
Udział w rynku mówi o stopniu zaspakajania potrzeb klientów. Umiejętność wchodzenia w nowe branże określa profesjonalizm i ekspansywność firmy.
  • Potrzeby klientów
  • Udział w rynku
  • Efektywność nowych jednostek strategicznych.
  • Wartość produktów postrzegana przez klienta.

Efektywność wewnętrzna
mówi w jaki sposób jednostka wykorzystuje przyznany jej kapitał i jak rozwija swoją produktywność.
  • Koszty
  • Kapitał
  • Produktywność.

Zarządzanie strategiczne
Analiza odpowiada na pytanie w jakim stopniu został wdrożony w firmie styl zarządzania strategicznego.
  • Umiejętność wyznaczania nowych dróg.
  • Umiejętność organizowania działalności w firmie.
  • Umiejętność motywowania i rozbudzania entuzjazmu u pracowników.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas