Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Jedno. funkcjonalna
· Jedno. strategiczna
· Misja
· Kreatywność
· Portfel
· Swatch
· Wizja

  Rozwój - misja przedsiębiorstwa  
Określenie misji firmy jest pierwszym etapem planowania strategicznego przedsiębiorstwa, na które składa się:

Zdefiniowanie misji.

Wyodrębnienie strategicznych obszarów działania.

Analiza i ocena portfelu działalności, czyli strategicznych sektorów działania.

Określenie nowych sektorów, w które należy inwestować.

Misja firmy


Misja określa generalny kierunek działania firmy, w który wpisują się działania podległych jednostek organizacyjnych. Misja firmy często wyjaśnia relacje łączące poszczególne sektory działalności firmy.

Należy odróżnić misję firmy od misji jej jednostek organizacyjnych. Misja jednostki organizacyjnej jest częścią planu strategicznego tej jednostki. Zdarza się, że działalność jednostek organizacyjnych jest tak różnorodna, że trudno jest zdefiniować misję firmy.
Co kształtuje misję firmy?


historia firmy,

preferencje właścicieli i dyrekcji firmy,

charakterystyka otoczenia konkurencyjnego firmy,

aktywa firmy: ludzkie, finansowe, aktywa materialne,

kompetencje wyróżniające firmę na rynku.


Rola misji


Proces formułowania misji zmusza kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych do określenia elementów stojących u podstaw ich działalności.

Misja klaruje generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną firmy na rynku, w długim okresie czasu.

Środek komunikacji wewnątrz firmy i na zewnątrz. Misja ułatwia zakomunikowanie pracownikom celów firmy oraz informowanie akcjonariuszy, dostawców, klientów.


Misja powinna być:


Łatwa do zdefiniowania i łatwa do zakomunikowania.

Oparta na wartości produktu globalnego, z punktu widzenia klienta i potrzeb rynkowych jakie produkt zaspakaja.

Odpowiadać na pytanie: dlaczego klienci wolą kupować u nas niż u konkurencji?

Zdefiniowana na pojęciach: potrzeba, klient, produkt, przewaga konkurencyjna.

Motywująca.

Odzwierciedlać planowaną politykę firmy względem: klientów, dostawców, dystrybutorów, konkurencji. Ta polityka może być przedstawiona w formie wizji firmy.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas