|
|
|
|
Rozpoznania trendów przyszłości
Opracowujący analizę strategiczną firmy powinien posiadać umiejętność rozpoznania relacji pomiędzy zmiennymi rynku jak: potrzeby klientów, zamówienia klientów, konkurencja i jej produkty, a własną firmą i jej zdolnością zaspokojenia potrzeb klientów.
Umiejętność analizy polegająca na stałym przechodzeniu od konkretów do abstrakcji i odwrotnie, cechuje dobrego stratega. W ten sposób można trafnie określić kierunki zmian we własnej firmie.
|
|
Określenie kierunków zmian
Wymaga umiejętności:
- właściwego rozpoznania trendów wyłaniających się w danej profesji.
- kreatywnego i inteligentnego kojarzenia zmiennych rynku w celu: przygotowania firmy na sytuacje nieprzewidywalne i szybkiego wychwytywania okazji do zwiększania konkurencyjności firmy.
Trzeba podkreślić, że zmiany we współczesnej firmie przebiegają w znacznie większej ilości kierunków niż dawniej. Wiele z tych kierunków ma charakter niematerialny jak: jakość, czy sposób podejmowania decyzji przez kierownictwo.
|
|
Opracowanie strategii zmian
Opracowywanie strategii firmy jest procesem intelektualnym i kreatywnym. Można powiedzieć, że opracowanie dobrej strategii jest sztuką.
|
|
|
|
Wdrożenie wypracowanej strategii
Działania, które nie są rezultatem strukturalnego przemyślenia nie maja zazwyczaj celu. Są bezowocne podobnie jak doskonałe strategie nie wdrożone w życie. Zarządzanie strategiczne wymaga zatem połączenia struktury i dynamizmu.
|