Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Przygotowania
« Eksport
· Jak rozpocząć eksport - I
· Jak rozpocząć eksport - II
· Jak rozpocząć eksport - III
· Jak rozpocząć eksport - IV
· Akty prawne
· Certyfikaty jakości
· Eksport usług
· Globalizacja
· Formularz eksportowy
· Innowacyjność w eksporcie
· Kompetencje
· Silny patent
· Standaryzacja procedur
· Statystyka
· Szukam importera
· Praktyczne rady eksporterów
· Wstępne rady
· Słownik terminologii hz ~ 2 »
· Międzynarodowe organizacje

  Jak rozpocząć eksport? - IV  
Środek transportu w eksporcie może generować wysokie koszty

  Wykorzystanie Internetu

Internet jest doskonałym medium ułatwiającym jednoczesną promocję produktów w wielu krajach świata. W zasadzie wystarczy wykonanie strony w języku angielskim. Stworzenie dodatkowych stron po hiszpańsku, francusku czy niemiecku zwiększy prawdopodobieństwo sprzedaży produktów. Warto pamiętać o tym, by tekst w języku obcym był sprawdzony przez rodowitego mieszkańca danego kraju, znającego fachową terminologię w danej branży. Prawidłowe przetłumaczenie specjalistycznego tekstu przez absolwenta filologii w Polsce jest praktycznie niemożliwe.

Oglądalność strony przez potencjalnych klientów zależy od stopnia szczegółowości prezentacji poszczególnych produktów. Warto pamiętać, że inną formę powinna mieć strona przeznaczona dla odbiorców indywidualnych, a inną strona dla dystrybutorów lub agentów handlowych.

Wygląd strony jest istotny, ponieważ w Internecie promujemy stronę, a nie produkty. Sądzę jednak, że najważniejsza jest jej przejrzystość w dostępie do informacji oraz jakość wykonania od strony informatycznej. Kody źródłowe, których wprawdzie nie widzimy na ekranie komputera, mają ogromny wpływ na popularność strony. Dzieje się tak dlatego, ponieważ to one decydują o tym, w jaki sposób strona jest postrzegana przez wyszukiwarki internetowe. Paradoksalnie im prostsza jest konstrukcja informatyczna strony, tym chętniej wyszukiwarki ją odwiedzają.

  Najczęściej popełniane błędy eksporterów

Brak badań rynku. Firma nie zebrała podstawowych danych dotyczących rynku eksportowego, takich jak: wielkość popytu, konkurencja na rynku, lokalne przepisy dotyczące importu.

Eksport w pojedynkę. Eksporter powinien zastanowić się nad możliwością nawiązania współpracy z innymi eksporterami czy organizacjami. Eksportując samemu, często ponosi się porażkę.

Błąd w aliansach. Nie zweryfikowano kompetencji agenta lub reprezentanta na rynku eksportowym. Potraktowano dystrybutora na rynku eksportowym jako partnera drugorzędnego lub przyznano mu zbyt duże uprawnienia.

Lekceważenie wymogów rynku. Odrzucenie modyfikacji produktu zgodnie z normami lokalnymi bądź niebranie pod uwagę preferencji kulturowych kończy się zazwyczaj porażką.

Błędy językowe. Firma, która nie stara się wydać kluczowej dokumentacji w języku kraju eksportu, nie zyska powodzenia na tym rynku. Poprawność tłumaczenia powinna być sprawdzona przez rodowitego mieszkańca danego kraju.

Brak doświadczenia w eksporcie. Niedoświadczony eksporter musi wiedzieć, kiedy powinien skorzystać z zewnętrznego konsultanta lub zatrudnić specjalistę od eksportu.

Brak determinacji w działaniu. Nie należy tworzyć sobie sztucznych barier, które tylko z pozoru wyglądają na przeszkody nie do przebycia. Brak determinacji lub środków finansowych przy pojawieniu się pierwszych trudności zazwyczaj kończy się niepowodzeniem.

Nierealne ambicje. Wejście na kilka rynków jednocześnie, zamiast powolnego wchodzenia na poszczególne rynki eksportowe.

Nadanie działalności eksportowej drugorzędnego znaczenia. Wejście na rynek eksportowy nastąpiło podczas dekoniunktury na rynku lokalnym. Przy powrocie koniunktury zarzucono działalność eksportową.

Na zakończenie powyższego zestawu porad dla rozważających podjęcie działalności eksportowej chciałbym zachęcić czytelników tego artykułu do profesjonalnego przygotowania się do tej działalności, która może się stać nie tylko bardzo korzystnym źródłem przychodów firmy, ale także wspaniałą przygodą.

Autor artykułu: Krzysztof Drupka
Artykuł ukazał się w grudniowym Euroinfo
Jak rozpocząć eksport?


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas