Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Przygotowania
« Eksport
· Jak rozpocząć eksport - I
· Jak rozpocząć eksport - II
· Jak rozpocząć eksport - III
· Jak rozpocząć eksport - IV
· Akty prawne
· Certyfikaty jakości
· Eksport usług
· Globalizacja
· Formularz eksportowy
· Innowacyjność w eksporcie
· Kompetencje
· Silny patent
· Standaryzacja procedur
· Statystyka
· Szukam importera
· Praktyczne rady eksporterów
· Wstępne rady
· Słownik terminologii hz ~ 2 »
· Międzynarodowe organizacje

  Jak rozpocząć eksport? - II  
Różnice kulturowe rodzą niespodziewane sytuacje

  Jak rozpocząć eksport?

Kreatywność
Działania związane z eksportem możemy podzielić na dwie części. Pierwsza, do której należy sporządzenie kontraktu, dokumentów wysyłkowych, ustalenie warunków płatności, związana jest z techniką handlu zagranicznego wykładaną w szkołach. Druga grupa czynności, bardziej abstrakcyjna, związana z marketingiem międzynarodowym, wymaga umiejętności innego rodzaju. Jej istotą jest kreatywność, czyli wzbogacenie produktu o wartość dodaną, odróżniającą produkt od towarów konkurencji. Upraszczając, nie sprzedajemy jabłek, tylko jabłka z Grójca. Nie sprzedajemy bananów, lecz banany Chiquita. Nadanie odpowiednich cech marce, takich, które wyróżnią ją spośród konkurencji, jest jednym z elementów ułatwiających identyfikację produktu. Również w Internecie. To kreatywność zadecydowała o międzynarodowym sukcesie takich firm jak Ikea, Adidas i Swatch. O tym powinien pamiętać każdy przedsiębiorca, również współczesny eksporter.

Dwa sposoby startu
W praktyce wyróżniamy dwa sposoby rozpoczęcia działalności eksportowej - wykorzystanie bieżącej okazji i tradycyjne zdobywanie zagranicznych rynków zbytu. Jeżeli chodzi o pierwszy sposób, możemy spróbować rozpocząć eksport, wykorzystując fakt, że jeden z pracowników naszej firmy mieszkał za granicą. Kolejną metodą jest eksport do kraju, który jest w trakcje zdecydowanych przemian ekonomicznych. Lista takich państw, stale uaktualniana, jest dostępna w Internecie. Do kategorii takich krajów kilkanaście lat temu należała Polska.

Na okazje zawsze trzeba być otwartym, gdyż jest to dobra forma robienia interesów. Warto jednak mieć świadomość, że korzystamy z okazji, więc osiągany zysk może być nietrwały.

  Pragmatyczne zdobywanie zagranicznych rynków zbytu

Jest to metoda stosowana przez małe, średnie i duże firmy , którym udało się sprzedać swoje towary do kilkudziesięciu krajów. Jej skuteczność oparta jest na kompetencjach i kreatywności pracowników.

W tym wariancie wejście na nowy rynek poprzedzone jest wykonaniem badań. Duże firmy zamawiają je w międzynarodowych firmach konsultingowych mających filie w różnych krajach świata. W mniejszych firmach badania zazwyczaj wykonuje młody adept handlu zagranicznego, pod okiem menedżera. Za wykonaniem badań przemawia fakt, że ich koszt często nie przekracza ceny biletu lotniczego do kraju, który jest miejscem docelowym eksportu.

W następnym etapie firma może wysłać pracownika na staż do danego kraju. Podczas stażu pracownik powinien zorientować się, jak przystosować produkt do wymagań rynku lokalnego.

Inną formą działania jest przyjazd do kraju i indywidualna lub zbiorowa prezentacja produktów i firmy. Celem tych działań jest zbieranie informacji i poszukiwanie dobrych kontaktów. Nawiązywanie osobistych relacji stanowi podstawę sukcesów eksportowych. Pozostałe środki komunikacji służą do realizacji transakcji. Będąc w kraju docelowym, warto pamiętać, że dobre poznanie kultury i obyczajów kraju sprzyja solidnym relacjom handlowym, a przyjemne relacje partnerskie przynoszą w efekcie więcej zysków niż klauzule zawarte w kontrakcie. Korzystne jest, gdy termin pobytu pokrywa się z ważnymi targami branżowymi w danym państwie.

Transakcja eksportowa na nowy rynek, zważywszy choćby liczbę dokumentów, jest skomplikowana. Błędów nie unikniemy. Dlatego wysyłkę towarów należy zaczynać od jednego kontenera, by zminimalizować ich liczbę. Przy dziesiątym kontenerze błędów będzie znacznie mniej.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas