Pozycja monopolisty
Posiadanie mocnego patentu, w kraju eksportu, jest istotnym warunkiem zawarcia kontraktu z lokalnym dystrybutorem. Potencjalny dystrybutor musi mieć gwarancję pewnego monopolu na rynku i maksymalne zabezpieczenie przed podróbką produktu ( patent ), marki, modelu czy copyright. "SILNY PATENT" ma zapobiec przed utratą niemałych pieniędzy zainwestowanych w wylansowanie produktu i utratą zdobytego rynku. Jeśli patent jest słaby potencjalny partner sam może podrobić produkt i wylansować go samodzielnie.
Powyższa uwaga jest szczególnie ważna w krajach anglosaskich i Japonii, gdzie zagadnień z zakresu ochrony własności intelektualnej uczą już w szkołach średnich.
Sztuka redakcji
Warto również pamiętać, że patent to prawo własności podlegające regułom prawnym, a nie techniczno - naukowym. Jest tak pomimo faktu, że zazwyczaj łatwiej jest opanować inżynierowi trudna sztukę zrozumienia i opisania istoty patentu. A jest to rzeczywiście sztuka, gdyż źle zredagowane patenty są łatwo obchodzone. Warto korzystać z doradztwa wyspecjalizowanych firm.
Ostrożność
Warto prześledzić przypadki źle zarejestrowanych patentów jak i patenty firm o silnej pozycji na rynku globalnym. Należy pamiętać o zabezpieczeniu pomysłów w okresie R & D. Ochrona patentowa staje się zazwyczaj niemożliwa gdy innowacja została upubliczniona.
Koszty
Chcąc złagodzić problem kosztów związanych z zarejestrowaniem patentu warto podkreślić,:
- że nic nie jest tak drogie jak utrata rynku.
- Zazwyczaj koszty rejestracji patentu są w relacji do kosztów R & D jak 1:10.
W Unii Europejskiej sprawy patentowe rozpatruje
l'Office Europeen des Brevets.
W i ę c e j i n f o r m a c j i