Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
Przygotowania |
Eksport usług. |
|
Międzynarodowa wymiana usług |
Eksport usług reprezentował w 2001 roku 21 % całkowitego eksportu dóbr i usług 30 krajów OCDE. W tym to roku wyniósł on 1.160 miliardów dolarów USA i stanowił 78 % całkowitego eksportu usług na świecie.
Międzynarodowy handel usługami jest dość trudny ze względu na znaczną odległość dostawcy usługi od konsumenta. Wielu usługodawców tworzy zatem przedstawicielstwa handlowe w kraju eksportu. Warto jednak podkreślić, że w ostatnich latach wiele państw zaczęło aktywnie wspierać eksport rodzimych usług.
Eksport usług w latach 1996 - 2001 najszybciej rozwijał się w informatyce, usługach personalnych, kulturze i finansach. Natomiast największy spadek nastąpił w zakresie eksportu usług budowlanych, ubezpieczeniowych, transportu lotniczego i w turystyce.
Specyfika eksportu usług |
Do działalności eksportowej o charakterze usługowym przygotowujemy się na miejscu. Właściwe przygotowanie w Polsce decyduje o sukcesie lub porażce. Mniej więcej dwie trzecie czynności powinno być wykonanych w Polsce. |
W przypadku eksportu usług istotną rolę odgrywa harmonijna współpraca z innymi firmami. Może to być porozumienie o wspólnej działalności eksportowej, konsorcjum eksportowe lub alians z partnerem w kraju docelowym. |
Eksportując usługi trzeba mieć dobrego partnera finansowego, czuwającego nad finansowaniem realizowanego projektu. |
Na świecie wiele projektów eksportowych, w zakresie usług, finansowanych jest przez międzynarodowe instytucje finansowe. Warto poznać te projekty i spróbować w nich uczestniczyć. |
Powodzenie w eksporcie usług zależy od profesjonalnego prowadzenia działalności marketingowej. Zarządzanie strategiczne firmą i marketingiem mogą okazać się szczególnie pomocne. |
Korzyści wynikające z eksportu usług |
Wzrost sprzedaży. Jeśli pozycja twojej firmy jest solidna w Polsce, jest to doskonały moment by rozpocząć eksport. |
Wzrost zysku. Zysk twojej firmy może szybko wzrosnąć, jeśli koszty stałe, które ponosisz, są absorbowane przez sprzedaż krajową. |
Redukcja wydatków na dotychczasowych rynkach. Wejście firmy na rynki zagraniczne wzmacnia jej pozycje na rynku krajowym. |
Wykorzystanie koniunktury na innych rynkach. Podczas gdy na rynku krajowym panuje recesja niektóre rynki zagraniczne notują wysoką stopę wzrostu. W roku 2002 stopa wzrostu w Chinach była 6 % wyższa niż w Polsce. Warto również śledzić rynki, które są w odbudowie. Możemy zostać zaskoczeni zapotrzebowaniem na produkty i usługi. |
Eksport stabilizuje fluktuację zamówień na rynku krajowym. |
Nowe doświadczenia, związane z silną konkurencją, mogą znacząco wpłynąć na pozycje firmy na rynku polskim. Eksport zwiększa konkurencyjność firmy, poszerza ilość klientów i często pozwala korzystać z ekonomii skali. |
Konkurencja światowa. Żyjemy na rynku globalnym. Zagraniczne firmy wkraczają do Polski, polskie muszą również eksportować swoje usługi by móc spokojnie się rozwijać. Działalność eksportowa uczy konkurencji światowej. |
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |