 |
 |
Międzynarodowa wymiana usług
|
 |
 |
Eksport usług reprezentował w 2001 roku 21 % całkowitego eksportu dóbr i usług 30 krajów OCDE. W tym to roku wyniósł on 1.160 miliardów dolarów USA i stanowił 78 % całkowitego eksportu usług na świecie.
Międzynarodowy handel usługami jest dość trudny ze względu na znaczną odległość dostawcy usługi od konsumenta. Wielu usługodawców tworzy zatem przedstawicielstwa handlowe w kraju eksportu. Warto jednak podkreślić, że w ostatnich latach wiele państw zaczęło aktywnie wspierać eksport rodzimych usług.
Eksport usług w latach 1996 - 2001 najszybciej rozwijał się w informatyce, usługach personalnych, kulturze i finansach. Natomiast największy spadek nastąpił w zakresie eksportu usług budowlanych, ubezpieczeniowych, transportu lotniczego i w turystyce.
| Do działalności eksportowej o charakterze usługowym przygotowujemy się na miejscu. Właściwe przygotowanie w Polsce decyduje o sukcesie lub porażce. Mniej więcej dwie trzecie czynności powinno być wykonanych w Polsce. |
| W przypadku eksportu usług istotną rolę odgrywa harmonijna współpraca z innymi firmami. Może to być porozumienie o wspólnej działalności eksportowej, konsorcjum eksportowe lub alians z partnerem w kraju docelowym. |
| Eksportując usługi trzeba mieć dobrego partnera finansowego, czuwającego nad finansowaniem realizowanego projektu. |
| Na świecie wiele projektów eksportowych, w zakresie usług, finansowanych jest przez międzynarodowe instytucje finansowe. Warto poznać te projekty i spróbować w nich uczestniczyć. |
| Powodzenie w eksporcie usług zależy od profesjonalnego prowadzenia działalności marketingowej. Zarządzanie strategiczne firmą i marketingiem mogą okazać się szczególnie pomocne. |