Eksport kooperacyjny
Rozwój eksportu przez tworzenie aliansów lokalnych
Grupy kooperacyjne
-> Zgrupowanie firm w eksporcie |
Wstęp
Konsorcjum jest to zgrupowanie przedsiębiorstw, w celu realizacji wspólnego celu. Często spotykamy konsorcja bankowe, ubezpieczeniowe, eksportowe.
Teoretycznie zalety konsorcjum są zrozumiałe, a realizacja porozumienia wydaje się łatwa. W praktyce międzynarodowej nie jest to jednak takie proste. Zasadnicze utrudnienie stanowi czynnik "ludzki".
Ludzie względnie łatwo się jednoczą w przypadku niebezpieczeństwa ponieważ siła sprawcza, która nas organizuje ma źródło w naszych emocjach. W przypadku konsorcjum sytuacja wygląda odmiennie. Celem konsorcjum jest zysk, czyli czynnik pozytywny.
Podstawowy problem w budowaniu konsorcjów polega na tym, że zawarcie kompromisu wymaga często zrezygnowania z części interesów własnych na rzecz grupy. A to jest łatwiej powiedzieć niż wykonać, pomimo świadomości, że w rezultacie się zyska.
Na tej stronie skupię się bardziej na technicznych problemach tworzenia konsorcjum.
Dlaczego tworzyć konsorcja?
 |
 |
|
By z sukcesem eksportować firma musi spełniać dwa warunki :
- Produkt lub usługi muszą być poszukiwane na planowanych rynkach zbytu,
- Sytuacja finansowa firmy powinna jej umożliwić rozwój eksportu.
Wszystkie firmy napotykają następujące trudności związane z rozwojem eksportu :
- Konkurencja cenowa, jakościowa oraz w zakresie terminów dostaw i płatności.
- Wysokie koszty promocji i rozwijania rynków eksportowych.
- Czasowo odczuwane zbyt małe moce produkcyjne zakładu.
- Brak odpowiednich pracowników do właściwego rozwiązywania wszystkich problemów związanych z eksportem.
Powyższe trudności stanowią istotny problem dla średnich i małych firm.
Konsorcjum jest dokładnie sposobem rozwiązania powyższych problemów firm, na rynkach eksportowych.
Kiedy warto utworzyć konsorcjum?
Kiedy zatem warto spróbować utworzyć konsorcjum z określonymi firmami?
- Gdy wielkość firmy praktycznie uniemożliwia jej samodzielne zdobywanie nowych rynków zbytu,
- Produkty firm są przeznaczone dla tych samych klientów,
- Zasoby finansowe firm są porównywalne,
- Szefowie firm mają do siebie wzajemne zaufanie jeśli chodzi o wspólne cele grupy.
W ten sposób zgrupowane firmy łatwiej mogą pokonać problemy :
- Koszty promocji i rozwoju eksportu są rozłożone na kilka firm,
- Powiększona jest wielkość produkcji. W przypadku konsorcjum firm o wyrobach komplementarnych, oferowany produkt jest bardziej kompletny,
- Szefowie firm nie muszą koncentrować się na eksporcie, powierzając te zadania konsorcjum eksportowemu, czyli wyodrębnionej jednostce prawnej, której są współwłaścicielami.
Jak utworzyć konsorcjum?
Cechy charakterystyczne konsorcjum :
- zdefiniowane cele,
- musi być jednostką nastawioną na generowanie zysku,
- posiada formę prawną,
- określony czas trwania, nie powinno być jednak nastawione na jeden projekt,
- liczba partnerów,
- terytorium działania,
- struktura finansowa,
- narodowość swoich partnerów. Dopuszczany jest partner zagraniczny gdy dąży do sukcesu konsorcjum.
Każde konsorcjum kombinuje powyższe zmienne w zależności od własnych potrzeb, co nadaje mu specyficzny charakter.
Zasadniczy podział konsorcjów:
- Konsorcjum producentów identycznych produktów,
- Konsorcjum producentów wyrobów i usług komplementarnych,
- Konsorcjum producentów wyrobów i usług identycznych i komplementarnych.