Dostarczanie nowego produktu lub usługi.
- Możesz wejść na rynek z nowym produktem, jeśli nie zakłóci to Twojej podstawowej produkcji.
- Możesz zlecić produkcję innej firmie.
- Możesz utworzyć konsorcjum do realizacji projektu.
Wprowadzenie nowej strategii. Jeżeli ściśle współpracujesz z innymi firmami, uzgodnij z nimi zmiany w strategii.
Wejście na nowe rynki zagraniczne.
Możesz rozważyć wyjście na zagraniczne rynki zbytu gdy:
- Twoi klienci są zadowoleni z Twoich produktów.
- Są obsługiwani szybko i kompetentnie.
- Twoi klienci chętnie polecają Twoje produkty znajomym i kolegom.
- Respektujesz wszystkie zobowiązania kontraktacyjne i prowadzisz firmę do sukcesu.
- Masz w firmie nadwyżkę mocy produkcyjnych lub możesz ją rozwinąć.
- Wejście na nowe rynki przy ograniczonych zasobach jest możliwe gdy:
- Firma ma dobre relacje na aktualnych rynkach.
- Nasi klienci aktualni mają kolegów, którzy mogą nas zarekomendować.
- Produkt przeznaczony na rynek zagraniczny znajdzie nabywców na rynku krajowym.
- Gdy odkryłeś rynek na którym rola miejscowego rządu jest znacząca i masz możliwość skorzystania z silnego wsparcia rządu polskiego.
- Łatwiej określisz korzystny rynek eksportowy gdy:
- Korzystasz z pomysłów swoich aktualnych klientów.
- Jeśli masz dostęp do dobrych informacji źródłowych o rynkach zagranicznych.
- Gdzie znaleźć informacje:
- Organizacje branżowe i współpracujące z nimi organizacje na rynku eksportowym.
- Bank i jego oddziały na rynku docelowym.
- Strony WWW. W Internecie jest bardzo dużo informacji. Należy jednak poświęcić dużo czasu na ich odnalezienie, ocenę i nadanie im wymaganej struktury.
- Ambasady Polskie i Wydziały Ekonomiczno-Handlowe poległe Ministrowi Gospodarki, na poszczególnych rynkach zagranicznych.
- Wybór rynku. W sposób uproszczony wyboru rynku można dokonać uwzględniając:
- Osobiste kontakty oraz znajomość kultury i języka na rynku.
- Pozytywny klimat panujący na rynku, potwierdzony przez innych eksporterów polskich.
- Gdy koszty przemieszczania się są niskie a infrastruktura rynku bardzo dobra.
Kryteria oceny ryzyka zgodnie z indeksem BERI ( Business Environment Risk Index )
- Stabilność polityczna
- Procent wzrostu ekonomicznego
- Wymienialność waluty narodowej
- Produktywność siły roboczej
- Zabezpieczenia pożyczek długoterminowych
- Ryzyko nacjonalizacji
- Bilans płatniczy państwa
- Respektowanie kontraktów, ...
Wstępne kryteria oceny rynku |
Tabela przedstawia wstępny sposób selekcji rynków eksportowych. Została wykonana dla eksportu przetworów owocowych. Przyjęty współczynnik określa sposób ważności określonego kryterium.
Kryteria |
Współ. |
Argen. |
Nigeria |
Francja |
Japon. |
USA |
Dystans |
2 |
1 | 2 | 1 | 2 | 2 |
4 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Otwartość |
3 |
1 | 3 | 1 | 3 | 3 |
9 | 2 | 6 | 4 | 12 |
Normy produktów |
4 |
1 | 4 | 1 | 4 | 3 |
12 | 2 | 8 | 3 | 12 |
Połączenie |
1 |
1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Poziom życia |
1 |
1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
3 | 2 | 2 | 4 | 4 |
Sytuacja polityczna |
1 |
1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Stabilność pieniądza |
3 |
1 | 3 | 1 | 3 | 2 |
6 | 3 | 9 | 4 | 12 |
Wypłacalność |
2 |
1 | 2 | 2 | 4 | 4 |
8 | 4 | 8 | 4 | 8 |
Wartość rynku |
4 |
2 | 8 | 1 | 4 | 3 |
12 | 3 | 12 | 4 | 16 |
Konkurencja lokalna |
2 |
2 | 4 | 2 | 4 | 1 |
2 | 4 | 8 | 2 | 4 |
... polska |
2 |
3 | 6 | 3 | 6 | 3 |
6 | 3 | 6 | 3 | 6 |
... międzynarodowa |
2 |
3 | 6 | 3 | 6 | 1 |
2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Język |
1 |
2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Różnice kulturowe |
3 |
2 | 6 | 2 | 6 | 2 |
6 | 2 | 6 | 2 | 6 |
TOTAL |
|
| 49 | | 47 | |
78 | | 75 | | 91
|
| |
| |
Z przedstawionej powyżej analizy wynika, że najkorzystniejszym rynkiem dla naszych przetworów owocowych jest rynek północno amerykański.
Szczegółowe kryteria oceny rynku |
Wykorzystując niżej wyliczone kryteria można stworzyć tabelkę jak wyżej i przy użyciu odpowiednich współczynników ocenić atrakcyjność poszczególnych rynków.
1. Typ rynku
- Rynek szybko rozwijający się.
Wymagania takiego rynku są dość wysokie. Produkt musi być dobrej jakości, posiadać gwarancję i być widoczny w mediach. Miejscowy partner może ułatwić pokonanie barier kulturowo - językowych
- Rynek funkcjonujący na relacjach międzyludzkich
Dobre relacje międzyludzkie, dobre zrozumienie kultury lokalnej i znajomość lokalnego języka są warunkami niezbędnymi do prowadzenia interesów. Przede wszystkim należy nawiązać dobre stosunki z pracownikami wyższych szczebli.
- Rynek gdzie eksport może być wyłącznie finansowany przez międzynarodowe instytucje finansowe.
Są to rynki rozwijające się, których rozwój potrwa jeszcze długo. Podstawowe warunki powodzenia to zręczność i dyplomacja. O powodzeniu decyduje umiejętność współpracy z międzynarodową instytucja finansującą.
2. Uwarunkowania polityczne
Oceń stopień ryzyka politycznego, funkcjonowanie rządu, podstawowe problemy polityczne. Zbadaj do jakich organizacji międzynarodowych należy dany kraj.
3. Uwarunkowania ekonomiczne kraju
Zbadaj sytuację ekonomiczną kraju: dochód narodowy na mieszkańca, stopę inflacji, bezrobocia, bilans handlowy, płatniczy, ... Oceń stopień uprzemysłowienia kraju, urbanizacji, edukacji, język, infrastrukturę lokalną oraz tendencje ekonomiczne. Zrób analizę importu i eksportu danego kraju.
4. Informacje handlowe
- waluta
- języki
- zwyczaje handlowe
- godziny pracy
- dni wolne od pracy
- prawo miejscowe
- stopień respektowania własności intelektualnej
- skala stosowanych barier handlowych, cło
- funkcjonowanie rynku publicznego
- stosunki pracownik - pracodawca.
- oceń zapotrzebowanie na Twoje produkty na danym rynku.
- określ cechy produktu, które wykluczają eksport na dany rynek: względy klimatyczne, religijne, kulturowe.
- zdefiniuj kluczowe cechy rynku, które są istotne dla sprzedaży Twojego produktu.
- czy istnieje możliwość skorzystania z usług firm faktoringowych
- jakie ubezpieczenia są dostępne i ile kosztują.
- dokładnie zbadaj konkurencję na nowym rynku.
5. Porozumienie, konsorcjum z partnerem miejscowym
- Polskie firmy obecne na danym rynku
- Firmy z danego rynku obecne w Polsce
- Organizacje polonijne
- Lokalni kandydaci na partnerów.
6. Kanały umożliwiające wejście na dany rynek
Określ budżet jaki chcesz przeznaczyć na działania eksportowe. Jeśli twoje środki są skromne, szukaj rynków z dobrze rozwiniętą siecią przedsiębiorstw obsługi handlu.
- Związki branżowe w Polsce
- Wydarzenia sprzyjające promocji produktów i nawiązaniu kontaktów na rynku eksportowym
- Prasa specjalistyczna
- Uniwersyteckie centra badań
- Firmy badające rynek eksportowy
- Zbadaj funkcjonowanie systemu dystrybucji
- Zdefiniuj praktyki promocyjne stosowane na danym rynku
6. Zwyczaje kulturowe
- Formuły pozdrowień
- Jak zwracać się do ludzi miejscowych
- Praktyczne rady związane z krajem eksportu
- Charakterystyczne elementy miejscowej kultury
- Jak miejscowi postrzegają Polaków?
8. Wsparcie rządu polskiego
- Instytucje w Polsce
- WEH przy ambasadach
- Refinansowane targi za granicą
9. Rady dla podróżujących
- Wiza i inne pozwolenia
- Szczepienia
- Pozwolenie pracy
- System wsparcia firm na miejscu
- Zakwaterowanie
- Telekomunikacja
- Prąd elektryczny - ile Volt
- Święta