Alians to związek dwóch firm, którego celem jest realizacja wspólnego celu. Zasadniczymi motywami zawierania aliansów są: globalizacja rynków wzrost kosztów rozwoju skrócenie cyklu życia produktu wzrost znaczenia kosztów. Alianse strategiczne są nowoczesną i powszechną formą zdobywania nowych rynków zbytu. Alianse zawierają zarówno firmy duże jak i niewielkie. Poniżej podaję główne elementy charakteryzujące alianse firm. Więcej szczegółów można znaleźć w dobrej książce pani Marii Romanowskiej pod tytułem Alianse strategiczne przedsiębiorstw.
Cele aliansów - kolejność według ważności celu
Rozwój wspólnego produktu
Produkcja
Rozwój i produkcja
Marketing
Rozwój, produkcja, marketing
Motywy aliansu - kolejność według ważności motywu
Uzyskanie dostępu do lokalnego rynku
Przekształcenie firmy w firmę globalną
Zmniejszenie ryzyka działalności
Pokonanie barier wejścia na rynek
Rozwinięcie związków kulturowych
Zminimalizowanie inwestycji kapitałowych
Stabilizacja dochodów
Zwiększenie udziału w rynku regionalnym
Zmniejszenie kosztów rozwoju produktu
Skorzystanie z miejscowej siły roboczej
Pobudzić wewnętrzną przedsiębiorczość
Wykorzystać lepiej majątek trwały
Uzyskać poparcie polityczne
Zmniejszyć udział wydatków na badania
Zmniejszyć konkurencję
Zaspokoić ambicje kierownictwa
Nabyć zagraniczną technologię
Poznać doświadczenie w zarządzaniu firmy zagranicznej
Obejść ograniczenia inwestycyjne
Formy aliansów strategicznych
Porozumienia pomiędzy firmami możemy podzielić na alianse formalne i nieformalne, które są porozumieniami bez podpisanych umów prawnych. Poniżej przedstawiam klasyfikację aliansów formalnych.
Efektywność aliansu
Jednym z głównych czynników decydujących o dynamice i trwałości aliansu jest stopień jego symetryczności. Spółka joint venture o równym udziale partnerów uważana jest za najlepsze rozwiązanie. Symetryczność aliansu można oceniać na podstawie : udziałów partnerów ich potencjału na rynku sposobu zarządzania aliansem.
Kalkulacja transakcji
Cele aliansów strategicznych mogą być różne. Przystępując do kalkulacji opłacalności projektu nie można zapominać, że podstawowym celem porozumień pomiędzy firmami jest uzyskanie zysku z zainwestowanego kapitału. Zysk ten powinien przekraczać dochód z zakupu obligacji państwa, w którym dochodzi do porozumienia. Otrzymanie kwoty pieniędzy jakich inwestor spodziewa się ponad zysk z obligacji, jest jednak związane z pewnym ryzykiem. Nie chodzi tu o ryzyko rzeczywiste, które zazwyczaj trudno wycenić, lecz o postrzegane przez inwestora. Można zatem powiedzieć, że cena jaką inwestor może zapłacić za "wejście w konkretne porozumienie" jest funkcją postrzeganego przez niego ryzyka transakcji. By to ryzyko móc dobrze oszacować należy zrozumieć firmę partnera oraz trafnie ocenić jej wartość. W tym celu należy:
Przeanalizować wyniki finansowe firmy partnera z ostatnich 3 - 5 lat:
roczne rezultaty finansowe,
bilanse
i przepływy finansowe.
Najlepsze są informacje zaudytowane. Należy również przeanalizować dokumenty księgowe sporządzone w perspektywie zarządczej. ( Firmy zachodnie prowadzą księgowość głównie pod kątem zarządzania firmą, a nie w celach podatkowych, jak jest w Polsce ) .
Przy pomocy r a t i o dokonać analizy sytuacji finansowej firmy. Jeśli brak jest porównywalnych danych z rynku można posłużyć się wskaźnikami spółek giełdowych.
Spytać się czy firma posiada biznes plan lub inne plany przedstawiające prognozy finansowe firmy.
Oszacować o ile może zmienić się funkcjonowanie spółki, w przypadku wprowadzenia własnego know how, lub własnej technologii. Rachunki najlepiej przedstawić w formie biznes planu.
Warto tutaj dodać, że jeśli do aliansu strategicznego dochodzi w Polsce to dyrekcja firmy powinna dążyć do:
Zminimalizowania ryzyka transakcji postrzeganego przez inwestora zagranicznego. Dobrze jest dysponować stosownymi gwarancjami.
Jak najkorzystniejszego udokumentowania przyszłości finansowej firmy.
Zaprezentowania dokumentów finansowych firmy w formie zrozumiałej przez partnera zagranicznego.
Po skrupulatnym przygotowaniu powyższych dokumentów warto znaleźć kilku potencjalnych inwestorów w celu wynegocjowania najlepszego porozumienia.
» Źródło : Alianse strategiczne przedsiębiorstw - Maria Romanowska - Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne