|
|
|
|
| Strategie eksportowe europejskich MŚP |
Poniżej chciałbym przedstawić kilka kierunków działań małych i średnich przedsiębiorstw w Europie mających na celu efektywniejsze wyjście na zagraniczne rynki zbytu. Informacje zostały zebrane przez francuskie placówki handlowe w Londynie, Bon, Rzymie, Hadze i Madrycie.
|
MSP europejskie wolą wchodzić na rynki bliższe im historycznie. | |||
|
MSP europejskie starają się łączyć w sieci, konsorcja, kluby w celu wyeliminowania słabości wynikającej z braku fachowców, środków finansowych i produkcyjnych.
Zazwyczaj łączenie się firm występuje w określonych rejonach Europy ( np. Północne Włochy ), bądź wokół dużych eksporterów, których są poddostawcami. W niektórych krajach ta tendencja jest wzmocniona poprzez inicjatywy rządowe ( w Hiszpanii popularne są zbiorowe stoiska na targach zagranicznych ). Specjalnością hiszpańską stały się małe konsorcja, ok. 4 firm, zobowiązujące się nie korzystać z zamówień zagranicznych i prowadzić wspólną długookresową strategię międzynarodową. Często powstają kluby eksporterów zorientowane na dany kraj: klub - kraj. Grupa MSP wynajmuje lokal i miejscowego specjalistę do rozkręcenia działalności handlowej. | |||
|
MSP europejskie szukają partnerów lokalnych nie narodowych.
| |||
|
MSP europejskie przywiązują dużą wagę do pomocy oferowanej przez wyspecjalizowane placówki rządowe, wspomagające eksporterów w poszczególnych krajach ( WEH'y ).
| |||
|
MSP europejskie bardzo liczą na inicjatywy rządowe wspomagające działalność eksportową. Dotyczy to zarówno sprawnej pracy rządowych delegatur zagranicznych jak i lokalnych izb przemysłowych, stwarzających firmom "rodzinną" atmosferę do rozwijania działalności eksportowej.
| |||
| MSP europejskie wyrażają chęć korzystania z pomocy dużych firm w zdobywaniu nowych rynków zbytu. | |||
Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na wysiłek państw europejskich idący w kierunku formowania nowoczesnej kadry specjalistów od prowadzenia handlu z zagranicą. Działania te idą w kierunku:
|
|
| ||