 |
Strategie eksportowe europejskich MŚP
|  |
Można powiedzieć, że globalizacja ekonomii narodowych państw europejskich przebiega w dwóch etapach:
- Wyjście dużych firm na rynki międzynarodowe. Można powiedzieć, że etap ten został zrealizowany. Przeszło połowa obrotów tych firm realizowana jest za granicą.
- Wyjście MSP na rynki zagraniczne poprzez inwestycje zagraniczne bezpośrednie lub eksport.
Poniżej chciałbym przedstawić kilka kierunków działań małych i średnich przedsiębiorstw w Europie mających na celu efektywniejsze wyjście na zagraniczne rynki zbytu. Informacje zostały zebrane przez francuskie placówki handlowe w Londynie, Bon, Rzymie, Hadze i Madrycie.
 |
 |
 |
 |
MSP europejskie wolą wchodzić na rynki bliższe im historycznie.
|
 |
MSP europejskie starają się łączyć w sieci, konsorcja, kluby w celu wyeliminowania słabości wynikającej z braku fachowców, środków finansowych i produkcyjnych.
Zazwyczaj łączenie się firm występuje w określonych rejonach Europy ( np. Północne Włochy ), bądź wokół dużych eksporterów, których są poddostawcami.
W niektórych krajach ta tendencja jest wzmocniona poprzez inicjatywy rządowe ( w Hiszpanii popularne są zbiorowe stoiska na targach zagranicznych ).
Specjalnością hiszpańską stały się małe konsorcja, ok. 4 firm, zobowiązujące się nie korzystać z zamówień zagranicznych i prowadzić wspólną długookresową strategię międzynarodową.
Często powstają kluby eksporterów zorientowane na dany kraj: klub - kraj. Grupa MSP wynajmuje lokal i miejscowego specjalistę do rozkręcenia działalności handlowej.
|
 |
MSP europejskie szukają partnerów lokalnych nie narodowych.
|
 |
MSP europejskie przywiązują dużą wagę do pomocy oferowanej przez wyspecjalizowane placówki rządowe, wspomagające eksporterów w poszczególnych krajach ( WEH'y ).
|
 |
MSP europejskie bardzo liczą na inicjatywy rządowe wspomagające działalność eksportową. Dotyczy to zarówno sprawnej pracy rządowych delegatur zagranicznych jak i lokalnych izb przemysłowych, stwarzających firmom "rodzinną" atmosferę do rozwijania działalności eksportowej.
|
 |
 |
 |
MSP europejskie wyrażają chęć korzystania z pomocy dużych firm w zdobywaniu nowych rynków zbytu.
|
Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na wysiłek państw europejskich idący w kierunku formowania nowoczesnej kadry specjalistów od prowadzenia handlu z zagranicą. Działania te idą w kierunku:
- Organizowania stażów dla absolwentów uczelni, w zagranicznych oddziałach dużych firm narodowych.
- Tworzenia bazy specjalistów eksportowych z danego kraju przebywających w różnych krajach świata.
W i ę c e j i n f o r m a c j i