Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
Strategia i plany |
Strategia globalna. |
Globalizacja a eksport | |||
Międzynarodowy rozwój firmy | |||
Zarys strategii w eksporcie | |||
Globalizacja a eksport |
Zastanówmy się w jaki sposób światowy proces globalizacji wpływa na prowadzenie działalności eksportowej w Polsce i na świecie.
Ujednolicenie rynków Zwiększanie ilości i powiększanie:
Silna stymulacja i ułatwienie działalności eksportowej.
| |||
Wzrost importu - otwarcie na eksport Otwarcie rynków na import dóbr i usług, spowodowane obniżką lub zawieszeniem:
Silna stymulacja działalności eksportowej.
| |||
Wzrost inwestycji zagranicznych Coraz powszechniejsze jest:
Inwestycje zagraniczne są silnym motorem wzrostu eksportu. Zachowania firm zagranicznych na rynku powinny być jednak obserwowane przez państwo, które powinno przepisami wymuszać pożądane zachowania. W wielu krajach są rejony całkowicie zależne od jednej grupy firm. Odpowiedzialne firmy powinny tworzyć mechanizmy bezpieczeństwa socjalnego. Im bardziej firma ma globalny charakter, tym mniejsza jej integracja regionalna. W polityce inwestycyjnej należy brać pod uwagę, że z takich czy innych względów firma zagraniczna może zmienić lub zawiesić działalność, wbrew polityce społecznej państwa. Znaczący wpływ na rozwój eksportu.
| |||
Coraz ostrzejsza konkurencja Stwarzanie warunków równowagi konkurencyjnej poprzez zabranianie subwencji w słabszych sektorach, zakazywanie praktyk dumpingowych. Zaostrza to walkę konkurencyjną. Firmy muszą stosować coraz bardziej wyrafinowane metody zarządzania, stawiać na kreatywność i kompetencje pracowników. Utrudnia prowadzenie działalności eksportowej.
| |||
Powstawanie firm globalnych Rozwój sieci firm międzynarodowych poprzez:
Sprzyja prowadzeniu działalności eksportowej.
| |||
Szybka komunikacja Rozwój technologii informatycznych ułatwiających szybką komunikację i szybką transmisję dużych ilości informacji. Nowoczesna technologia powoduje likwidację granic informacyjnych. Informacja zaczyna stanowić wartość dodaną produktu. Sprzyja prowadzeniu działalności eksportowej.
| |||
Szybki transfer pieniędzy Zastąpienie papieru technologiami informatycznymi umożliwiającymi szybkie przekazywanie dokumentów i pieniędzy. Sprzyja prowadzeniu działalności eksportowej.
| |||
Rozwój handlu ponad rynkami. Rozwój handlu elektronicznego niezależnego od poszczególnych rynków i tradycyjnej sieci dystrybucji. Sprzyja prowadzeniu działalności eksportowej.
|
Międzynarodowy rozwój firmy |
Dwa fundamentalne kierunki rozwoju międzynarodowego firmy to:
Strategia Rozwoju Międzynarodowego Wchodzenie na kolejne rynki i towarzysząca temu innowacyjność w zakresie produktu. Poszczególne oddziały firmy wykonują podobne zadania obejmujące całokształt działalności przedsiębiorstwa. Metoda pozornie bardziej odpowiadająca MŚP. Napisałem pozornie ponieważ jest regułą, że eksportować większemu łatwiej. | |||
Rozwój Globalny Szukanie rynków umożliwiających efektywniejsze prowadzenie poszczególnych aktywności ( operacji ) firmy. Następstwem takiego myślenia jest przenoszenie wybranych aktywności firmy na korzystne rynki i utrzymywanie zwartości organizacyjnej, ułatwiającej koordynację rozproszonych działań. W tym układzie międzynarodowe oddziały firmy są ogniwami połączonymi i każdy realizuje tylko wyznaczone mu zadania. Efektywność opiera się na międzynarodowej specjalizacji "oddziałów - warsztatów". Jest to klasyczny przykład rozwoju globalnego. Taką globalną firmą może być biuro architektów, które wysyła swoich pracowników by wykonywali pracę w różnych krajach ... |
Zarys strategii w eksporcie |
W dobie globalizacji prawie wszystkie czynniki zewnętrzne sprzyjają prowadzeniu działalności eksportowej . Powodzenie jest jednak uzależnione od:
Jednym z istotnych elementów powodzenia jest opracowanie strategii rozwoju eksportu i stworzenie warunków do jej realizacji. W pierwszej kolejności należy określić rynki eksportowe i nadać im priorytety ważności. Wybór powinien uwzględniać wielkość zwrotu inwestycji, w założonym odcinku czasowym, z uwzględnieniem ceny wejścia na nowy rynek i ryzyka, ocenianego jako do zaakceptowania.
Eksport powinno się zaczynać od rynku o potencjale ograniczonym, ale łatwiejszym do penetracji. Następnie, bazując na zdobytym doświadczeniu, sieci kontaktów i ewentualnie zbudowanej strukturze regionalnej, należy przejść na rynki sąsiednie. Strategia eksportowa na wybrany rynek powinna uwzględniać również przewagę konkurencyjną firmy i jej kompetencje wewnętrzne.
W dobie globalizacji o efektywnym eksporcie decyduje:
|
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |