Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Strategia i plany
« Eksport
· Agent
· Alianse
· Barter
· Eksport koopertacyjny
· Eksport w dobie globalizacji
· Euromarket
· Grupy kooperacyjne przedsiębiorstw
· Konsorcjum
· Plan eksportu
· Prawo i fiskus
· Rozwój eksportu
· Strategia eksportu
· Strategie wejścia na rynek
· Strategie MŚP w UE
· Transfer technologii
· Wybór kraju eksportu

  Rozwój eksportu.  
Generalne zasady
Globalizacja rynków
Integracja ekonomiczna
Rozwój przedsiębiorstwa
Korzyści z działalności eksportowej
Problemy związane z rozwojem eksportu


Generalne zasady


Generalna zasada w teorii handlu zagranicznego mówi, że kraj powinien specjalizować się w tych branżach gdzie posiada przewagę konkurencyjną nad innymi państwami, wynikającą z cech charakterystycznych dla danego kraju. Do takich czynników należą:

W przypadku Polski może to być np. smaczna żywność, konstrukcje spawane czy efektywny handel z Europą Wschodnią. Ponieważ powyższa zasada kosztów komparatywnych należy do podstaw wykształcenia ekonomicznego warto o niej pamiętać.

By iść we właściwym kierunku i czerpać znaczne zyski warto dążyć do produkcji i eksportu produktów i usług z zakresu nowoczesnej technologii. Japonia, czy Korea, które podjęły stosowny wysiłek, odniosły na tym polu sukces.

Sukces w eksporcie sprowadza się jednak do tego by się specjalizować znaczy produkować towary unikalne, nieporównywalne, lepszej jakości - znaczy z wyraźnym wkładem naszego mózgu.

Stoimy przed ogromną szansą. Państwa Unii Europejskiej są ogromnym rynkiem importowym. W 1999 roku Unia Europejska zaimportowała towarów za sumę 2.232 miliardów US$. W 2000 roku Polski eksport wyniósł 31,6 miliarda US$. Każdy rasowy przedsiębiorca marzy o takim sąsiedztwie.

Top

Globalizacja


Nigdy w historii nie było lepszych warunków do prowadzenia działalności eksportowej. Do głównych czynników sprzyjających rozwojowi eksportu należą:

  • Łatwość komunikacji, szybkość podróży.
  • Coraz bardziej jednolity rynek europejski oraz ciągła ekspansja Unii Europejskiej, do której dołączyły Austria Finlandia, Szwecja.
  • Powstanie NAFTA (the North America Free Trade Agreement) oraz wielu innych wspólnych rynków w Ameryce Łacińskiej i na pozostałych kontynentach.
  • Dalsza obniżka ceł, w wyniku zakończenia rundy negocjacyjnej GATT w 1993 roku.

Top

Integracja ekonomiczna


Światowa integracja ekonomiczna państw przebiega w następujących etapach:

  • Państwo
    Suwerenne państwo jest źródłem prawa i przepisów określających wymianę międzynarodową.
  • Strefa wolnego handlu
    Usunięcie barier taryfowych i ograniczenie barier pozataryfowych pomiędzy państwami tworzącymi strefę.
  • Unia celna
    Wspólne bariery taryfowe i konsultacje odnośnie wspólnej polityki handlowej.
  • Wspólny rynek
    Swobodny przepływ: towarów, usług, kapitału i osób.
    Harmonizacja wewnętrznej polityki poszczególnych państw.
    Koordynacja wspólnej międzynarodowej polityki ekonomicznej.
  • Unia ekonomiczna
    Pełne wprowadzenie czterech podstawowych swobód.
    Zintegrowana polityka poszczególnych państw.
    Wspólna waluta.
    Wspólna polityka międzynarodowa.
  • Unia polityczna

Przykłady:

  • UNIA EUROPEJSKA - Traktat z Maastricht 1992 rok.
  • ASEAN (Association of South East Asian Nations)
    Singapur, Tajlandia, Filipiny, Indonezja, Malezja
  • MERCOSUR
    Brazylia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna
  • Światowa Organizacja Handlu - WTO
    1948: 23 kraje członkowskie
    1976-1980 : Runda Tokijska
    1986-1994 : Runda Urugwajska
    1993 : 113 krajów członkowskich
    1994 : Porozumienie z Marakeszu
    1998 : 131 krajów członkowskich
    Podstawowe cele:
    • Wprowadzanie zasad GATT: liberalizacja handlu międzynarodowego, eliminacja dyskryminacji w handlu, przejrzystość przepisów,
    • Ułatwianie handlu produktami rolniczymi i tekstylnymi,
    • Redukcja i eliminacja barier taryfowych,
    • Liberalizacja handlu usługami,
    • Otwieranie rynków publicznych,
    • Coraz przejrzystsze definiowanie prawa kompensacyjnego i subwencyjnego,
    • Określanie warunków prawa antydumpingowego - kto może wnieść sprawę i kiedy,
    • Otwartość na inwestycje zagraniczne,
    • Wzmacnianie norm własności intelektualnej,

Bariery taryfowe:

  • Cło regularne:
    • Taryfy "ad valorem"ť
    • Taryfy specjalne
    • Taryfy kombinowane
  • Cło dyskryminujące
    • Cło kompensacyjne
      Wprowadzane przez kraj importera, w celu skompensowania subwencji kraju eksportera, w przypadku gdy zakłócają one przemysł narodowy w kraju importera.
    • Cło antydumpingowe
      Cło wprowadzone w kraju importera gdy importowane towary są sprzedawane po cenach zaniżonych w stosunku do cen "normalnych" w kraju eksportera.
    • Taryfy kombinowane

Bariery pozataryfowe:

  • embargo,
  • kontyngent,
  • rządowe zakupy ukierunkowane,
  • pozwolenia eksportowe,
  • licencje importowe,
  • normy,
  • procedury celne,
  • restrykcje sanitarne,
  • cło antydumpingowe,
  • subwencje i cło kompensacyjne.

Top

Rozwój przedsiębiorstwa


Fazy rozwoju przedsiębiorstwa:

  • Firma sprzedająca lokalnie,
  • Firma eksportująca okazjonalnie,
  • Planowany eksport - strategia eksportu,
  • Firma z oddziałami na innych rynkach,
  • Biura, ekspozycje, magazyny na zagranicznych rynkach,
  • Produkcja za granicą w charakterze poddostawcy,
  • Tworzenie zagranicznych przedstawicielstw,
  • Tworzenie zagranicznych filii
  • Marketing lokalny - etnocentryczny
  • Marketing policentryczny
  • Marketing globalny

Top

Zalety eksportu


Dla państwa

  • Korzystny bilans państwa,
  • Źródło zagranicznych dewiz,
  • Wzrost zatrudnienia i produktywności,
  • Rozwój technologiczny,
  • Korzyści polityczne.

Dla firmy

  • Nowe rynki zbytu - większy zysk
  • Zdobywanie nowych rynków poszerza zdolności dostrzegania potrzeb klientów, co dodatnio wpływa na rozwój i jakość produktów.
  • Eksport jest motorem długofalowego rozwoju wielu firm. Zdobywając nowe rynki bogacimy się o nowe doświadczenia i poszerzamy kontakty handlowe.
  • Prowadząc działalność eksportową rozkładamy ryzyko spadku sprzedaży na wiele rynków.
  • Większa skala produkcji zmniejsza udział kosztów stałych w firmie.
  • Eksport łagodzi ujemne skutki sezonowych wahań popytu na rynku krajowym.
  • Mniej agresywna konkurencja na niektórych rynkach eksportowych sprzyja rozwojowi firmy.
  • Umiejętnie prowadzony eksport przedłuża cykl życia produktu.
  • Działalność eksportowa poprawia wizerunek firmy.

Top

Problemy eksportu


  • Zatrudnienie wykwalifikowanego personelu znającego języki i zagadnienia związane z eksportem.
  • Znalezienie odpowiednich przedstawicieli i dystrybutorów za granicą.
  • Skomplikowana dokumentacja związana z handlem zagranicznym.
  • Egzekwowanie należności od dłużników za granicą.
  • Wysokie koszty finansowania długich okresów czasu, do momentu otrzymania zapłaty od klienta zagranicznego.
  • Dość kosztowna potrzeba odwiedzania rynków eksportowych w celu : nadzorowania pracy dystrybutorów, spotykania klientów i potencjalnych odbiorców, udziału w zagranicznych targach.
  • Trudna od oszacowania wielkość sprzedaży.

Celem Exportera.pl jest przybliżenie i ułatwienie działalności eksportowej.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas