|
|
|
|
| Strategia i plany |
| Rozwój eksportu. |
| Generalne zasady | |||
| Globalizacja rynków | |||
| Integracja ekonomiczna | |||
| Rozwój przedsiębiorstwa | |||
| Korzyści z działalności eksportowej | |||
| Problemy związane z rozwojem eksportu | |||
| Generalne zasady |
Generalna zasada w teorii handlu zagranicznego mówi, że kraj powinien specjalizować się w tych branżach gdzie posiada przewagę konkurencyjną nad innymi państwami, wynikającą z cech charakterystycznych dla danego kraju. Do takich czynników należą:
W przypadku Polski może to być np. smaczna żywność, konstrukcje spawane czy efektywny handel z Europą Wschodnią. Ponieważ powyższa zasada kosztów komparatywnych należy do podstaw wykształcenia ekonomicznego warto o niej pamiętać.
By iść we właściwym kierunku i czerpać znaczne zyski warto dążyć do produkcji i eksportu produktów i usług z zakresu nowoczesnej technologii. Japonia, czy Korea, które podjęły stosowny wysiłek, odniosły na tym polu sukces.
Sukces w eksporcie sprowadza się jednak do tego by się specjalizować znaczy produkować towary unikalne, nieporównywalne, lepszej jakości - znaczy z wyraźnym wkładem naszego mózgu.
Stoimy przed ogromną szansą. Państwa Unii Europejskiej są ogromnym rynkiem importowym. W 1999 roku Unia Europejska zaimportowała towarów za sumę 2.232 miliardów US$. W 2000 roku Polski eksport wyniósł 31,6 miliarda US$. Każdy rasowy przedsiębiorca marzy o takim sąsiedztwie.
Nigdy w historii nie było lepszych warunków do prowadzenia działalności eksportowej. Do głównych czynników sprzyjających rozwojowi eksportu należą:
|
Światowa integracja ekonomiczna państw przebiega w następujących etapach:
Przykłady:
Bariery taryfowe:
Bariery pozataryfowe:
|
Fazy rozwoju przedsiębiorstwa:
Dla państwa
Dla firmy
Celem Exportera.pl jest przybliżenie i ułatwienie działalności eksportowej. |
|
| ||