Usługi stanowią 2/3 działalności ekonomicznej oraz 20% światowego handlu. Przewiduje się, że w roku 2020 handel usługami przekroczy połowę handlu światowego.
Rozpoczynając eksport usług warto zadać sobie sobie pytania:
- Czy jestem profesjonalistą, którego kompetencje są wysoko cenione przez klientów?
- Czy reprezentuję specyficzny segment rynku?
- Czy jestem poszukiwanym ekspertem w swojej branży?
Przykłady eksportu usług. Eksport:
- umiejętności wykorzystujących zaawansowane technologie - kartografia lotnicza, Internet
- wiedzy - firma szkoleniowa w zakresie bezpieczeństwa w kopalniach,
- ekspertyzy, usług wymagających dużej ilości pracy - renowacja zabytków.
Różnice pomiędzy eksportem produktów i usług.
Różnice |
Produkt |
Usługi |
Prezentacja |
Próbka |
Kompetencje |
Marketing wstępny |
Handlowiec |
Dyrekcja |
Marketing |
Produktu |
Firmy |
Obecność na rynku |
Dystrybutor |
Biuro lub biuro wirtualne |
Czynniki kulturowe |
Koncepcja produktu |
Dynamika kontaktów |
Partnerzy |
Dystrybutorzy, reklama |
Firmy usługowe |
Prezentacja |
Targi |
Konferencje |
Media |
Reklama |
Artykuły, prasa |
Partnerzy |
Producenci, dystrybutorzy |
Firmy usługowe |
Na co warto zwrócić szczególną uwagę:
- Badanie rynku eksportu odgrywa szczególną rolę. Zdobyte informacje powinny być dokładniejsze niż w przypadku eksportu produktów.
- Dobra znajomość różnic kulturowych jest bardzo istotna, gdyż eksport usług wymaga szerokich kontaktów i ciągłego pogłębiania relacji handlowych.
- Firmy eksportujące usługi powinny stale doskonalić umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji międzyludzkich.
- Firmy eksportujące usługi mają tendencję do szerokiego wykorzystywania nowoczesnych technologii, głównie w celu dostarczania usług i prowadzenia handlu elektronicznego.
Sposoby dostarczania usług
- Usługa przekracza granicę: badania rynku, artykuły, rysunek techniczny, nauka wirtualna.
- Klient przekracza granicę: turystyka, konferencje, usługa prawna.
- Biuro za granicą: banki, firmy ubezpieczeniowe, biuro projektów, magazyny, logistyka.
- Dostawca usług przekraczają granicę: aktorzy, architekci, nauczyciele, specjaliści.
Strategia wejścia na rynek
Analiza eksportu usług krajów wysoko rozwiniętych pokazuje, że kraje odległe stanowią często intratne rynki eksportu usług.
Identyfikacja możliwości w swojej branży. Analiza oferowanych usług na danym rynku.
Strategie wejścia:
- Wejście bezpośrednie
- pełny dostęp do informacji
- zdobywanie kompetencji kulturowych
- Agent na rynku w kraju eksportu
- światowy poziom usług
- koncentracja na kompetencjach technicznych
- Alians strategiczny
- słabsza znajomość różnic kulturowych i języka kraju
- potrzebna znajomość prawa kraju docelowego
- niebezpieczeństwo zerwania aliansu
Wartość dodatkowa
Prezentacja pozytywnych rezultatów, które Wasz klient osiągnie współpracując z Wami, jest kluczowa. W tym celu:
- Zaprezentuj wartości swojego produktu w aspekcie zaspokojenia potrzeb klienta,
- Pokaż dlaczego Wasza propozycja stanowi najlepszy wybór,
- Zaprezentuj jasno korzyści Twojej oferty
- Oferuj korzyści nie obniżając rentowności projektu.
Klient zauważy Twoją ofertę jeśli:
- Zaspokoi ona jego potrzeby i da mu satysfakcję.
- Położycie akcent na rezultaty.
- Jesteście kreatywni i innowacyjni.
Sprzedaż usług
Przed wejściem na nowy rynek trzeba wywołać zainteresowanie produktem.
- Internet - wprowadzenie słów kluczowych do wyszukiwarki powinno przywoływać Wasze usługi.
- Korzystajcie z zagranicznych organizacji biznesowych.
- Komercjalizujcie usługę w sposób niewidoczny stosując rozwiązania oryginalne i innowacyjne.
- Rozprzestrzeniajcie ofertę zadając pytania: jadę na konferencje, czy mógłbyś mi polecić dobrego tłumacza?
Doskonalcie wizerunek poprzez:
- Pozycjonowanie na eksperta - udział w konferencjach, prezentacja produktów.
- Udział w mediach
- Udział w spotkaniach roboczych - Twoi klienci powinni Was postrzegać jako wiodących specjalistów w branży.
Budujcie zaufanie poprzez:
- Rekomendacje klientów.
- Gwarantowaną jakoś.
- Szeroką prezentację wykonanych projektów.
Alianse
Porozumienie pomiędzy firmą i partnerem zagranicznym znacznie przyśpiesza wejście na nowy rynek.
Rodzaje aliansów:
- Horyzontalne, w tej samej branży - mało popularne w serwisie.
- Pionowe, w branżach komplementarnych - umożliwiają dostarczanie kompletnej usługi.
- Sieć MŚP, które kooperują, w celu wejścia na nowe rynki.
- Porozumienie o współpracy na określony projekt.
- Sprzedaż licencji.
- Utworzenie nowej firmy eksportowej, zazwyczaj spółki akcyjnej. Misja nowej firmy łączy umiejętności partnerów.
- Alians strategiczny - długi termin.
Czas
W firmie usługowej czas jest szczególnie cenny. Dlatego każdą chwilę warto wykorzystywać do prezentacji oferty oraz podtrzymywania relacji biznesowych.
- Krótka chwila
Prezentacja firmy, podkreślenie wartości wyróżniającej firmę, prezentacja wartości dodanej produktu.
- Spotkanie
Prezentacja rozwiązań adoptowanych do potrzeb klienta. Utrzymywanie relacji.
- Dłuższy czas
Podtrzymywanie relacji. Prezentowanie propozycji w odpowiedzi na informacje nadsyłane przez klienta.
W dobie globalizacji w zasadzie każdą umiejętność można eksportować. Niezbędna jest kreatywność.
Obecność w Internecie
Bardzo istotna jest obecność firmy w Internecie. Dobrze stworzona strona internetowa może stać się wizytówką profesjonalizmu Waszej firmy.
Współczesne techniki internetowe umożliwiają komunikację na odległość w sposób jak by wszyscy siedzieli przy wspólnym stole: cyberkonferencje, videokonferencje. Wzajemną komunikację umożliwiają również: fora internetowe, prezentacje dokumentów on line, wspólne wykorzystywanie kalendarzy do planowania spotkań oraz eLearning. Warto również korzystać z platform B2B.