Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
Jak prowadzić rozmowę? |
Aktywne słuchanie.
Najskuteczniejszy sposób zdobywania ludzkiej sympatii i podtrzymywania rozmowy to umiejętne i uważne słuchanie z jednoczesnym okazaniem naszemu rozmówcy zainteresowania i zrozumienia. Aktywne słuchanie to proces wymagający skupienia uwagi, to próba wejścia w świat myśli i uczuć innego człowieka. Aby słuchać aktywnie należy poznać warunki ułatwiające ten proces.
Są to:
Klaryfikowanie.
Klaryfikowanie jest kolejną techniką służącą z kolei poprawieniu zrozumienia. Ta technika wymaga podsumowania w kilku słowach tego co powiedział rozmówca, uściślenia faktów, dopytania o szczegóły. Dzięki niej upewniamy się czy idziemy tym samym tokiem rozumowania i unikamy nieporozumień oraz oszczędzamy czas. Stosując klaryfikowanie wykorzystujemy takie zwroty jak:
Zadawanie pytań.
Podczas dialogu bardzo ważną rolę odgrywają pytania. Ale istotny jest sposób w jaki je zadajemy. Nie muszę chyba pisać, iż ton głosu nie może być natarczywy i że pytania muszą być dopasowane do poziomu intymności rozmowy. Skupię się na samej technice. Należy unikać pytań typu zamkniętego (np. czy dobrze się czujesz?), które przypominają przesłuchanie i wymagają wyłącznie krótkich odpowiedzi ,,tak" lub ,,nie" albo kryją odpowiedź już w sobie. Nasz dialog będzie satysfakcjonujący jeśli użyjemy pytań otwartych, gdyż prowokują one do rozmowy, dają możliwość dłuższych wypowiedzi, nie krępują. Przykładowe pytania otwarte to:
Rozpoznanie dominującego kanału.
Wszyscy odbieramy świat za pomocą tych samych zmysłów, ale wiemy, że ludzie preferują różne kanały informacyjne. Są wśród nas ,,słuchowcy", ,,wzrokowcy" i ,,czuciowcy". Na dodatek okazuje się, że język, którym się posługujemy jest dokładnym odbiciem dominującego kanału. Aby nasza komunikacja przebiegała bez zakłóceń musimy znaleźć z rozmówcą wspólną płaszczyznę porozumienia. Innymi słowy powinniśmy odszyfrować dominujący kanał osoby, z którą rozmawiamy i przejść na jej sposób odbioru świata. Nie jest to łatwe, ale warto nad tym popracować, gdyż różnice w percepcji są często ukrytą przyczyną konfliktów. Pomóc w zastosowaniu tej techniki może znajomość tzw. słów procesowych. Obrazują je poniższe przykłady:
WZROKOWIEC:
słowa: wizja, zamglony, pokazać, wyjaśniać, niewyraźny, skoncentrować, spojrzenie, perspektywa, ujawnić, iluzja, pomysł, kolorowy itp.
zwroty: rozumiem co masz na myśli...,widzę o co ci chodzi..., patrząc z mojej strony..., wygląda to inaczej...itp.
SŁUCHOWIEC:
słowa: słuchać, mówić, dyskutować, głośno, zgadzać się, słyszalny, krzyczeć, dopowiedzieć, zakomunikować itp.
zwroty: słyszałem, że...,zgoda jest dla mnie bardzo ważna..., chciałabym ci zakomunikować...itp.
CZUCIOWIEC:
słowa: dotknąć, naciskać, zranić, pojąć, posługiwać się, ruch, napięcie, rozdrażniony, konkretny, miękki, nie do zniesienia itp.
zwroty: czuję, że zmierzasz do..., wyczuwam twoje zdenerwowanie..., rozumiem co czujesz..., dotknęło mnie to co powiedziałeś...itp.
Raport.
Kolejną i już ostatnią techniką jest raport. Stworzenie go wymaga znajomości sposobów skutecznej komunikacji, zebrania ich i wykorzystania całej naszej wiedzy globalnie. Raport to idealne zgranie z rozmówcą. Aby to zrobić trzeba:
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |