![]() | ||
![]() | ![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
|
![]() | Polityka wobec MŚP. | ![]() |
![]() |
![]() |
Wstęp |
![]() |
![]() |
![]() | MAŁE PRZEDSIĘBIORSTWO. |
MNIEJ NIŻ 50 PRACOWNIKÓW
PONIŻEJ 7 MLN EURO ROCZNEGO
OBROTU
PONIŻEJ 5 MLN EURO W BILANSIE ROCZNYM.
![]() | ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWO. |
MNIEJ NIŻ 250 PRACOWNIKÓW
PONIŻEJ 40 MLN EURO ROCZNEGO OBROTU
PONIŻEJ 27 MLN EURO W BILANSIE ROCZNYM.
![]() | Europartenariat. |
Europartenariat jest
inicjatywą Komisji Europejskiej skierowaną do małych i średnich
przedsiębiorstw, pragnących nawiązać współpracę z firmami z zagranicy.
Początki Europartenariatu sięgają 1987 roku. Spotkania
Europartenariatu odbywają się dwa razy w roku - na wiosnę i jesienią.
Przedsiębiorcy biorący udział w Europartenariacie mają okazję nawiązać
kontakty z potencjalnymi partnerami z promowanych regionów, jak również z
przedstawicielami innych firm przybyłych na targi.
W 1994 roku
Europartenariat zorganizowano w Polsce (Gdańsk) -po raz pierwszy w kraju
nie będącym członkiem Unii Europejskiej.
![]() | Kalendarium negocjacji akcesyjnych. |
Na szczycie w Luksemburgu w grudniu 1997 roku Rada
Europejska określiła zasady akcesji i negocjacji oraz sformułowała listę
obszarów negocjacyjnych. Polska wraz z innymi kandydatami zgodnie z
propozycją komisji zawartą w Agendzie 2000 rozpoczęła oficjalne negocjacje
akcesyjne w Brukseli 31 marca 1998 roku.
31 marca zainaugurowano
bilateralne konferencje międzyrządowe każdego z krajów kandydujących z
krajami członkowskimi UE.
Przegląd polskiego prawa pod względem
zgodności z prawem wspólnotowym (screening) rozpoczął się 27 kwietnia 1998
roku badaniem obszaru "nauka i badania". Zakończenie całego procesu
negocjacji nastąpiło w 2002 roku.
![]() |
![]() |
Polityka wobec małych i średnich przedsiębiorstw |
![]() |
![]() |
Tworzenie Jednolitego Rynku Wewnętrznego spowodowało sformułowanie wspólnotowej strategii w stosunku do małych i średnich przedsiębiorstw (SMEs) obejmującej koordynację działań na szczeblu UE mających na celu poprawę klimatu ekonomicznego, w których SMEs funkcjonują, oraz różnorodne formy pomocy sprzyjającej ich działaniu. Chodzi przede wszystkim o liberalizację i harmonizację prawa, zapewnienie uczciwych zasad konkurencji, uproszczenie systemów podatkowych oraz popieranie inwestycji i eksportu..
![]() | Średnie przedsiębiorstwo. |
to firma zatrudniająca mniej niż 250 osób. Jego roczne obroty nie mogą przekraczać 40 mln euro lub całkowity bilans roczny nie może być wyższy niż 27 mln euro, a przedsiębiorstwo musi spełniać kryterium niezależności..
![]() | Małe przedsiębiorstwo. |
to firma, która zatrudnia mniej niż 50 pracowników, ma roczny obrót poniżej 7 mln euro lub całkowity bilans roczny nie przekraczający 5 mln euro. Małe przedsiębiorstwo musi jednocześnie spełniać kryterium niezależności.
Przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 osób określa się jako "bardzo małe"- mikroprzedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo uznawane jest za niezależne, jeżeli co najmniej 25% kapitału lub akcji nie należy do jednego lub grupy przedsiębiorstw.
92,4% wspólnotowych przedsiębiorstw zatrudnia mniej niż 10 osób, 7,5% - od 10 do 499, a tylko 0,1% firm - więcej niż 500 osób. Przedsiębiorstwa bardzo małe (0-9 osób) tworzą najwięcej miejsc pracy (33,3%), przedsiębiorstwa duże - 24,7%.
Około 35-40% SMEs w większości krajów UE znika z rynku w ciągu pierwszych 3 lat funkcjonowania, a 60% w ciągu 8-10 lat po rozpoczęciu działalności.
Podstawowe problemy, które utrudniają funkcjonowanie SMEs, są spowodowane słabością w zarządzaniu firmą, złożonością otoczenia prawno-administracyjnego, procedurami wynikającymi z realizacji jednolitego rynku, uzyskiwania środków finansowych oraz dostępu do informacji.
Uznając małe i średnie przedsiębiorstwa jako źródła zatrudnienia i rozwoju, w 1994 roku opracowano "Zintegrowany Program na rzecz SMEs". Był to wyraz nowego podejścia łączącego różnorodne inicjatywy rozwijane na szczeblu wspólnotowym, regionalnym i krajowym w całościowe ramy zabezpieczające spójność i przejrzystość podejmowanych działań.
Oto źródła finansowania działań w ramach tego Programu:
Wieloletni Program na rzecz SMEs 1993-1996: 112,2 mln ECU;
Wieloletni Program na rzecz SMEs 1997-2000: 127 mln ECU;
Wspólnotowe Inicjatywy na rzecz SMEs 1994-1999: 1 mld ECU;
Cel 4: program ADAPT 1994-1999; różne projekty na rzecz SMEs: 1,4 mld ECU;
Fundusze Strukturalne 1994-1999, Wspólnotowe Ramy Wsparcia i inne Wspólnotowe Inicjatywy;
Różne projekty na rzecz SMEs w ramach IV Programu Ramowego B+R: 12,3 mld ECU;
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) - pożyczki: 1 mld ECU;
Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) - pożyczki: 2 mld ECU.
Fundusze na wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw obejmują m.in. realizację Europartenariatu, sieci Współpracy Gospodarczej BC-Net (Business Cooperation Network - komputerowa giełda informacji dla przedsiębiorstw), funkcjonowanie Biura do spraw Kontaktów między Przedsiębiorstwami oraz Centrów Euro-Info.
Centra Euro-Info* udzielają podmiotom gospodarczym (zwłaszcza małym i średnim przedsiębiorstwom) wszechstronnych informacji o funkcjonowaniu mechanizmów Unii Europejskiej - od spraw dotyczących rynków zbytu po zagadnienia prawne. Podlegają bezpośrednio Komisji Europejskiej. Obecnie w Europie działa ponad 256 takich ośrodków. Ich działalność w krajach nie należących do UE uzupełniają ośrodki Euro-Info, które dostarczają informacji o warunkach działania przedsiębiorstw na terenie Unii Europejskiej (w Polsce - Warszawa, Gdańsk, Kraków, Kielce, Rzeszów, Szczecin, Białystok, Toruń, Katowice, Kalisz, Wałbrzych, Koszalin, Lublin). Centra te ułatwiają polskim przedsiębiorstwom współpracę z firmami i instytucjami w państwach członkowskich Unii. Korzystając z bezpośredniego kontaktu z Komisją Europejską, z dostępu do fachowych publikacji i baz danych, służą szczegółowymi informacjami, m.in. o regulacjach prawnych, zasadach ujednolicania podatków i standardów, a także o programach pomocy dla krajów Europy środkowej i Wschodniej. Centra zapewniają dostęp do informacji o krajach członkowskich Unii Europejskiej, o poszczególnych regionach i podejmowanych inicjatywach. Oferują także pomoc w działaniach zmierzających do znalezienia partnerów handlowych.
Układ Europejski zakłada, że Polska i Wspólnoty Europejskie będą wspomagać rozwój i współpracę małych i średnich przedsiębiorstw.
Mają to robić m.in. poprzez:
tworzenie prawnych, administracyjnych, technicznych, podatkowych i finansowych warunków zakładania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz ich międzynarodowej współpracy;
zapewnianie usług specjalistycznych potrzebnych małym i średnim przedsiębiorstwom (szkolenia w zakresie zarządzania, rachunkowości, marketingu, kontroli jakości itp.) i umacnianie placówek świadczących takie usługi;
ustanawianie powiązań z jednostkami gospodarczymi Wspólnot dla poprawy przepływu informacji do małych i średnich przedsiębiorstw oraz popieranie współpracy o charakterze międzynarodowym (np. w ramach Sieci Współpracy Gospodarczej BC-Net, Europejskich Centrów Informacyjnych, konferencji itp). .
Źródło: Centrum Informacji Europejskiej Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |