Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
« | Strategia |
· | Jedno. funkcjonalna |
· | Jedno. strategiczna |
· | Misja |
· | Kreatywność |
· | Portfel |
· | Swatch |
· | Wizja |
Rozwijanie kreatywnego myślenia. |
|
Każda firma może opracować własny program rozwijający kreatywne umiejętności pracowników. Poniżej opisany został program, który w latach osiemdziesiątych wdrożono w koncernie samochodowym Ford.Czynnikiem motywującym do wdrożenia tego programu były kłopoty koncernu, którego straty sięgały 1,5 mld dolarów rocznie, co plasowało Forda na drugim miejscu pod względem wysokości strat rocznych wśród wszystkich korporacji amerykańskich. Ceny akcji spadały, a klienci byli coraz bardziej niezadowoleni z produktów koncernu. Dodatkowo na amerykański rynek coraz agresywniej wkraczali producenci japońscy. Dlatego władze koncernu zdecydowały się na podjęcie działań mających na celu przywrócenie rentowności oraz rynkowej pozycji przez Forda.
1 krok ->
Na początku programu należy ujawnić księgowość. Zadaniem tego etapu jest zapoznanie pracowników z sytuacją ekonomiczną, opiniami klientów i powodami, dla których kierownictwo zwraca się do pracowników o pomoc. Należy przedstawić załodze wszystkie kłopoty i bariery do pokonania. W Fordzie polegało to na zapraszaniu na posiedzenia zarządu przedstawicieli związków zawodowych i pokazywaniu im danych finansowych. Dzięki temu kierownictwo udowodniło, że pragnie zainteresować pracowników przyszłością zakładów.2 krok ->
Krok drugi polegał na formowaniu grup sterowania. W każdym oddziale zorganizowano dziesięcioosobowe grupy - pięciu menedżerów i pięciu robotników - których zadaniem było nadzorowanie działań angażujących pracowników do dalszych etapów programu. Do tych grup dołączono jeszcze z czasem zarządzającego zakładem i przedstawiciela związków zawodowych.3 krok ->
Krok następny miał na celu szukanie pomocy na zewnątrz. W celu zwiększenia skuteczności wdrażania programu twórczych zespołów, zaangażowano zewnętrznych ekspertów do spraw zachowań ludzkich i psychologii pracy. Grupy sterowania spotykały się z nimi dwa razy w miesiącu.4 krok ->
Krok czwarty skupił się na szukaniu miejsc eksperymentalnych. Na początek wdrażania programu wyznaczono cztery zakłady pilotażowe. W każdym z nich około dwustu ochotników sformułowało zespoły twórczego zaangażowania.5 krok ->
Następny krok polegał na nagłośnieniu tych projektów. Po utworzeniu zespołów pilotażowych przystąpiono do rozgłoszenia wśród lokalnych menedżerów i pracowników, że przygotowuje się eksperyment, w którym uczestniczenie nie będzie ani nagradzane ani karane. Miało to na celu wykazanie czy robotnicy lubią swoją pracę, czy nie. W Fordzie zastosowano metodę informacji w gazetkach związkowych i biuletynach wewnątrzzakładowych.6 krok ->
Krok szósty to aktywizacja grup sterowania. Jest to najważniejszy punkt całego programu. Na początek grupy pilotażowe powinny przedstawić kilka wybranych problemów do rozwiązania, niezbyt trudnych, i przedyskutować je. W każdej grupie powinna znaleźć się osoba potrafiąca nawiązywać kontakty z ludźmi, energiczna i potrafiąca dobrze pracować na co dzień. W Fordzie takimi osobami - ułatwiającymi dyskusje w zespołach - były kobiety. Osoby te powinny być szkolone przez zatrudnionych konsultantów, ekspertów lub pracowników naukowych z uczelni.7 krok ->
Przedostatni krok polegał na obserwowaniu i wyciąganiu wniosków. Gdy zespoły ruszą do akcji, należy obserwować efekty ich działania. Trzeba zdawać sobie sprawę, że efekty w postaci poprawy jakości pracy nie pojawią się od razu.8 krok ->
Ostatni krok to nagłośnienie pomysłów. Należy nagłośnić eksperyment i poinformować o jego skutkach jak największą liczbę menedżerów i działaczy związków zawodowych. Same osoby pracujące w zespołach również będą mówić o swoich sukcesach, co powinno przyczynić się do wzrostu zainteresowania tym projektem. W Fordzie menedżerowie jeździli z jednej fabryki do drugiej i opowiadali o nowych metodach pracy zespołowej.1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |