Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Marketing
« Eksport
· Badania rynku
· Cena
· Dystrybucja
· Promocja
· Plan marketingowy
· Różnice kulturowe
· Porównanie cech biznesmenów w różnych krajach
· Targi

  Różnice kulturowe.  
Zobacz również
Analiza relacji biznesowych w Wietnamie
Przedsiębiorstwa japońskie i ich konkurencyjność

By móc skutecznie rozwijać eksport trzeba zauważyć i rozumieć zwyczaje kulturowe kraju, który odwiedzamy.

Zachowania typowe w Polsce mogą wydawać się niezrozumiałe w dużej ilości krajów świata. Przebywając za granicą należy uważnie obserwować osoby z otoczenia, by móc trafnie i szybko przystosować się do nowej sytuacji. Warto pamiętać, że pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Niestety możemy je wywrzeć tylko jeden raz.

Nawet prosta wymiana kart wizytowych w różnych krajach przybiera różne formy. W jednych wizytówka wręczana jest i odbierana bardzo uroczyście, niczym list prezentacyjny. W tym wypadku wizytówka jest symbolem osoby, która ją wręcza. W innych krajach jest pospiesznie rozprowadzana na stole i często chowana do kieszeni.

 

   Obyczaje, które mogą zdziwić:

 Często decyzja zamiast być podjęta jednoosobowo dyskutowana jest pomiędzy kilkoma osobami, co znacznie przedłuża rozmowy.

 Osobiste kontakty mają duże znaczenie. Regułą jest, że przed zawarciem transakcji trzeba spotkać klienta na gruncie oficjalnym wiele razy, by w ten sposób stopniowo pogłębiać wzajemne zaufanie, które umożliwi zamknięcie kontraktu.

 Tytuły i stanowiska zajmowane w firmie odzwierciedlają znaczenie danej osoby.

 W wielu kulturach niegrzecznie jest odpowiedzieć "nie", pomimo, że tak myślimy.

 Rozmowy negocjacyjne są często prowadzone wieczorem.

 W niektórych krajach przywiązuje się dużą wagę do dobrych manier przy stole. Należy dołożyć wszelkich starań by respektować lokalne maniery.

 Sposób ubierania się jest postrzegany jako marka twojej pozycji społecznej. Może on determinować stopień respektu z jakim będziesz traktowany, jak również twoja firma.

 

   Przystosowanie się do innej kultury:

 Pomimo, że angielski staje się uniwersalnym językiem handlowym, warto dołożyć starań by w pewnym stopniu poznać język kraju eksportu. Jeżeli jest to niemożliwe warto skorzystać z dobrego tłumacza.

 Warto poznać i stosować miejscowy sposób pozdrawiania. Poszczególne gesty mogą mieć inne znaczenia w zależności od kultury.

 Należy zachęcać osoby spotkane w kraju eksportu, do mówienia o jego historii. Zazwyczaj znaczy ona wiele dla tych osób.

 Należy omijać tematy polityczne i religijne. Gdy jest to trudne trzeba starać się być neutralnym.

 Nie wolno krytykować metod pracy w odwiedzanym kraju. Lepiej jest podkreślać rolę jaką może odegrać technologia w jego rozwoju.

 Kierując innymi trzeba być cierpliwym. Ludzi należy zachęcać i im pomagać.

 Konflikty trzeba rozwiązywać grzecznie. W przeciwnym razie trudności we współpracy będą narastać.

Wracając z podróży warto przekazać swoje doświadczenie kolegom, którzy będą pracowali za granicą.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas