Szesnaście wydań Marketingu międzynarodowego Philipa Cateora, od 1966 roku, doskonale przedstawiają dynamikę rozwoju globalnego handlu. Przypadł on na końcowy okres spektakularnego rozwoju Europy, który rozpoczął się około 1850 roku. W ostatnich latach rozwój ten był podtrzymywany zadłużaniem się państw i ludzi. W Polsce dodatkowo pieniędzmi unijnymi.
Wiele firm, jak Coca-Cola, odrobiło globalną lekcję na piątkę. Coca-Cola sprzedaje swoje produkty do wszystkich sklepów spożywczych na świecie.
Zważywszy ogromny potencjał rozwojowy Azji, polscy eksporterzy powinni wchodzić na rynki azjatyckie.
Inwestorzy uważają, że słabym ogniwem polskich firm jest brak perspektyw eksportowych. Eksport odzwierciedla potencjał rozwojowy firmy. Może to utrudnić dostęp do kapitału na rozwój.
W ostatnich 45 latach dynamika handlu międzynarodowego znacznie przyspieszyła. Mniejsze zmiany zauważam w technikach handlu zagranicznego: logistyka, prawo, płatności, ubezpieczenia.
Na przestrzeni ostatnich 45 lat światowy eksport przechodził przez rożne fazy. Na przemarsz pełną drogą po prostu nie ma czasu. Polscy eksporterzy powinni od razu wpaść w rytm współczesnych rynków. Cechuje je:
- specjalizacja
- współzawodnictwo talentów
- pasja i kompetencje
- kultura i współpraca
- odwaga i radość.
Jeśli to co napisałem wydaje Ci się nieprawdziwe to zalecam ostrożność w inwestycjach eksportowych. Jeżeli natomiast w tych kilku słowach dostrzegasz wyzwanie, zachęcam do współpracy.
Wszystkim profesjonalistom proponuję przeczytanie jak rozpocząć eksport w Exporterze.pl
- Wstępne rady
- Praktyczne rady eksporterów
- Jak rozpocząć eksport? - I
- Jak rozpocząć eksport? - II
- Jak rozpocząć eksport? - III
- Jak rozpocząć eksport? - IV
- Formularz eksportowy
Krzysztof Drupka