Model hierarchii potrzeb Maslowa działa dla ludzi, firm i społeczeństw. Potrzeby wyższego rzędu możemy zaspakajać, gdy potrzeby niższego rzędu zostały już zaspokojone. Przykładowo, mieszkańcy państw, w których potrzeba bezpieczeństwa nie została zaspokojona, jeszcze nie myślą o poszukiwaniu sensu w życiu, związanego z realizacją osobistych pragnień.
Różne etapy rozwoju
Stany Zjednoczone i kraje Europy Zachodniej są na innym etapie rozwoju niż Polska. To jest oczywiste. Od połowy XVIII wieku w państwach zachodnich przebiegał przyśpieszony, spektakularny rozwój gospodarczy. Trwał on nieustannie do lat osiemdziesiątych XX wieku. Państwa te zgromadziły ogromne bogactwa, a ich obywatele żyją na poziomie ekonomicznym trudnym do wyobrażenia dla większości mieszkańców Ziemi. Polska w tym czasie przechodziła zabory, dwie straszne wojny, komunizm i jest krajem zdecydowanie biedniejszym. Ciężką pracą nadrabiamy zaległości.
Kultura firm
Kultura firm zazwyczaj odpowiada rozwojowi społeczeństwa. Ogólne poczucie bezpieczeństwa w krajach zachodnich pozwala, w naturalny sposób, wprowadzać do firm kulturę zabawy i wartości. W biedniejszej Polsce dominują kultury korporacyjne narzekania i rywalizacji. Kultura zabawy i wartości ułatwia samorealizację pracownikom. Przejawia się to w wypowiedziach młodych polskich emigrantów „robię to co lubię i jeszcze mi za to dobrze płacą”. W polskich firmach takie odczucia spotykamy rzadziej.
Przewaga konkurencyjna
Organiczne warunki pracy, towarzyszące kulturze zabawy i wartości, dają firmom zachodnim przewagę konkurencyjną na globalnym rynku. Firmy czerpią ją z zaangażowania i kreatywności pracowników. Kultura narzekania i rywalizacji zabija kreatywność i innowacyjność.
Proces ten musi przebiegać w formie świadomego projektu, ponieważ na tym etapie rozwoju Polski samoistnie się nie wyłoni. W firmach zachodnich w Polsce można zobaczyć bilard lub stół z piłkarzami. Są i takie co mają elektroniczną perkusję. Nie wiem po co?
Polacy są wspaniali. Stawiajmy na zabawę i wartości =)
Przeczytaj również:
- Hierarchia potrzeb Abrahama Maslowa
- Omówienie potrzeb Abrahama Maslowa
- Rozwinięcie teorii Maslowa przez Paula Alderfera
- Ludzkie potrzeby w badaniach Fredericka Herzberga
- Skuteczny lider w badaniach Thomasa Gordona
- Potrzeby i pragnienia
- Świadomość potrzeb i pragnień
- Kreatywność to współpraca
- Kreatywność to autentyczność
- Kreatywność to praca w zespole
- Thomas Jefferson
- Johari window
- Podział talentów na 4 grupy
Krzysztof Drupka