Telecomuting, telework czyli po polsku TELEPRACA zaczynają być nowa formą zatrudniania pracowników. Polega ona na wykorzystaniu współczesnych technik informatycznych do wykonywania pracy w dowolnej odległości od miejsca firmy pracodawcy.
Telepraca może odbywać się w:
- domu pracownika,
- w telecentrach organizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania telepracowników,
- w telechatkach, które powstały w Skandynawii na obszarach wiejskich. Ułatwiają one lokalnym społecznościom znalezienie pracy, jak również pełnia rolę edukacyjną.
Z badań wynika, że produktywność osób pracujących w domu poprawiła się średnio o 15% , a pracujących w telecentrach o 30%.
Władze Unii Europejskiej uznały, że telepraca obok telehandlu i telekooperacji stanowią kluczowe zastosowania nowoczesnych technologii.
Zalety telepracy:
- oszczędność czasu i pieniędzy spowodowana brakiem dojazdu do pracy,
- elastyczność miejsca i czasu pracy,
- większa produktywność pracownika,
- zmniejszenie zwolnień chorobowych,
- oszczędność powierzchni biurowej,
- praca dla niepełnosprawnych,
- pracownicy lubią telepracę i niechętnie zmieniają pracodawcę.
- możliwość zatrudnienia w rejonach o większym bezrobociu.
Wady telepracy:
- pracodawca często musi sfinansować zakup sprzętu komputerowego i pokryć koszty komunikacji z telepracownikiem,
- utrata tożsamości firmy,
- spadek zaangażowania w prace zespołową.
- system trudny dla pracowników o słabej samodyscyplinie,
- dodatkowe koszty, które musi ponieść pracownik.
Telepraca - linki
Jedną z form wykorzystania telepracy jest PRZEDSIĘBIORSTWO WIRTUALNE.
Przedsiębiorstwo wirtualne jest zgrupowaniem partnerów pracujących ze sobą za pośrednictwem Internetu.
Celem tej współpracy jest produkt wirtualny, zaspakajający specyficzne potrzeby klienta.
Przedsiębiorstwo wirtualne jest złożone z:
- Centrum Strategicznego, które odpowiedzialne jest za:
- kształtowanie strategii globalnej przedsiębiorstwa wirtualnego,
- dobór partnerów centrum i usługodawców,
- pozyskiwanie nowych zleceń,
- organizację pracy członków sieci,
- finansową realizacje zamówień.
- Usługodawców, o specyficznym know - how i skoncentrowanych na funkcjach rzeczowych takich jak: R & D, logistyka, produkcja, marketing, ...
Przedsiębiorstwo wirtualne cechuje:
- elastyczna forma powiązania usługodawcy z centrum strategicznym,
- produkt zaspakajający specyficzne potrzeby klienta,
- znacząca rola zaufania jako czynnika budującego organizację,
- korzyści osiągane przez partnerów są większe niż każdy z członków przedsiębiorstwa mógłby odnieść realizując zamówienie samodzielnie,
- przewaga konkurencyjna jest uzyskiwana dzięki specyficznej wiedzy, elastycznemu budowaniu sieci kontaktów i ciągłemu poszukiwaniu korzystnych segmentów w rynku,
- wirtualne przedsiębiorstwo zatrudnia małą ilość osób, a realizację różnorodnych zamówień zleca licznym usługodawcom.