| Cele strony WWW |
Na wstępie chciałbym podkreślić, że podstawowe zasady biznesu czyli dotarcie do własnej grupy klientów, stworzenie produktu zaspakajającego ich potrzeby oraz wyróżnienie własnego produktu, spośród konkurencyjnych, pozostają ciągle aktualne. Wchodząc w świat Internetu nie powinno się iść za modą lecz trafnie wyczuć moment kiedy warto wziąć zakręt w kierunku elektronicznej ekonomi.
- Promocja marki
Przede wszystkim firmowa strona www powinna być profesjonalnie wykonana od strony:
- Zawartości merytorycznej
Właściwa identyfikacja grupy docelowej ułatwia dobór interesujących ją treści. Strona powinna ewoluować w rytm zmieniających się oczekiwań użytkownika. Serwis powinien być na swój sposób niepowtarzalny. Jednolity standard graficzny serwisu powoduje, że użytkownik uczy się go jeden raz. Jeżeli serwis zachowuje się w sposób nieprzewidywalny, użytkownik może bardzo łatwo go opuścić.
- Nawigacji
Warto poznać ulubioną ścieżkę odbiorcy. Przy pomocy nawigacji można nadać pożądany kierunek zwiedzania strony. Dobra nawigacja jest prosta i łatwa w obsłudze.
- Projektu graficznego
- Wartości rynkowej dla klienta
Należy zawsze pamiętać, że serwis internetowy kształtuje wizerunek firmy w świadomości klientów. Jednym z głównych celów strony jest promocja marki, zatem odwiedzający powinni zapamiętać stronę pozytywnie. Warto podkreślić, że w Internecie różnice w wielkości firm się zacierają. Duża firma może konkurować z małą.
- Identyfikacja klientów i właściwa z nimi komunikacja
Strona powinna obszernie informować o produktach, będąc swoistą elektroniczną broszurą, jak i wzbudzać zaufanie potencjalnych klientów, szczególnie tych obawiających się sieci. Serwis powinien obejmować obsługę przed i po sprzedażną, w zakresie załatwienia transakcji jak i dostarczania informacji klientowi. Połączenie Internetu z telemarketingiem to dobre rozwiązanie.
- Redukcja kosztów prowadzenia firmy
Internet umożliwia redukcję pracowników jak i zmniejszenie kosztów dystrybucji materiałów marketingowych i informacyjnych wewnątrz firmy.
- Generowanie dochodu
- Zwiększanie popytu poprzez obszerne informacje o produktach i interaktywny formularz ułatwiający klientowi sformułowanie zamówienia,
- Sprzedaż online B2B - udostępnianie, wymiana wewnętrznych informacji partnerom z zewnątrz, B2C - internetowa sprzedaż, E2E - integracja wszystkich operacji. Dobrze jest gdy zarówno zamówienie produktu jak i dostawa towaru mogą się odbyć za pośrednictwem Internetu,
- Uzyskiwanie dochodów z reklamy w Internecie,
- Programy partnerskie.
- Miejsce wymiany opinii.
Przedłużając czas oglądania witryny, budujesz wokół niej społeczność internetową. Taka społeczność ułatwia ludziom o podobnych zainteresowaniach wymianę doświadczeń.
- Centrum szkoleń.
| Jak zwiększyć oglądalność? |
Profesjonalny wygląd strony
- Pamiętaj, ze przedmiotem marketingu w Internecie nie jest produkt lecz strona WWW.
- Pierwsze pytanie, przed stworzeniem strony WWW, powinno brzmieć: jaką konkretną funkcje ma spełniać witryna ?
- Ważne jest przyciągnięcie odwiedzającego do strony: linki -> wygląd strony WWW ... , ale jeszcze ważniejsze nakłonienie go do ponownych odwiedzin ( patrz wyżej - budowanie lojalności ).
- Sprawdź jak wygląda budowana strona w różnych przeglądarkach.
- Zadbaj by strona nie ładowała się dłużej niż 30 sekund.
- Buduj stronę z licznych tabelek, nie zamkniętych w dużej tabeli. Tabelka jest widoczna po ściągnięciu ostatniego elementu.
- Okresowo weryfikuj aktualność odnośników wewnętrznych i zewnętrznych ( http://netmechanic.com/link_check.htm ).
- Sprawdź wygląd strony przy różnych rozdzielczościach monitora i różnych gamach kolorów.
- Na stronie używaj sprawdzonych elementów ( Java, DHTML, ...).
- Zadbaj o identyfikację każdej strony z główną witryną. Warto na każdej stronie umieścić adres witryny.
- Najważniejsze informacje umieszczaj na początku strony. Tylko 10% użytkowników przewija stronę dalej poza to co ukazuje się w oknie przeglądarki po wyświetleniu strony.
- Dbaj o przejrzystą nawigację:
- Strona główna to spis treści, pozostałe strony to podrozdziały. Nie wprowadzaj więcej niż 3 podrozdziały dla każdego odnośnika na głównej stronie.
- Na każdej podstronie umieść menu, z odnośnikiem do pierwszej strony.
- Opis odnośnika powinien lapidarnie określać stronę, do której prowadzi.
- Nie umieszczaj odnośników do zewnętrznych stron na pierwszej stronie.
- Na każdej stronie umieść jej adres URL
- Odnośniki do skrzynki e-mail umieszczaj w postaci pełnego adresu.
- Staraj się często aktualizować strony. Niektóre katalogi podają ostatnią datę aktualizowania strony.
- Obecność archiwum znacznie zwiększa atrakcyjność strony.
- Przy zmianie adresu strony umieść na starym URL mechanizm przekierunkowujący:
( META HTTP-EQUIV="Refresh" CONTENT="3"; URL=http://nowy adres ).
- Pamiętaj, że ramki mają więcej wad niż zalet. Pomimo to stosują je wszyscy.
- Ważny jest projekt strony, jednak najważniejsza jej funkcjonalność.
- Prace nad wykonaniem witryny należy powierzyć jednemu specjaliście.
- Pamiętaj, że roczny koszt utrzymania witryny równy jest od 50 do 100% kosztów jej wykonania.
- Tekst witryny powinien być przygotowany wyłącznie pod kątem Internetu.
- Szerokość kolumny do 1 / 2 szerokości ekranu.
- Odstęp pomiędzy liniami możesz regulować stosując style kaskadowe
- Jest trochę prawdy w tym, że stron WWW internauci nie czytają tylko oglądają.
- Nagłówki same w sobie powinny stanowić nośnik informacji.
- Stosuj Lido, czyli krótki tekst ( 100 - 150 znaków ) wprowadzający, umieszczony pod nagłówkiem.
- W Internecie należy unikać długich rozbudowanych zdań. Informacje bardziej szczegółowe można wyświetlać w formie pop-up window.
- Jednakowo traktuj strony internetowe i intranetowe.
- Zawsze pamiętaj o potencjalnym kliencie Twoich usług i końcowym odbiorcy Twojej witryny.
Trochę strategii
- Określ własną grupę docelową klientów,
- Staraj się zidentyfikować ich potrzeby,
- Przedstaw swoje usługi w formie zintegrowanego pakietu, możliwie wyróżniającego się od konkurencji.
- Bądź innowacyjny - wyszukuj nowe produkty - lekarstwa na bolączki klienta.
- Silnie identyfikuj się z grupą swoich klientów, prowadź serwis w ich rytm,
- Staraj się związać klienta ze swoim serwisem,
- Wykorzystując bazę danych grupy docelowej; stosuj marketing bezpośredni,
- Podkreślaj swoją odmienność względem konkurencji,
- Szukaj współpracowników na wszystkich możliwych płaszczyznach,
Umiejętna promocja strony
- Pamiętaj, że TYTUŁ strony stanowi główne kryterium wyszukiwania strony przez przeglądarki, pod kątem słowa kluczowego. Idealny tytuł będzie się składał z około 7 "SŁÓW KLUCZOWYCH" strony.
- SŁOWA KLUCZOWE powinny w jak największym stopniu odzwierciedlać tematykę naszej strony.
- Opis strony powinien być zręczną kombinacją SŁÓW KLUCZOWYCH reprezentujących jej treść.
- Zgłoś stronę do wyszukiwarek, nie zapomnij o Yahoo!, oraz katalogów branżowych i ogólnych. Odnośniki do Twojego serwisu na innych stronach www, zwiększają częstotliwość indeksowania Twojej strony.
- Umieść odnośniki do swoich stron na stronach zbliżonych tematycznie.
- Pomyśl o zakupie listy dystrybucyjnej.
- Nie zapomnij o promocji offline.
- Wyślij informację o stronie do pism i e-zinów.
- Dbaj o promocję firmy w sieci: linki -> promocja online ...
- Dbaj o interaktywność swojej strony:
- księga gości
- lista dystrybucyjna
- forum dyskusyjne
- Osoby, które odwiedzają Twoją witrynę są potencjalnymi odbiorcami Twoich usług. Jednak by usługa została zakupiona odwiedzający musi odwiedzić witrynę około 5 razy. Dbaj o jego lojalność.
- Pozyskaj adres odwiedzającego oferując mu w zamian:
- informacje o nowościach,
- pewną wartość gratis,
- informacje dystrybuowane, nieosiągalne na witrynie,
- użyj autorespondera - automatyczne wysyłanie obiecanych informacji w zamian za wypełnienie formularza, etc...
- Użyj rejestracji polegającej na tym, że pewna ilość materiału jest dostępna po wypełnieniu stosownego formularza.
- Pomyśl o wydaniu biuletynu informacyjnego, który ułatwi Ci:
- uzyskanie informacji o odwiedzających,
- reklamę online,
- Biuletyn informacyjny powinien być wykonany profesjonalnie.
- objętość do 20 kB.
- reklama do 3 sentencji z odnośnikami.
- stwórz 2 wersje biuletynu: HTML i txt.
- Wykorzystaj "Majordomo" do automatyzacji subskrypcji.
- Umieść odnośnik do formularza subskrypcyjnego na kilku stronach lub w pasku nawigacyjnym.
- Pomyśl o aliasach przy adresach subskrypcyjnych.
| Baner |
Efektywny baner
Oglądający chętniej klikają na baner prezentujące informacje o produkcie niż z logo firmy.
Dobrze jest również gdy reklama banerowa nawiązuje do treści strony na której się znajduje.
Warto umieścić ten sam baner na początku ( 1/3 wysokości strony po załadowaniu ) i końcu danej strony.
Bardzo dobre miejsce na baner jest obok paska przewijania przeglądarki.
Substytuty banera
- Pop-up windows jest jedną z najefektywniejszych form reklamy online.
- Interstitiales pojawiają się w oddzielnym oknie przegladarki, podczas ładowania strony. Patrz: http://www.streamix.com, http://www.berkeleysystems.com
- Tradycyjne pop-up windows pojawiające się na skutek interakcji oglądającego. Są wykorzystywane do : reklamy, nawigacji, formularzy, ...
- Webformercials
| E-mail marketing |
Programy w sieci
- W marketingu sieciowym istotna rolę odgrywają programy do masowej wysyłki poczty e-mail i obsługi samodzielnie tworzonych list dystrybucyjnych.
- Na niektórych stronach mamy ofertę usługi automatycznej weryfikacji pozycji strony w poszczególnych wyszukiwarkach. Generowane są odpowiednie raporty.
- Firma Linkomatic oferuje możliwość automatycznego, przy pomocy skryptu CGI, umieszczania odnośników do strony odwiedzającego w katalogu firmy.
linki -> E-mail marketing ...
Lista dystrybucyjna
Listę dystrybucyjną możemy wykorzystać do rozsyłania informacji: nowa oferta, aktualizowany cennik, informacja o udziale w targach, biuletyn informacyjny, zapowiedzi wydawnicze, ... Umiejętnie zarządzana lista dystrybucyjna sprzyja budowaniu lojalności klientów wobec firmy. Należy stworzyć możliwość łatwego wypisywania się z listy.
Funkcje biuletynów elektronicznych
- zachęcenie subskrybentów do ponownego odwiedzenia strony, anonsując: nowe informacje, usługi, ....
- dostarczanie nowych informacji: usługi, cenniki, wydarzenia, PR, czyli wysyłka informacji do mediów, ...
- podnoszenie reputacji firmy, poprzez publikowanie profesjonalnych informacji, ...
- budowa lojalności starych klientów.
- sprzedaż informacji związanych z biuletynami, np kursy, teksty reklamowe, wyniki ankiety wypełnionej podczas subskrypcji.
Jak wykonać listę dystrybucyjną?
- Wykorzystanie programu MML ( Mailing List Manager ), który jest umieszczony na serwerze providera. Zazwyczaj są to bezpłatne programy: listserv czy majordomo.
- Serwisy online: List Bot, WebApps, ...
- Lista zarządzana w trybie offline
subskrypcja listy
poprzez prosty formularz, ewentualnie wspomagany CGI lub Java Skrypt ( patrz: www.kki.net.pl/smadler/listdysk.html )
|
dystrybucja listy
Dane z formularza umieszczamy w katalogu i analizujemy informacje, używając programów do edycji danych z formularzy: FormKeeper, PS Mail 4.0. Następnie dzielimy subskrybentów na ewentualne grupy.
Do wysyłki biuletynu możemy użyć MS Outlook. W tym celu przekierunkowujemy subskrypcję do odpowiedniego folderu wykorzystując Asystenta skrzynki. Następnie tworzymy plik jaki ma być automatycznie wysyłany jako potwierdzenie przyjęcia subskrypcji i wskazujemy go w ustawieniach Asystenta skrzynki do wysłania.
Istnieją również specjalistyczne programy do wysyłki poczty masowej, z przeznaczeniem do list dystrybucyjnych: Address Explorer, Arrow Mailing List Manager, MassEmail, ListsNet Tuner, MagicSoft Mail List Manager, Personal Mailing List, Super mail, ...
|
Public relations
Warto zainteresować dziennikarzy serwisem, który prowadzimy.
Gdy to możliwe trzeba zidentyfikować dziennikarzy zajmujący się interesującą nas tematyką w poszczególnych mediach. Następnie należy się do nich zwrócić z propozycja dostarczenia ciekawego materiału.
Jeżeli twój serwis prezentuje wystarczająco szeroki zakres zagadnień, można w nim zamieścić specjalną stronę przeznaczoną dla prasy.
Wysyłając informacje do gazety należy dbać by załącznik był niewielki objętościowo - np. w pliku RTF. Należy unikać wysyłania zdjęć, a jeśli już to powinny być solidnie skompresowane. Treść e-maila powinna krótko opisywać informacje w załączniku.
Jeżeli wysyłamy ten sam list do wielu pism, należy zadbać by treść jego była jak najbardziej spersonalizowana, a adresy trzeba umieścić w ukrytym polu "bcc".
Treść informacji prasowej powinna harmonizować z charakterem pisma, do którego wysyłamy list.
| Sponsoring on-line |
Dlaczego sponsoring?
- Strona poświęcona sponsorowi stwarza możliwość lepszego zaprezentowania się przez sponsora.
- Sponsor dba o wartość merytoryczną witryny.
- Wzrasta wartość merytoryczna całej witryny, szczególnie gdy sponsor jest z branży, której poświęcona jest witryna.
- Sponsoring buduje wiarygodność reklamodawcy.
- W sponsoringu liczą się długookresowe strategie rozwoju witryny, stwarzanie sponsorom nowych możliwości.
Jak przygotować stronę dla sponsorów?
- Witryna sponsorowana musi odznaczać się dobrą jakością i być popularna w określonym środowisku.
- Poprzez przetwarzanie ( przekształcanie logów w raport lub umieszczanie logów w bazie danych umożliwiających analizę ) i analizę logów, zbieranie informacji odnośnie audytorium odwiedzającego stronę i formy ruchu na stronie.
- Zlecenie audytu zewnętrznego witryny.
- Przy pomocy ankiet zainstalowanych na stronach, zredagowanych pod katem informacji potrzebnych sponsorom, przygotowanie danych na temat audytorium odwiedzającego strony.
- Stwórz pakiety dla reklamodawców ( sponsoring, banery ) oparte na audytorium odwiedzającym poszczególne strony. Ceny należy oprzeć na wskaźniku CPM i opłatach sponsorskich. Cennik można zamieścić na stronach jak również wysyłać pocztą e - mail.
Pozostaje pytanie: samemu się sponsorowąć, czy powierzyć tą funkcje firmie brokerskiej, za prowizję 30 - 50% wartości kontraktu:
linki -> sponsoring online ...