Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Promocja eksportu
· Instrumenty ekonomiczne wspierające eksport
· Instytucje powołane do promocji eksportu
· Ocena instrumentów wspierających eksport
· Strategia promocyjno - wystawiennicza
· Ubezpieczenia kredytów eksportowych
· Przewidywane zmiany w polskim eksporcie

    Instytucje  

Autor: Małgorzata Pintera

Instytucje wspierające rozwój eksportu

IKiC HZ

Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego powstał w 1969 roku. Od tego czasu prowadzi on prace analityczne i prognostyczne dotyczące współpracy gospodarczej z zagranicą. Jest również jedną z ważniejszych instytucji opiniotwórczych. Instytut wykonuje również:

Od 1983 instytut jest członkiem Stowarzyszenia Europejskich Instytutów Koniunktury Gospodarczej (AIECE), ponadto współpracuje on między innymi z Akademią Nauk w Moskwie i Rosyjskim Instytutem Koniunktur w Moskwie.

Instytut prowadzi aktywną działalność wydawniczą, wydaje między innymi raporty roczne i periodyki o zagranicznej polityce gospodarczej Polski, o inwestycjach zagranicznych, a także szereg opracowań dotyczących organizacji międzynarodowych i informatory dla zagranicznych inwestorów i partnerów gospodarczych. W ramach promocji polskiej gospodarki za granicą wydawane są anglojęzyczne publikacje instytutu, wysyłane do ponad 100 krajów świata. Ponadto instytut wydaje w ośmiu językach informator "Polska twój partner gospodarczy", w którym znajdują się podstawowe informacje na temat polskiej gospodarki, uwarunkowań prawnych, możliwości inwestowania, a także oferty współpracy nadsyłane przez polskie firmy.

Od 1991 roku działa w Polsce Centrum Informacji Rynkowej Handlu Zagranicznego IKC HZ. Zajmuje się ono głównie:

Centrum wydaje również biuletyny rynkowe, które mają przybliżać polskim eksporterom sytuacje gospodarczą w wybranych obszarach. W publikacjach tych przedstawione są między innymi warunki dostępu do poszczególnych rynków, zwyczaje i praktyki charakterystyczne dla poszczególnych państw, opisana jest również sytuacja na poszczególnych rynkach branżowych i perspektywy dla polskich przedsiębiorców.

Centrum stworzyło również Komputerowy Bank Informacji Gospodarczo-Handlowej. Zasilany jest on głównie przez informacje nadsyłane przez Wydziały Ekonomiczno-Handlowe polskich ambasad. W banku tym można znaleźć informacje o ważnych wydarzeniach gospodarczych w poszczególnych krajach, zmiany w taryfach celnych, a także opracowania branżowe.

Aby usprawnić kojarzenie polskich i zagranicznych przedsiębiorców utworzono System informacji ofertowej "Partner". Jest to duża baza danych, która zawiera oferty i zapytania ofertowe firm z ponad 125 rynków. W ramach korzystania z systemu "Partner" przedsiębiorcy mogą wyszukiwać potrzebne informacje na podstawie indywidualnego zapytania, ponadto znajdują się tam oferty współpracy z biuletynu "Zagraniczne Oferty Współpracy", a także serwis poświęcony małym i średnim eksporterom "Zagraniczne Propozycje Biznesowe". System oferuje również bezpłatną promocję produktów i usług, oferowanych przez polskie firmy, na rynkach zagranicznych. "Partner" wysyłany jest do zagranicznych instytucji promocyjnych i do polskich placówek dyplomatycznych za granicą, które rozpowszechniają go na rynku kraju urzędowania.

Krajowa Izba Gospodarcza

Podobne cele i zdania stawia powstała w 1990 roku Krajowa Izba Gospodarcza. W jej skład wchodzi obecnie około 160 przedsiębiorstw . KIG organizuje co roku szereg kursów i szkoleń o tematyce prawnej i ekonomicznej. W ciągu 10 lat izba zorganizowała ponad 150 misji gospodarczych zarówno do krajów europejskich jak i np. do Meksyku, Argentyny, Australii. Izba podobnie jak IKC HZ utworzyła system informacji gospodarczej "Info-Net KIG". Jednak w odróżnieniu od instytutu większość informacji i porad udzielana jest odpłatnie w następstwie pisemnego zlecenia. Instytucja ta zajmuje się głownie opracowywaniem raportów handlowych, pomaga przy windykacji należności, tworzy listy firm lub ich ofert. Ponadto izba zaangażowana jest w różnego rodzaju programy i konkursy promujące polskie towary, między innymi: "MARKA MARKOM", "Teraz Polska", wybór "Mister i Junior Eksportu". Na przykład przyznanie produktowi danej firmy logo "Teraz Polska" jest gwarancją jego wysokiej jakości, ponadto logo to jest znane i rozpoznawane przez zagranicznych kontrahentów.

Wydział Ekonomiczno-Handlowy ( BRH )

Szczególną rolę w promowaniu polskiego pełnią Wydziały Ekonomiczno-Handlowe polskich ambasad (dawniej Biura Radcy Handlowego). Zajmują się one oprócz zadań realizowanych na potrzeby Ministerstwa Gospodarki i innych dwoma głównymi zadaniami:

Gromadzą one dane o sytuacji gospodarczej kraju urzędowania tzn. między innymi:

W opracowaniach WEH znajdują się tez wskazówki i informacje o możliwości lokowania polskiego eksportu w tym:

Oprócz wyżej wymienionych raportów i analiz ekonomiczno-handlowych, WEH:

BRH utrzymują zwykle kontakty z miejscowymi władzami i firmami, przekazują im informacje o możliwościach współpracy. Tworzą bazy danych zarówno polskich i jak i zagranicznych firm podzielonych tematycznie w celu kojarzenia partnerów handlowych.

Największą i najbardziej znaczącą taką placówką na wschodzie jest Wydział Ekonomiczno-Handlowy Ambasady RP w Moskwie . Stosuje ono bardzo różnorodne formy promocji polskiej gospodarki:

W 1999 roku pracownicy BRH udzielili odpowiedzi i konsultacji ponad 3000 firm, ponadto poprzez Internet wpłynęło około 60 tysięcy zapytań do bazy danych.

W 1999 roku WE-H prowadził własne stoiska na 7 największych wystawach międzynarodowych na terytorium Federacji Rosyjskiej. Pracownicy ambasady rozdawali foldery, broszury, czasopisma w języku rosyjskim o polskiej gospodarce, odpowiadali na pytania zwiedzających.
W październiku 1999 roku wspólnie z Klubem Polskich Przedstawicielstw w Moskwie, WE-H zorganizowało wyjazd do Polski Klubu Rosyjskich Dziennikarzy - Ekonomistów. Dziennikarze mieli okazję zapoznać się z wynikami gospodarczymi Polski przedstawionymi osobiście przez Ministra Steinhoffa. Wyjazd taki zaowocował seria artykułów o polskiej gospodarce i polsko rosyjskich stosunkach handlowych, opublikowanych między innymi w takich pismach jak:: "Biuletyn Inostrannoj Kommerczeskoj Informacji", "Wieczernaja Moskwa", "Rossijskaja Gazeta".
WE-H zorganizował również kilka misji gospodarczych między innymi do: St. Petersburga, Saratowa, Riazania i Kazania. W misjach takich uczestniczyli zarówno przedstawiciele polskich firm jak i miejscowi przedsiębiorcy i władze administracyjne. Misje takie poza promocją polskiej gospodarki, pomagają polskim firmom w poszukiwaniu potencjalnych klientów i są okazją do nawiązywania nowych kontaktów.

WE-H w Moskwie jest jedyną placówką zagraniczną tego typu prowadzącą własną audycję radiową. W 1999 roku audycja "Polonez" nadawana na falach radiostacji "Majak" zaprezentowała między innymi następujące tematy: obroty polskiego handlu zagranicznego, wizytę Ministra Gospodarki J. Steinhoffa w Moskwie, współpracę WE-H w Moskwie z lokalnymi władzami Federacji Rosyjskiej.

Stosunkowo nową formą promocji stosowaną przez WE-H są serwisy informatyczne przez Internet. W sieci jest ponad 600 serwisów informacyjnych, w tym 14 jest prowadzone przez polskie placówki dyplomatyczne, w tym między innymi: WE-H w Moskwie, WE-H w Nowym Jorku, Wiedniu, Konsulat w Ostrawie. Strony takie są często odwiedzane przez urzędników państwowych, izby gospodarcze, stowarzyszenia przemysłowe, przedsiębiorców, pracowników naukowych, dziennikarzy i studentów. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę. Roczne koszty utrzymania takiego serwisu są mniejsze niż jednorazowa reklama w popularnym dzienniku. Z roku na rok Internet cieszy się coraz większą popularnością, obecnie prawie każda firma ma dostęp do Internetu. Stwarza to nowe możliwości rozpowszechniania posiadanych materiałów i wykorzystywania zdobytych doświadczeń. W niedalekiej przyszłości wszystkie polskie placówki będą posiadać własne strony informacyjne i wykorzystywać je do promowania polskiej gospodarki za granicą.


Autor: Małgorzata Pintera



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas