Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Biznes Plan
« MŚP
« Przykład BP
· Opis przedsięwzięcia
· Plan marketingowy
· Plan finansowy
· Plan organizacyjny

    BP-> Plan marketingowy  


  Klient i rynek  

Marketing decyduje o powodzeniu firmy na rynku. Jakość działań marketingowych, z uwzględnieniem kilku innych czynników, określa stopień sukcesu lub porażki firmy. Istotnym elementem skutecznego marketingu jest znajomość upodobań, antypatii oraz oczekiwań potencjalnych klientów. Identyfikując te elementy możemy opracować strategię marketingu, która pozwoli rozwinąć i zaspokoić ich potrzeby.

Podziel swoich potencjalnych klientów na grupy wiekowe, płeć, poziom dochodu i wykształcenia oraz miejsce zamieszkania. Zacznij od klientów, którzy są najbardziej skłonni kupować Twoje produkty lub usługi. W miarę rozszerzania podstawowej grupy klientów będziesz modyfikował biznes plan.




Plan marketingowy, stanowiący część biznes planu, powinien odpowiadać na następujące pytania:




Kim są Twoi klienci?
Klienci indywidualni, hurtownie, sklepy detaliczne, ...
Staraj się wyliczyć wszystkich, którzy mogą kupić Twój produkt.
Pomyśł jak wyobraża sobie Twoją firmę każda z grup.



W jaki sposób dasz się poznać swoim klientom?
Czy wykorzystujesz wszystkie dostępne strategie promocji swoich produktów.



Opisz jak otrzymujesz zamówienie od klienta i w jaki sposób Ci klient płaci?


Czy twój rynek rośnie, nie zmienia się czy maleje?
Czytaj na bieżąco artykuły w prasie specjalistycznej.



Określ granice rynku na pierwszy rok działalności.
Później stopniowo go rozszerzaj. Czy Twój rynek jest wystarczająco duży by gwarantować rozwój firmie?



Jak utrzymasz lub zwiększysz swój udział w rynku?


Podaj planowaną wielkość sprzedaży na pierwszy rok działalności.
Oprzyj ocenę na: wielkości rynku, poziomie konkurencji, Twoich cenach, strategii promocji oraz tendencjach na rynku. Wykonaj prognozy optymistyczne, pesymistyczne i neutralne.



Jeśli prowadzisz franchise, jakie są segmenty Twojego rynku?

Jeśli prowadzisz franchising, czy dostawca licencji prowadzi promocje na Twoim terenie? Bazując na strategii dawcy franchisingu, jak będziesz promował sprzedaż? Jaką planujesz strategię cenową?

  Konkurencja  

Dobra znajomość klienta to nie wszystko. Na rynku są również nasi konkurenci.
Walka konkurencyjna jest sposobem życia. Walczymy o pracę, wykształcenie, zwycięstwo sportowe, większość aspektów naszego życia. Kraje walczą o klientów na rynku międzynarodowym, podobnie jak poszczególni przedsiębiorcy na lokalnych rynkach. Można rzec, że biznes to ogromna arena walki, dlatego trzeba znać swoich konkurentów. Poniższe pytania mogą Ci w tym pomóc:

Utwórz kartotekę każdemu z konkurentów. Zbieraj ich materiały promocyjne oraz informacje o ich strategiach cenowych. Okresowo przeglądaj zgromadzone dokumenty. Powyższa technika ułatwi Ci zrozumienie konkurentów oraz tego jak prowadzą swoje interesy.


  Cena, reklama, promocja  

Strategia cenowa jest jedną z technik walki konkurencyjnej. Istnieje kilka rodzajów strategii cenowych jak: strategia oparta na kosztach wytwarzania, strategia cen konkurencyjnych, strategia cen poniżej lub powyżej konkurencji, ...
Śledząc ceny konkurentów możesz określić poziom własnych cen na rynku. Dobrze zaplanowana strategia cenowa wraz z ciągłym śledzeniem relacji cen do ponoszonych kosztów, mają istotny wpływ na sukces firmy.

Pamiętaj że mieć dobry produkt lub usługę bez reklamy i promocji znaczy nie rozwinąć firmy wcale.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas