,
poseł na Sejm II kadencji
Strategie i techniki lobbingu
Adresat kompani lobbyingowej
Fundamentalnym celem kampanii lobbyingowej jest dotarcie z
argumentami nadawcy do właściwego odbiorcy. Wynika z tego w
sposób oczywisty, iż adresat kampanii lobbyingowej - aby osiągnęła
ona swój cel - musi zostać precyzyjnie zdefiniowany i zlokalizowany.
Tylko wówczas przekonywanie o racjach klienta lobbysty ma jakiś sens.
- Pierwszym krokiem do zdefiniowania adresata kampanii lobbyingowej
musi być precyzyjne określenie problemu do rozwiązania, który jest
przedmiotem podjętych działań lobbystycznych.
- Krokiem drugim - "przypisanie" tego problemu tej osobie bądź
strukturze decydenckiej, w której kompetencji on się znajduje.
- Krokiem trzecim powinniśmy ustalić odmienną od reprezentowanej
przez naszego klienta grupę (grupy) o zbieżnych lub przeciwstawnych do
naszego interesach.
- Wreszcie w czwartym kroku należy ustalić, w kompetencji której komisji
sejmowej znajduje się przedmiot naszych działań lobbyingowych.
- Piąty krok, to zdefiniowanie wszystkich istotnych środowisk
opiniotwórczych, potencjalnie pozytywnie bądź negatywnie
nastawionych do sposobu rozwiązania problemu, jaki w toku kampanii
lobbyingowej zamierzamy zaproponować decydentom.
Wszystkie te osoby, instytucje, środowiska itp. będą adresatem naszej
kampanii lobbyingowej, co naturalnie wcale nie oznacza, że do
wszystkich skierujemy te same argumenty, czy też użyjemy tych samych
metod przekonywania.
Strategia działania
Wstępem do każdej racjonalnie zaplanowanej kampanii lobbyingowej, a
więc również wstępem do opracowania strategii działania dla rozwiązania
określonego problemu winno być opanowanie trzech podstawowych
umiejętności.
- Po pierwsze, skuteczny lobbying jest nierealny bez odpowiednio
pogłębionej wiedzy na temat zagadnienia, które ma być przedmiotem
działań lobbyingowych.
- Po drugie, rozpocząć trzeba od analizy obowiązujących w tej materii
procedur decyzyjnych bądź legislacyjnych i wyszukanie "kluczowych
momentów".
- Po trzecie, trzeba posiąść umiejętność efektywnego wykorzystywania
wszystkich technik i narzędzi lobbyingu.
Niezbędne jest także zapewnienie sobie odpowiednio szerokiego
dostępu do parlamentarnych, rządowych i wszelkich innych informacji na
interesujący nas temat. Dopiero wówczas można podjąć się opracowania
strategii działania, której celem ma być rozwiązanie konkretnego
problemu.
Kluczowym elementem każdej strategii działania jest precyzyjne
zdefiniowanie tzw. celu końcowego, czyli zakładanego (ale realnego do
osiągnięcia) końcowego efektu kampanii lobbyingowej. Drogą do jego
zdefiniowania może być
wcześniejsze określenie priorytetów. Nawet jeśli
cel końcowy wydaje się być wyraźny już na początku kampanii, warto
spojrzeć nań właśnie pod kątem priorytetów. Pozwoli to uniknąć tzw.
pyrrusowego zwycięstwa. Metodą pomocną przy rozpoznaniu problemu
i ustalaniu priorytetów może być np. ankieta, adresowana do wybranych
osób.
Bardzo ważne jest - jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań -
osiągnięcie zrozumienia co do sedna zagadnienia, które ma być
podmiotem naszych działań lobbyingowych. Tutaj z kolei, metodą
pomocną może okazać się zredagowanie - zaakceptowanej przez
wszystkie zainteresowane strony kampanii lobbyingowej - tzw.
informacji jednostronicowej.
Konieczność opisania problemu, zaproponowania rozwiązania oraz
przedstawienia stosownych argumentów (to wszystko musi się zmieścić
na jednej, znormalizowanej stronie maszynopisu) - z pewnością zmusi
nas do dokonania odpowiednio trafnej i przekonywującej syntezy
zagadnienia.
Jeśli już nasze stanowisko w takiej nader skrótowej formie uzyska
akceptację zarówno klienta jak i lobbysty, warto spojrzeć nań ponownie,
pod kątem adresata, czyli odbiorcy naszych argumentów. Czy akurat
takie przedstawienie problemu, takie a nie inne rozwiązanie, te właśnie
użyte argumenty - są najbardziej odpowiednie? Czy właśnie one mogą
najbardziej trafić do przekonania?
Po wykonaniu tych działań możliwe jest przystąpienie do opracowania
planu strategicznego. Winien on być logicznym rozwinięciem syntezy
problemu, jaka została zaakceptowana w "informacji jednostronicowej".
Jego nieodłącznymi i podstawowymi elementami muszą być: lista
priorytetów, wykaz tzw. momentów kluczowych (czyli decydujących
etapów procedury decyzyjnej bądź legislacyjnej), precyzyjny
harmonogram działań, uwzględniający różne warianty rozwoju sytuacji,
w zależności od naszych działań lobbyingowych oraz korzystnych, a
zwłaszcza niekorzystnych zmian w otoczeniu.
Niezwykle pomocne jest tu zazwyczaj określenie tzw. celów pośrednich,
które w części mogą (choć nie muszą) pokrywać się z tzw. momentami
kluczowymi. Z całą pewnością określanie celów pośrednich jest tożsame
z dokładną identyfikacją odpowiednich decydentów, czyli de facto -
adresatów naszych działań.
Osiągnięcie (bądź nie) któregoś z celów pośrednich jest zazwyczaj
momentem wyboru któregoś z wariantów działania, zdefiniowanych w
planie strategicznym kampanii lobbyingowej. Rzecz jasna, twórczy
charakter podejmowanych działań oraz wielość zmiennych otoczenia
uniemożliwia przygotowanie takiego planu strategicznego, który mógłby
zostać zrealizowany od "a" do "zet", bez jakichkolwiek modyfikacji.
W istocie plan strategiczny jest dokumentem wybitnie roboczym, stale
aktualizowanym, w zależności od postępów (lub ich braku) prowadzonej
kampanii lobbyingowej. Trzeba też wyraźnie stwierdzić, iż nie istnieje
jeden optymalny (wzorcowy) model działania w kampanii lobbyingowej.
Dlatego zresztą lobbying jest sztuką, w której obok doświadczenia,
wkładu pracy, użytych środków finansowych decydujące znaczenie ma
kreatywność lobbysty oraz jego sprawność w korzystaniu z możliwych
narzędzi.
Strategia działania, aby była spójna, skoordynowana i przede wszystkim
wiodąca do celu - winna być odpowiednio elastyczna. Nie może jednak
oznaczać całkowitej dowolności.
Plan strategiczny jest więc dokumentem roboczym, który wyznacza
odpowiedni azymut do celu końcowego. Ułatwia on wypracowanie
syntetycznego spojrzenia na dane zagadnienie, dostrzeżenie
priorytetów, wytyczenie kolejności i metodologii podejmowanych
działań, wybór potrzebnych narzędzi; jest wreszcie podstawowym
dokumentem pozwalającym na ocenę przebytej drogi.
Rzecz jasna, ponieważ jest streszczeniem podejmowanej kampanii
lobbyingowej winien pozostać dokumentem chronionym przed
niepowołanymi osobami. Po jego ujawnieniu (zwłaszcza przeciwnikom)
każda kampania lobbyingowa może zostać całkowicie sparaliżowana.
Techniki i narzędzia lobbyingu
Profesjonalny lobbying wypracował już szereg przydatnych technik i
narzędzi. Warto jednak przed ich syntetycznym omówieniem podkreślić,
iż tak jak nie ma - bo być nie może - wzorcowego modelu kampanii
lobbyingowej, tak też lista technik czy wykaz narzędzi mają charakter
pomocniczy i wcale nie zamknięty. Działalność lobbyingowa jest
działalnością twórczą i stale pojawiają się nowe pomysły na skuteczne
rzecznictwo interesów klientów. Rzecz jasna, lobbyści nie są
zainteresowani pełnym ujawnieniem technik ich pracy.
- Fundamentalną zasadą lobbyingu jest koncentracja na problemie.
Stąd też - nawet wtedy, gdy problem jest wybitnie spersonifikowany -
nigdy w kampanii lobbyingowej nie mogą być użyte techniki i narzędzia
wymierzone personalnie w jakąś osobę.
- Drugą fundamentalną zasadą jest usunięcie się lobbysty w "cień" -
jego priorytetami mogą być wyłącznie priorytety klienta; najważniejszy
jest problem oraz argumenty, nigdy - czyjaś osoba.
- Wreszcie trzecią fundamentalną zasadą jest nieustanne tworzenie tzw.
sieci oraz koalicji. Innymi słowy - choć twórcą kampanii lobbyingowej
jest zazwyczaj roboczy zespół profesjonalistów, działających pod
kierownictwem jednej osoby - najistotniejsze jest stałe poszukiwanie
nowych sojuszników.
- Zasada czwarta, to jak najwcześniejsze włączenie się do gry
decyzyjnej. Jest tak oczywista, że nie trzeba jej uzasadniać.
- Zasada piąta to perfekcyjna i na bieżąco uzupełniana wiedza o
przeciwnikach (a zwłaszcza ich działaniach) proponowanego w trakcie
kampanii lobbyingowej rozwiązania.
Wszystkim tym zasadom winne być w pełni podporządkowane
przewidziane do użycia w kampanii lobbyingowej narzędzia.
Jednym z najbardziej oczywistych i podstawowych jest tzw. spotkanie
jeden na jednego. Profesjonalnie zorganizowane, trwające nie dłużej niż
20-30 minut, spotkanie lobbysty z parlamentarzystą, decydentem,
politykiem, urzędnikiem, osobą opiniotwórczą bądź wpływową - może
pozwolić na osiągnięcie przewagi w którymś z tzw. momentów
kluczowych. W racjonalnym zaplanowaniu takiego spotkania pomaga
nie tylko dokładna wiedza na temat osoby rozmówcy, ale także
standardowe techniki perswazji, socjotechniki czy negocjacji.
Również jednym z najbardziej oczywistych i podstawowych narzędzi
lobbysty jest tzw. interes społeczny. Niech nie zabrzmi to cynicznie, ale
każdy nieomal problem, w taki sposób uzasadniony, przy kampanii
lobbyingowej prowadzonej z pozycji tzw. szarego obywatela (z tzw.
najniższego poziomu - ang.grass roots) może stosunkowo szybko zostać
rozstrzygnięty w pożądany sposób. Naturalnie, ów interes społeczny nie
może być wyimaginowany, bowiem klient straci reputację, lobbysta
wiarygodność, a adresat kampanii lobbyingowej rychło spostrzeże iż
został oszukany.
Nieodzownym narzędziem lobbysty w początkowej fazie podejmowania
problemu jest tzw. lista argumentów. Precyzyjnie zdefiniowane,
wszystkie możliwe argumenty "za" i "przeciw" winny być uszeregowane
według hierarchii ich obiektywnej ważności i społecznej oraz
środowiskowej nośności. Potem wobec każdego lobbysta musi
opracować tzw. spin, czyli przedstawić go w zupełnie odmienny sposób
(sposoby), ale zachowując zasadniczy kierunek argumentacji. Lista
argumentów w końcowej fazie pracy zawiera wyłącznie syntezę listy
"pełnej", od której należy rozpocząć.
"Pełna" lista argumentów oraz jej wersja syntetyczna musi także zostać
poddana intelektualnej obróbce, której efektem ma być osiągnięcie
postaci "pytań i odpowiedzi". Argumenty winny zostać przedstawione w
postaci wzorów odpowiednich pytań i odpowiedzi, zredagowanych na
najbardziej podstawowym poziomie zrozumienia. Pytania formułuje się w
taki sposób, aby streszczały one wiernie argumenty przeciwników,
natomiast odpowiedzi mają skutecznie przekonywać do racji, za którymi
się opowiadamy.
Lista argumentów (w każdej wersji i postaci) jest niezwykle pomocna
przy opracowywaniu wspomnianej wcześniej "informacji
jednostronicowej". Służy także jako materiał pomocniczy przy
redagowaniu przeznaczonych do wysyłki (wg. ściśle określonej techniki,
będącej elementem planu strategicznego) listów, adresowanych do
osób, będących obiektem kampanii lobbyingowej.
Kluczowym narzędziem każdego lobbysty, w istocie przesądzającym o
skuteczności jego działań jest tzw. rejestr kontaktów - najpilniej
strzeżona lista osób, które mogą być pomocne w realizowaniu podjętych
działań lobbyingowych. Rejestr kontaktów jest podstawą do tworzenia
zasadniczej osnowy tzw. sieci, czyli nieformalnej tkanki osób, instytucji,
organizacji, redakcji mass-mediów itp. będących w trakcie kampanii
lobbyingowej sprzymierzeńcami lobbysty.

,
poseł na Sejm II kadencji