Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
Musimy czerpać korzyści z pracy rąk, serca i głowy ponieważ rzeczy, których potrzebujemy, nie potrafimy wykonać sami.
Identyfikacja potrzeb i tworzenie wartościowych produktów dla ludzi jest najlepszym sposobem budowania dobrych relacji.
Wyodrębnienie pojęcia wartości wraz z ich podziałem, umożliwia zrozumienie procesu wymiany. Dobra wymiana sprowadza się do ustalenia jakich wartości partner potrzebuje. Trzeba pytać co jest dla niego ważne i dlaczego. Pytania należy zadawać jak lekarz. Każdy chce być zrozumianym. Im dokładniej określimy wartości, których partner oczekuje, tym szybciej osiągniemy trwałe porozumienie.
W relacjach możemy wyróżnić: wartości oferowane i oczekiwane przez partnera. Relacja jest trwała gdy oferowane wartości zaspakajają potrzeby partnera. W handlu dodatkowo oceniamy oferowane wartości względem konkurentów.
Ludzkie potrzeby nie są w pełni wartościami uniwersalnymi, dlatego w handlu często mówimy o interesach stron. Celem negocjacji jest osiągnięcie harmonii interesów. W trakcie rozmów najważniejsze jest pilnowanie spokoju relacji, realizm i koncentracja na wspólnych interesach.
Na przestrzeni dziejów za realne uważano zarówno fizyczne obiekty postrzegane zmysłami jak i odkryte w kulturach idee. Jedność zewnętrznych i wewnętrznych światów stanowi istotę prawdy i jest źródłem zrozumienia.
Menadżer rozumie i wyjaśnia przepływy wartości i tworzy optymalny podział pracy w złożonej strukturze. Podczas analizy korzysta z zasad: prostoty, perspektywy, symetrii, logiki, matematyki, modeli... Celem menadżera jest zbliżenie się do prawdy, czyli realna ocena złożonej rzeczywistości, niezbędna do osiągnięcia celu. Realizm jest kluczem do efektywności.
Nawet gdy 1 plemię (grot - 1h, kij - 2h) wytwarza obie części dzidy taniej od 2 plemienia (kij - 3h, grot - 4h), koncentracja na tym co robimy najlepiej i wzajemna wymiana zwiększają efektywność pracy w 1 i 2 zespole. Koncentrując się na mocnych stronach natura tworzy perfekcyjne ekosystemy w procesie ewolucji - człowiek mocą rozumu. Efektywność jest optymalnym podziałem pracy w systemie tworzenia i przepływu wartości. Siła płynie z harmonijnego współdziałania elementów całości.
Na zdjęciu podręczniki do Marketingu międzynarodowego Philipa Cateora. VII wydanie używałem w Montrealu pod koniec lat osiemdziesiątych. Na okładce VII wydania widzimy komputer, krawat, piwo, but, położone na pierścieniu wokół Ziemi. Był to czas koncepcji produktu globalnego. Potrzeby klienta skierowano z produktu na markę. Sztandarowymi wyrobami z tej fazy rozwoju handlu były maszynki do golenia firmy Gillette i Coca-Cola.
Wraz z rozwojem technologii i krajów w Azji świat gwałtownie przyśpieszył i stał się mniej przewidywalny. Ambitne firmy, uczelnie, struktury, postawiły na utalentowanych ludzi, poszukujących odbiorców produktów na globalnym rynku. W pierwszej dekadzie XXI wielu kluczową wartością firmy byli zręczni handlowcy, rozwijający globalną sieć sprzedaży.
Obecne zaczynamy żyć w świecie cyberprzestrzeni i algokracji. Przepływ informacji, od klientów do centrum strategicznego, biegnie w czasie rzeczywistym. Algorytmy kontrolują efektywność. Kluczową wartością firm jest inteligentne przetwarzanie dużej ilości danych. W XXI wieku postęp technologiczny wyprzedził wiedzę akademicką i przeszedł z funkcji liniowej do wykładniczej, która jest trudna do kontroli.
Wykres popytu i podaży produktów na globalnym rynku. Na lata 1970 - 1980 przypada szczyt dobrobytu państw zachodnich. W latach 1990 - 2020 produkt krajowy brutto w Chinach wzrósł o 900%. Jest to najszybszy wzrost PKB w historii ludzkości.
|