Umysłowy fundament
Myślenie strategiczne towarzyszy mi od 1990 roku kiedy pracowałem i studiowałem w Kanadzie. Bazując na wiedzy i doświadczeniu jestem przekonany, że profesjonalna strategia jest umysłowym fundamentem rozwoju firmy, ponieważ wskazuje kierunek oraz identyfikuje zasoby energii potrzebne do działania. W tym sensie jest najtańszą i najefektywniejszych inwestycją w firmie.
Dorobek współpracy praktyki z nauką
Modele strategii powstały ze współpracy naukowców z firmami. Od kilkudziesięciu lat są weryfikowane praktyką firm i dostosowywane do specyfiki bieżących czasów. Efektem tej współpracy jest ich prostota i skuteczność.
Jestem przekonany, że bieżące działania firm, należy okresowo weryfikować myśleniem strategicznym, które bazuje na sprawdzonych w praktyce modelach.
Polskie doświadczenie
Decyzje polskich eksporterów na rynkach zagranicznych bazują zazwyczaj na doświadczeniu krajowym. Tym samym narażone są na błędy.
Wierzę, że działania eksportowe oparte na intuicji należy wspierać modelami strategicznymi. W takim przypadku, często zawodna intuicja menedżera wzbogacana jest umysłowym wysiłkiem wielu profesjonalistów.
Strategia na piśmie
Pisemne opracowanie strategii rozwoju firmy jest ważne. Praca nad strategią umożliwia poznanie prawdy o otoczeniu konkurencyjnym, firmie i jej ludziach, jak również kreatywne poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez grupy pracowników. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych, dynamicznych i niepewnych czasach, w których planowanie jest znacznie utrudnione.
Przewaga konkurencyjna
Strategia łączy firmę z otoczeniem. Kluczową decyzją strategiczną jest określenie na czym firma opiera swoją przewagę. Czy są to:
- potrzeby klientów, czy
- serce kompetencji firmy oraz talenty i umiejętności pracowników.
Oczywiście możliwe są warianty mieszane. Najważniejsze jest by pracownicy byli świadomi strategicznych wyborów. Ułatwi to im zrozumienie i ukierunkowanie motywacji własnych działań oraz koncentrację energii na przyjętych celach firmy.
Przeczytaj również:
Krzysztof Drupka