Na przestrzeni ostatnich 20 lat zaobserwowałem jedną ważną zmianę w strategiach rozwoju firm. Dotyczy ona zarówno programów na uczelniach jak i praktyki firm. Chodzi o przesunięcie akcentu z analizy rynku na zasoby firmy. W latach 90-tych badano rynek i na podstawie wykonanych analiz określano strategię rozwoju firmy. Można powiedzieć, że firmy szły śladem liderów. Obecnie analiza rynku, w ramach budowania strategii firmy, jest również ważna, ale służy do czego innego.
Serce kompetencji
Współczesne analizy otoczenia firmy pomagają określić jej serce kompetencji. Chodzi o wychwycenie specyficznych cech firmy i zbudowania na ich bazie przewagi konkurencyjnej.
Takie podejście ułatwia:
- dostarczenie specyficznych wartości, oczekiwanych przez klienta;
- stworzenia trwałej przewagi, trudnej do skopiowania;
- ukrycie przewagi konkurencyjnej;
- wyróżnienie firmy na rynku.
Serce kompetencji firmy określają:
Pasja
Co robimy z pasją, robienie czego sprawia nam frajdę? Jest to pytanie o charakter firmy. Pytanie ważne, ponieważ pasja jest silnym źródłem energii zespołu.
Kompetencje
W czym możemy być najlepsi? Odpowiedź wymaga refleksji nad firmą, w kontekście otoczenia konkurencyjnego, branży oraz rynku globalnego.
Zysk
Firma by istnieć musi przynosić zysk. W tym celu należy określić wskaźnik ekonomiczny, mocno związany z dochodem firmy. Kontrola wskaźnika i okresowe korekty działań, powinny napędzać dochód firmy. Przykładowy wskaźnik: zysk na klienta sklepu.
Serce kompetencji firmy w prosty i efektywny sposób kieruje wysiłkiem zespołu pracowników. Określenie serca kompetencji nie jest łatwe. Wymaga wysłuchania wielu osób.
Krzysztof Drupka