Nie mam na myśli opasłych dokumentów. Chodzi mi o skuteczne rozwiązania, które powstają z głębokich analiz.
Myślenie strategiczne
Za myślenie i koordynację działań strategicznych w firmie odpowiada Strateg. Strateg określa kierunek jej działania, wynikający z serca kompetencji. W tworzeniu strategii powinni uczestniczyć pracownicy firmy. Ułatwi to jej wprowadzanie. Od kultury i sposobu wymiany informacji zależy ilość i jakość pomysłów. Całość procesu komunikacyjnego koordynują liderzy zespołów. System komunikacyjny w firmie jest elementem kultury organizacyjnej.
Konfrontacja z rzeczywistością
Zadaniem strategii jest konfrontacja firmy z wrogą rzeczywistością. Ciągła konfrontacja wymusza właściwy kierunek działania. Konfrontacja idei, pomysłów w umysłach pracowników, powinna wyprzedzać niekorzystne zdarzenia.
Konfrontacja z rzeczywistością zachodzi dzięki pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji z rynku. Chodzi o dane z zamówień klientów, informacje dotyczące wyrobów konkurencyjnych w sklepach, rozmieszczenia towarów na półkach, obroty sklepów i wiele, wiele innych. Informacje są pozyskiwane głównie przez handlowców i przetwarzane na różnych poziomach. System przypomina żywy organizm gdy wnioski z analiz powracają do handlowców w formie wyzwań po jednym, dwóch dniach. Taka firma twórczo reaguje na zmiany w otoczeniu.
Polecam również:
Krzysztof Drupka