Jak Ludwik XIII, każdy CEO powinien mieć w pobliżu swoich muszkieterów. Są to: Handlowiec, Strateg i Lider. Handlowiec, Strateg i Lider określają trzy główne obszary pracy adaptacyjnej w firmie: CCO, COO lub CSO, CHRO.
Handlowiec
Celem handlowca jest ekspansja firmy i budowanie relacji międzynarodowych. To rola z rozmachem. Handlowiec fruwa po świecie i spotyka ludzi. Zadaje pytania klientom, konkurentom ... Skrupulatnie notuje. Pozostawia po sobie uczucie zaufania. Handlowiec tworzy pododdziały repów, by zwiększyć rozmach i zasięg działania.
Strateg
Celem stratega jest zwycięstwo firmy. Na rynku zwyciężają ci co mają przewagę. Strateg analizuje dane z rynku, upraszcza i szuka konkurencyjnej przewagi. Sytuację rynkową rozgrywa w umyśle, niczym partię szachów. Strateg, współpracując z Liderem i Handlowcem, poszukuje perfekcyjnego sposobu zagospodarowania zasobów na rynku. Nadaje energii właściwy kierunek.
Lider
Liderzy pracują w całej firmie, również w obszarze Stratega i Handlowca. Im więcej w firmie liderów adaptacyjnych, tym jest łatwiej wprowadzić potrzebne zmiany. Zadaniem lidera jest wzbudzanie entuzjazmu u każdego pracownika i w zespole. Chodzi o uczucie „kocham to co robię i jeszcze mi za to płacą”. To łagodna rola. Wymaga widzenia problemu oczami własnymi i partnera. Lider dba by każdy dżul energii zgromadzonej w firmie zamienił się w pracę.
Jeden w trzech
Nie jest możliwe by jedna osoba skutecznie wykonywała powyższe role. Nie pomogą fakultety. Handlowiec, Strateg i Lider to nie są kompetencje z CV, tylko naturalne talenty u ludzi. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, myślisz o rozwoju, pomyśl, czy jak Ludwik XIII masz swoich muszkieterów.
Krzysztof Drupka