 |
 |
Jak kontrolować realizację zaplanowanych celów?
|
 |
 |
W przedsiębiorstwie działającym na rynku globalnym planowanie strategiczne jest jedyną skuteczną formą organizacji działalności firmy.
Planowanie strategiczne, marketingowe, czy planowanie działalności eksportowej umożliwia przedsiębiorstwu określenie średnio i długoterminowych celów i jest rzeczą naturalną, że dyrekcja okresowo sprawdza stopień ich wykonania.
By móc weryfikować realizację zamierzonych celów należy spełnić dwa warunki:
- Cele musza być mierzalne,
- Należy zbudować system do ich kontroli.
Cele mierzalne
Istnieją trzy podstawowe rodzaje celów mierzalnych:
- Poziom do osiągnięcia: są to rezultaty ilościowe, które trzeba osiągnąć do wyznaczonej daty. Mogą być one wyrażone w następujących formach:
- Cyfry - ilość produktów, ilość klientów;
- Wartości liczbowe - wielkość sprzedaży, dochód;
- Procent - udział w rynku, zmniejszenie reklamacji.
- Daty: są to terminy, do których mierzalne cele powinny zostać osiągnięte.
- Stan do osiągnięcia: dotyczy sytuacji, które chcemy osiągnąć lub tych, które chcemy utrzymać. Przykłady:
- Okresowa weryfikacja funkcjonowania systemu "just in time";
- Utrzymanie akceptowalnego poziomu absencji;
- Poprawa kultury przedsiębiorstwa.
Ważne jest by określać cele w sposób łatwy do zweryfikowania i zachęcający pracowników do ich osiągnięcia. Przykładowo: poziom sprzedaży możemy zapisać za pomocą wielkości do osiągnięcia i daty granicznej.
Komunikacja celów
By móc osiągnąć cele trzeba je przekazać pracownikom, którzy powinni pomóc w ich realizacji. Warto o tym pamiętać ponieważ zdarza się, szczególnie przy silnej konkurencji, że firma rezygnuje z szerszej prezentacji swoich celów, również własnym pracownikom, z obawy, że konkurencja dowie się o złej sytuacji firmy.
W takim przypadku powinno się komunikować cele na dwa różne sposoby: pierwszy dla ścisłej dyrekcji, drugi motywujący pracowników. Pracownicy mogą otrzymać cele tylko w formie wielkość sprzedaży na pracownika, lub w formie jednostek produktów.
Modyfikacja celów
W dzisiejszych szybkich, globalnych czasach należy sprawdzać okresowo, czy zakreślone cele są nadal aktualne. Można to robić przez okresową weryfikację planu strategicznego firmy. Gdy nasze cele są w zgodzie z realnym otoczeniem firmy, nasze działania odpowiadają rzeczywistym jej potrzebom. Cele za trudne lub za łatwe do osiągnięcia obniżają motywację pracowników.
System kontroli
By móc obiektywnie weryfikować i ewentualnie modyfikować założone cele, trzeba stworzyć stosowny system kontroli i opracować kalendarz weryfikacji. Powyższe zadanie można powierzyć kierownikom lub utworzyć specjalny zespół, złożony z przedstawicieli zainteresowanych grup. Odpowiedzialnymi za weryfikację powinny być osoby uczestniczące w planowaniu strategicznym firmy. Niektórzy jednak radzą odwrotnie by "kontrolerzy" nie mieli nic wspólnego z osobami planującymi działalność firmy. Kontrola powinna przebiegać zgodnie z opracowanym kalendarzem weryfikacji, a dyrekcja powinna być informowana na bieżąco o przebiegu prac.