Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Eksport
« Unia Europejska
« MŚP
« Artykuły
· Informacje
· Informacje archiwum
· Przewodnik po Unii
· Aktualności krajowe
· Top www
· Informacje branżowe

  Artykuły informacyjne z kraju i ze świata  

Powrót

: EksportZarządzanie
     Co skłania MŚP do eksportu oraz stosowane strategie

Spis Treści
Co skłania firmy do eksportu?
Strategie eksportowe

Dopracowane strategie eksportu ułatwiają zdobywanie zagranicznych rynków zbytu, ale nie decydują o sukcesach eksporterów. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których firmy eksportują oraz stosowane przez nie strategie eksportowe.

 

Co skłania firmy do eksportu?

Konieczność przeżycia.
Dla wielu firm, szczególnie z sektora nowoczesnych technologii, trwały sukces rynkowy jest związany z wyjściem na rynki zagraniczne. Rynek wewnętrzny nie jest w stanie wchłonąć zaplanowanej produkcji firmy, a poziom wzrostu gospodarczego w kraju nie jest na tyle wysoki by zagwarantować firmie przetrwanie.

Narastająca konkurencja.
Coraz częściej dostawcy, klienci i konkurenci firmy są nie tylko z sąsiedztwa ale i z drugiej części globu. Biorąc pod uwagę stale wzrastającą liczbę konkurentów firmy są zmuszone obniżać koszty, oferować nowe produkty, bądź usługi lub wychodzić na zagraniczne rynki zbytu.

Chęć ekspansji.
Niektóre firmy chcą powielić sukces z rynku lokalnego na rynkach zagranicznych. Dla tych firm zdobywanie obcych rynków nie wynika bezpośrednio z konieczności przeżycia. Zagrożenie może jednak stać się faktem gdy znacznie wzrośnie konkurencja na lokalnym rynku, gdy słaby wzrost gospodarczy będzie się utrzymywał przez dłuższy okres czasu, bądź gdy zmienią się gusta konsumentów względem oferowanych przez firmę produktów lub usług.

Duch przedsiębiorczości.
Spora grupa przedsiębiorców stale wprowadza na rynek nowe produkty i szuka nowych nisz rynkowych. Czynią tak niezależnie od sytuacji na lokalnym rynku i stanu gospodarki. Dla tych firm innowacyjność, kreatywność, wzrost i eksport są stałymi elementami działalności. Dla tych przedsiębiorców wartości jak: przedsiębiorczość, doświadczenie, profesjonalizm, determinacja, dobry styl zarządzania i smak ryzyka są również bardzo istotne.

Nadwyżki produkcji.
Są firmy, które eksportują tylko w przypadku nadażającej się okazji. Dla nich eksport stanowi możliwość do zgarnięcia dodatkowej marzy zysku, w wyniku odpowiedzi na dodatkowe zapotrzebowanie zagranicznych klientów lub nadążającej się okazji sprzedaży nadwyżek produkcyjnych.

 

Strategie eksportowe:

Eksporter pośredni.
Część firm eksportuje przez przypadek, na przykład dostarczając podzespoły dużemu producentowi na eksport. Ponieważ taka niewielka firma działa w ramach projektu eksportowego dużej firmy, uczestniczy pośrednio w działalności eksportowej.

Eksporter niezależny.
W takim przypadku firma jest całkowicie odpowiedzialna za produkcję, handel, dystrybucję i serwis posprzedażny produktów. Jest to strategia bardzo kosztowna szczególnie dla MŚP. Strategie takie są możliwe na rynku dość wyspecjalizowanym. Przy przyjęciu takiej strategii reklama, katalogi, prezentacja na targach odgrywa znacząca rolę w przyciągnięciu nowych klientów.

Dystrybutor lub agent.
Znalezienie dystrybutora lub agenta na rynku zagranicznym nie jest łatwe dla firmy, zwłaszcza MŚP. Znalezienie agenta, dystrybutora, którzy zajmą się komercjalizacją produktów i serwisem posprzedażnym może wymagać dużej ilości szkoleń i szczęścia. Jednakowoż, gdy reprezentant zostanie znaleziony, jego znajomość warunków rynku lokalnego, sieci dystrybucji, jak również posiadanie bezpośrednich i osobistych kontaktów z potencjalnymi klientami, może okazać się nieocenione, by móc ustanowić i trwale utrzymać obecność na nowym rynku eksportowym.

Alianse strategiczne, grupy firm, sieci.
Różne formy połączeń firm mają na celu stworzenie "masy krytycznej" dostępnych środków, w celu wykreowania przewagi konkurencyjnej, na poziomie wielkości firmy i innowacyjności. Uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest niezbędne do skutecznego konkurowania na zagranicznych rynkach zbytu. Połączenia firm mogą być oparte na relacjach bardziej personalnych lub innych formach kontraktów, na przykład z wyłonieniem grupy zarządzającej.



Powrót

Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas