![]() | ||
![]() | ![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
|
« | Eksport |
« | Unia Europejska |
« | MŚP |
« | Artykuły |
· | Informacje |
· | Informacje archiwum |
· | Przewodnik po Unii |
· | Aktualności krajowe |
· | Top www |
· | Informacje branżowe |
![]() |
![]() | Artykuły informacyjne z kraju i ze świata | ![]() |
Powrót |
: Eksport | Zarządzanie |
![]() |
![]() |
Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne (BIZ) polskich firm |
![]() |
![]() |
Ewa Radomska
Kierownik Zakładu Ekonomii oraz wykładowca w Instytucie Ekonomii i Zarządzania POU - Polish Open University - http://www.pou.pl/
E-mail: ewa.radomska @ pou.pl
![]() |
Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne (BIZ) polskich przedsiębiorstw. |
Równolegle z wciąż trwającym procesem transformacji polskiej gospodarki - postępuje proces jej integracji z międzynarodowym otoczeniem gospodarczym. Włączanie się gospodarki polskiej do gospodarki światowej poprzez internacjonalizację i globalizację dokonuje się nie tylko na poziomie gospodarki narodowej ale także jej głównych uczestników: przedsiębiorstw. To one są głównymi aktorami w procesie konkurencji międzynarodowej - zdobywają pozycje konkurencyjne, budują swój potencjał, stosują określone strategie. Wpływają na własną konkurencyjność a także gospodarki jako całości.
Zmiany warunków rynkowych i charakter współczesnej konkurencji międzynarodowej wymagają często reorientacji dotychczasowych strategii - w tym: rozważenie ekspansji na rynki zagraniczne w formie BIZ. Uwarunkowane jest to wieloma czynnikami - zewnętrznymi (wynikającymi z otoczenia) oraz wewnętrznymi (pochodzącymi z samego przedsiębiorstwa). Artykuł prezentuje skalę i strukturę Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych polskich przedsiębiorstw, zwraca uwagę na motywy internacjonalizacji, czynniki sprzyjające tej ekspansji ale też na bariery. Dodatkowo: sformułowano ogólne zalecenia praktyczne dla polskich przedsiębiorstw planujących ekspansję na rynki zagraniczne w formie BIZ.
Badania na temat polskich inwestycji za granicą nie są liczne. Składają się na nie:
Dane dotyczące skali i geograficznych kierunków ekspansji polskich przedsiębiorstw w formie BIZ - prezentowane w artykule - opierają się przede wszystkim na informacjach ujętych w raporcie Departamentu Analiz i Prognoz Ministerstwa Gospodarki "Polskie inwestycje bezpośrednie 2006/2007" opublikowanym w marcu 2008 r.
Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne (BIZ) rozumiane są tutaj jako przepływ kapitału obejmujący:
Jaka jest pozycja polskich inwestycji zagranicznych w porównaniu do BIZ dokonywanych przez przedsiębiorstwa z krajów o podobnym poziomie rozwoju gospodarczego - Republiki Czeskiej i Węgier? Według J.H. Dunninga występuje zależność pomiędzy poziomem rozwoju gospodarczego oraz wielkością strumieni kapitału z tytułu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Strumień bezpośrednich inwestycji jest mierzony wskaźnikiem NOI (net outward investment - odpływ inwestycji netto) per capita. Obliczany jest on jako różnica między bezpośrednimi inwestycjami podejmowanymi przez przedsiębiorstwa danego kraju za granicą a wielkością BIZ napływających do tego kraju, w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Na podstawie badań empirycznych Dunning wydzielił cztery stadia rozwoju gospodarczego. W każdy stadium strumień BIZ zachowuje się w odmienny sposób:
Departament Analiz i Prognoz Ministerstwa Gospodarki RP, na podstawie danych UNCTAD, przeprowadził analizę porównawczą wskaźnika NOI per capita w Polsce, Republice Czeskiej, na Węgrzech dla okresu: 1997 - 2007 .
W odniesieniu do podziału Dunninga - kraje te (w tym: Polskę) można obecnie sklasyfikować pomiędzy trzecią i czwartą fazą rozwoju.
Według danych UNCTAD, polskie inwestycje bezpośrednie za granicą o wartości 3 120 mln EUR w 2007 r. stanowiły 0,35% światowych przepływów kapitałowych z tytułu inwestycji dokonywanych za granicą. Udział ten jest niewielki ale systematycznie rośnie z roku na rok (w 2003 r. wynosił 0,05%). Świadczy to o tym, że polska gospodarka rozwija się, a także o rosnącym zaangażowaniu polskich przedsiębiorstw w działalność na rynkach zagranicznych, coraz aktywniejszym udziale w globalizującej się gospodarce światowej.
Główne motywy ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne w formie Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych:
Przykład 1
Ze względu na niższe koszty pracy - zbudowana w 2003 roku na Ukrainie fabryka producenta foteli samochodowych Inter Groclin Auto S.A. wytwarza nie na rynek ukraiński, lecz na zlecenie tych samych klientów, z którymi polska spółka współpracowała wcześniej - międzynarodowych koncernów samochodowych.
Przykład 2
Firma Ciech S.A. wygrała walkę o przejęcie rumuńskiego przedsiębiorstwa USG Govora (transakcja: ok. 60 mln euro). Rywalem była firma indyjska. Zarząd Ciechu obawiał się, że wejście bardzo silnego konkurenta do Europy Środkowo-Wschodniej, przejęcie przez niego zakładu produkcyjnego wraz z siecią sprzedaży znacząco zagrozi pozycji polskiej firmy.
Przykład 3
Spółka farmaceutyczna Bioton S.A. ma fabryki w Rosji, na Ukrainie, we Włoszech i buduje zakład w Chinach. Obecność w innych krajach w formie BIZ pozwala firmie stworzyć stabilniejszą pozycję na rynku i daje więcej szans na zdobycie większego rynku. Dodatkowo, lokalna produkcja oznacza pewne preferencje, takie jak łatwiejsze spełnienie krajowych wymogów czy refundację cen.
Przykład 4
ComArch S.A. (producent oprogramowania) na rynkach zagranicznych inwestuje od 2000 roku. Decyzja o ekspansji determinowana była chęcią poszerzenia bazy klientów (w przypadku niektórych produktów koncentracja tylko na rynku polskim byłoby jednoznaczna z ograniczeniem się do zaledwie kilku klientów). Działalność zagraniczna przynosi przedsiębiorstwu ok. 20-30%. przychodów rocznie. W Europie Zachodniej (spółka ComArch Software AG w Dreźnie oraz filie w Brukseli i Lille) główne nakłady przeznaczone są na zatrudnienie specjalistów od wdrożeń. Taka polityka wynika z tego, iż rynki te są nadal chronione, dodatkowo - z rozpoznania potrzeby klientów aby podczas wdrożeń nie występowały problemy z komunikacją (język).
Przykład 5
W Europie Środkowo-Wschodniej od kilku lat ekspansję prowadzi firma Złomrex S.A. Formą wyjścia na rynki zagraniczne był zakup dużej austriackiej spółki dystrybucyjnej Voestalpine.
Przykład 6
W 2006 r., PKN Orlen sfinalizował transakcję zakupu strategicznego pakietu akcji litewskiej spółki AB Mażeikiu Nafta. Polski koncern nabył łącznie 84,36 procent udziałów od Yukos International i rządu Litwy za kwotę 2,34 mld USD. Dokonując zmian w Radzie Nadzorczej i Zarządzie litewskiej spółki, Orlen przejął nad litewską rafinerią pełną kontrolę korporacyjną. Transakcja ta jest efektem realizowanej strategii PKN Orlen na lata 2005 - 2009, zakładającej, obok budowania własnej wartości, także wykorzystywanie pojawiających się w regionie możliwości akwizycji. Dzięki włączeniu aktywów Mażeikiu Nafta do Grupy Orlen powstał największy koncern naftowy w Europie Środkowej.
Przykład 7
Spółka Can-Pack z podkrakowskiego Brzeska (produkcja puszek do napojów i opakowań do żywności) - za ok. 60 mln dol. uruchomiła zakład produkcyjny w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Region Zatoki Perskiej jest najszybciej rosnącym rynkiem puszek na świecie. Polskie produkty trafiają nie tylko na rynek lokalny ale także do Arabii Saudyjskiej, Kataru, a nawet do dalej położonych państw Azji.
![]() |
Kierunki geograficznej ekspansji polskich BIZ |
Pod względem kierunków geograficznych ekspansji polskich przedsiębiorstw w formie BIZ - wzrasta znaczenie krajów europejskich oraz azjatyckich.
W 2006 r. kraje europejskie przyjęły 97,2% wszystkich polskich inwestycji za granicą - najwięcej:
Analiza prasy branżowej oraz informacje Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji działające w państwach, które w 2006 r. przyciągnęły najwięcej polskich inwestycji wskazują, że w przypadku: Luksemburga, Wielkiej Brytanii, Holandii i Szwajcarii trudno mówić o BIZ w klasycznym rozumieniu, tzn. BIZ związanych z przejęciami zagranicznych przedsiębiorstw, zakupie znaczących udziałów w przedsiębiorstwach zagranicznych czy realizacji BIZ w formie greenfield.
Większość polskich inwestycji w tych krajach miała jednak charakter przepływów finansowych (zgodnie z metodologią - zaliczanych do BIZ). Niektóre z dużych polskich firm funkcjonują w formie holdingów. Ich główne spółki zarejestrowane są w jednym z wymienionych krajów. Taka forma działalności daje możliwość transferowania zysków osiąganych przez polskie przedsiębiorstwa za granicę, gdzie opodatkowanie jest korzystniejsze. Dodatkowo, wymienione kraje, uznawane za centra finansowe o zasięgu globalnym stają się miejscami, gdzie polskie przedsiębiorstwa rejestrują spółki zależne. Głównym celem tych spółek jest podejmowanie inwestycji bezpośrednich na rynkach krajów trzecich. Taka spółka - córka staje się niejako pośrednikiem. Kierowany do niej polski kapitał jest jedynie tzw. kapitałem w tranzycie wykorzystywanym do dokonywania BIZ w kraju trzecim.
Wysoka pozycja Litwy wiąże się z transakcją nabycia przez polski koncern paliwowo - energetyczny PKN Orlen - spółki AB Mażeikiu Nafta. Była to transakcja jednorazowa. Zarząd PKN Orlen zapowiedział jednak, że spółka w ciągu najbliższych sześciu lat zamierza zainwestować na rynku litewskim dodatkowo ponad 1,6 mld USD.
Ukraina jest przykładem kraju, gdzie stopniowy wzrost wartości polskich BIZ w różnych sektorach obserwowany jest od 1997 r. Obejmują przede wszystkim inwestycje w kapitały własne przedsiębiorstw czemu towarzyszą znaczne inwestycje w postaci kredytów na dalszy rozwój prowadzonej tam działalności. Inwestycje podejmowane przez polskich przedsiębiorców na rynku ukraińskim mają charakter długofalowy.
Stosunkowo wysoki jest udział polskich inwestycji bezpośrednich w sektorze finansowym. Poprzez nabycie większościowych pakietów udziałów w trzech bankach ukraińskich zainwestowały na tym rynku trzy banki z Polski (łączna wartość transakcji szacowana jest na ok. 230 mln EUR). Nowi inwestorzy dokonują rebrandingu nabytych banków, dofinansują je, opracowują nowe strategie ich działania. Wskazuje to o strategicznym podejściu do tych inwestycji. Polski sektor finansowy na Ukrainie jest reprezentowany także przez firmę ubezpieczeniową, która zainwestowała na tym rynku poprzez przejęcie i dekapitalizowanie dwóch ukraińskich firm ubezpieczeniowych (na inwestycje przeznaczyła ok. 19 mln EUR).
W branży produkcyjnej, duże inwestycje - typu greenfield polskich podmiotów obejmują: budowę fabryki deski podłogowej (wartość inwestycji - ok. 40 mln EUR), fabryki płytek ceramicznych (ok. 55 mln EUR), opakowań aluminiowych (ok. 30 mln EUR) oraz profili aluminiowych (ok. 15 mln EUR).
Dynamiczny wzrost polskich BIZ na Ukrainie w 2007 r. miał miejsce mimo nadal mało korzystnych tendencji. Klimat inwestycyjny na Ukrainie nie jest sprzyjający dla działalności inwestycyjnej. Projekty rządowe dotyczące przywrócenia ulg w specjalnych strefach ekonomicznych nie zostały zrealizowane. Protekcjonizm, biurokracja, niestabilność polityczna są faktem.
Pomimo tego Ukraina staje się stopniowo głównym kierunkiem bezpośrednich inwestycji polskich przedsiębiorstw. Świadczy o tym znacząca liczba dużych projektów inwestycyjnych oraz aktywna działalność polskich małych i średnich przedsiębiorstw na tym rynku.
O atrakcyjności inwestycyjnej Ukrainy decydują przede wszystkim:
W przypadku Niemiec, według stanu na koniec 2007 r. wartość polskich inwestycji przekraczających jednostkowo poziom 1 mln EUR szacuje się na około 350 mln EUR ulokowanych w 15 dużych projektach.
Największa transakcja (ok. 140 mln EUR, co stanowi ok. 20% wartości polskiego kapitału zainwestowanego w Niemczech) dotyczy zakupu (2003 r.) przez PKN Orlen od koncernu BP sieci 494 stacji paliw zlokalizowanych w północnych Niemczech. Skala pozostałych polskich inwestycji w Niemczech jest niższa ale zrealizowano także duże projekty. Największy z nich to zakup przez polskie przedsiębiorstwo 90% udziałów w niemieckich zakładach chemicznych. Transakcja ta, o szacowanej wartości 75 mln EUR wzmocniła pozycję konkurencyjną polskiego przedsiębiorstwa jako drugiego producenta w Europie sody kalcynowanej i oczyszczonej. Kolejne dwie duże transakcje w Niemczech dotyczyły przejęcia dwóch firm produkujących tworzywa sztuczne (wartość transakcji: ok. 27,4 mln EUR) oraz nabycie większościowego pakietu akcji w spółce produkującej systemy elektryczne i elektroniczne dla górnictwa (wartość transakcji: ok. 26,4 mln EUR).
Obecność kapitałowa polskich podmiotów w Niemczech charakteryzuje się znacznym udziałem małych przedsiębiorstw, głównie z branży budowlanej. Według szacunków, na koniec 2007 r. w Niemczech działało ok. 100 tys. polskich podmiotów gospodarczych, z czego większość to firmy jednoosobowe .
O tak znacznej liczbie polskich podmiotów na rynku niemieckim świadczy bliskie sąsiedztwo Niemiec i Polski, atrakcyjność tego największego z europejskich rynków a także stopniowa liberalizacja przepisów związanych z zatrudnianiem pracowników z Polski i innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej po ich akcesji do Unii Europejskiej (2004 r.).
Ułatwieniu uległa legalizacja prowadzonej działalności gospodarczej w formie rejestracji małych przedsiębiorstw, działających zwykle na zasadzie samozatrudnienia.
Źródło: K. Orłowski "Złowić sukces: polskie inwestycje zagraniczne", "Nowy przemysł", 2008 nr 3, http://praca.wnp.pl
![]() |
Zjawisko dezinwestycji |
W przypadku kilku krajów zauważalne jest zjawisko dezinwestycji - wycofania kapitału do Polski. W 2006 r. dotyczyło głównie:
O wysokim poziomie odpływu kapitału z Turcji zadecydowała ujemna wartość reinwestowanych zysków (- 98,6 mln EUR). W przypadku Finlandii i Danii, ujemny odpływ kapitału wynikał z ujemnego salda obrotów kapitałowych, które obejmowały głównie spłaty kredytów udzielonych przez inwestorów przedsiębiorstwom zagranicznym a także kredyty od nich otrzymane. Zjawisko dezinwestycji w każdym z przypadków wynikało z ujemnego salda obrotów kapitałowych a nie ze zmniejszania kapitałów własnych zaangażowanych za granicą.
Przykład 8
Grupa Atlas w 2007 r. sprzedała - austriackiemu Baumitowi - wybudowaną (za ok. 5 mln USD) fabrykę zapraw w Dubnej pod Moskwą. Powodów było kilka: oryginalne zaprawy, produkowane w Rosji, zaczęto uznawać za podróbki (dystrybutorzy uznali, że wolą produkty wytwarzane w Polsce, co stanowi gwarancję oryginalności produktu), trudności z koleją, która nie podstawiała wagonów na czas, urząd celny, który wielokrotnie przetrzymywał towary z Polski, problemy z brokerem, biurokracją i mentalność rosyjska.
![]() |
Bariery i perspektywy |
Zauważalny od kilku lat trend wzrostowy wartości polskich inwestycji zagranicznych pozwala sądzić, że w perspektywie długookresowej zostanie on utrzymany. Przedwczesne natomiast wydają się opinie, że w najbliższym czasie Polska będzie eksporterem kapitału netto lokowanego w formie BIZ. Wniosek taki wynika z:
Biorąc pod uwagę aktualne uwarunkowania oraz możliwości polskich przedsiębiorstw - do głównych barier dokonywania BIZ i osiągani założonych celów na rynku docelowym należą:
Przykład 9
Zakładom Magnetyzowym Ropczyce (producent materiałów ogniotrwałych dla hutnictwa) nie powiodła się próba budowy fabryki w Chinach z powodu nierzetelności chińskiego partnera, z którym przedsiębiorstwo utworzyło spółkę joint venture (partner nie wniósł deklarowanego w umowie aportu co uniemożliwiło prowadzenie działalności operacyjnej)
Przykład 10
Zabrzańskie Zakłady Mechaniczne Kopex (m.in. produkcja górniczych kombajnów ścianowych, realizacji inwestycji przemysłowych i świadczeniu usług górniczych) mają 50% udziałów w fabryce w Chinach. Firma była i jest świadoma ryzyka związanego z inwestowaniem w tym kraju (wynikającego np. z przejmowania know-how firm zagranicznych aby sprzedać podrobione produkty samemu). Podjęła działania zapobiegawcze:
Przykład 11
Firma Can-Pack zainwestowała pod koniec lat 90. w Rumunii w fabrykę puszek (przejęła 90% udziałów w ramach prywatyzacji). W 2000 r. mniejszościowi udziałowcy oskarżyli firmę o niedotrzymanie zobowiązań inwestycyjnych, przekonali do swoich racji związki zawodowe, odebrali głównemu właścicielowi kontrolę nad firmą. Wniesienie sprawy do sądu nie pomogło. Właściciel Can-Packu, amerykański holding działający w branży żywnościowej, o wywarcie nacisku poprosił amerykański Kongres. Polska spółka wytoczyła też Rumunii proces przed trybunałem arbitrażowym w Hadze. W rezultacie Can-Pack odzyskał kontrolę na spółką.
Przykład 12
Bank PKO BP kupił Kredobank, regionalny bank we Lwowie. Mimo doinwestowania banku - notuje on straty. W kontekście pogarszającej się sytuacji ekonomicznej na Ukrainie, bank oszacował ryzyka kredytowe i stworzono dodatkowe rezerwy na nie. Szacunki okazały się jednak zbyt optymistyczne. Polski audytor przeanalizował portfel kredytowy banku i zalecił utworzenie dodatkowych rezerw na zagrożone wierzytelności. Eksperci uważają, że przyczyną błędnych szacunków banku były zmiany w zarządzie, co skutkowało osłabieniem nadzoru właścicielskiego na Ukrainie .
![]() |
Zalecenia dla przedsiębiorstw |
Decyzja przedsiębiorstwa o ekspansji na rynki zagraniczne w formie Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych uwarunkowana jest różnymi czynnikami:
Do czynników zewnętrznych należą m.in.:
Do czynników wewnętrznych należą m.in.:
Ekspansja na rynki zagraniczne wymaga odpowiedniego przygotowania. Sprzyja temu z pewnością podejście proaktywne - mające swe źródło w świadomości, motywacji, inicjatywie i zaangażowaniu zarządu przedsiębiorstwa w proces umiędzynarodowienia.
Przedsiębiorstwo powinno:
Ewa Radomska |
Powrót |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |