Powrót | 1 strona Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy Kontakt Szukaj |
|
« | Eksport |
« | Unia Europejska |
« | MŚP |
« | Artykuły |
· | Informacje |
· | Informacje archiwum |
· | Przewodnik po Unii |
· | Aktualności krajowe |
· | Top www |
· | Informacje branżowe |
Artykuły informacyjne z kraju i ze świata |
Powrót |
: Polska | Firmy |
MŚP :: Eksport i Import w 2001 roku. |
W roku 2001 eksport polskich przedsiębiorstw wzrósł o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim, a import o 2,7%. W liczbach bezwzględnych eksport wyniósł 36,1 mld USD a import 50,3 mld USD. Mimo że obroty handlu zagranicznego rosły, spadała dynamika tego wzrostu - o 1,5 punktu procentowego w eksporcie i blisko 4 punkty procentowe w imporcie.
W roku 2001 udział MSP w eksporcie ogółem wyniósł 43,9%, i oznacza to spadek w porównaniu z rokiem poprzednim ok. 2,2 punkty procentowe.
Udział MSP w imporcie ogółem zwiększył się z 55,2% w roku 2000 do 59,6% w roku następnym.
W 2001 roku, podobnie jak w latach poprzednich, zarówno eksport jak i import polskich małych i średnich przedsiębiorstw zdominowany był przez przedsiębiorstwa zaliczane do sekcji Przetwórstwo przemysłowe oraz Handel i naprawy (w sumie na obie sekcje przypadało aż 94,8% eksportu i 92,4% importu MSP).
W roku 2001 struktura geograficzna polskiego handlu zagranicznego nie zmieniła się. Podobnie jak w roku poprzednim, głównym odbiorcą eksportu polskiego sektora MSP były rynki krajów rozwiniętych, w tym głównie Unii Europejskiej.
Unia Europejska 66,9 Niemcy 36,9 pozostałe kraje UE 30 kraje Europy Środ.-Wsch. 23,1 CEFTA 8,6 kraje byłego ZSRR 14,5 kraje rozwijające się 5,2 inne kraje rozwinięte 4,9 |
W porównaniu z rokiem poprzednim wzrósł udział eksportu polskich MSP na rynki wszystkich krajów byłego ZSRR, ale w sumie nie osiągnął jeszcze poziomu szczytowego roku 1998. Wzrosło także znaczenie eksportu do krajów CEFTA, nieznacznie obniżył się za to udział rynku niemieckiego i pozostałych krajów Unii Europejskiej.
Podobnie jak w eksporcie, głównymi rynkami zaopatrzenia polskich MSP były także rynki krajów rozwiniętych, w tym szczególnie Unii Europejskiej. W porównaniu z rokiem poprzednim nieznacznie zmniejszył się udział importu z krajów rozwiniętych i krajów byłego ZSRR, zwiększył zaś z krajów CEFTA i krajów rozwijających się.
Unia Europejska 65,3 Niemcy 24,7 pozostałe kraje UE 40,6 kraje Europy Środ.-Wsch. 12,1 CEFTA 8,6 kraje byłego ZSRR 3,6 kraje rozwijające się 13,8 inne kraje rozwinięte 8,8 |
--- Wyszczególnienie 1995 1998 1999 2000 2001 ------------------------------------------------------------ Ogółem mld. USD 22,9 28,2 27,4 31,6 36,1 Eksport MSP mld. USD 8,8 13,3 13,1 14,6 15,8 Udział MSP w eksporcie 38,5 47,3 47,7 46,1 43,9 |
Spadek udziału MSP w eksporcie ogółem w 2001 r. wystąpił w wyniku utrzymania się zbliżonej do przeciętnej dynamiki eksportu MSP do krajów Europy Środkowo-Wschodniej i wyraźnie niższej od przeciętnej dynamiki do Unii Europejskiej. MSP nie potrafiły się przeciwstawić, tak jak inne przedsiębiorstwa, spadkowi koniunktury w Unii Europejskiej, i dynamika ich eksportu do krajów Unii kształtowała się na poziomie około 4%, wobec przeciętnego tempa wzrostu eksportu do obszaru EŚW - w wysokości około 13 procent.
Dwadzieścia pięć pozycji towarowych według PCN o najwyższej wartości eksportu w sektorze MSP w 2001 r.
Te 25 pozycji towarowych stanowiło w 2001 r. - 26,73% wartości całego eksportu MSP. Produkty, w których eksporcie specjalizują się MSP, zaliczają się raczej do grupy wyrobów nisko zaawansowanych technicznie.
Odnotowując, że w tej grupie 25 towarów według PCN o najwyższej wartości eksportu w sektorze MSP w 2001 roku, nie dominowały jeszcze wyroby HI-TECH, można pozytywnie oceniać fakt, że eksport tradycyjnych wyrobów rozwijał się, jak dotychczas, w relatywnie wysokim tempie. Z drugiej jednak strony, należy mieć na uwadze, że szybkie tempo rozwoju nowoczesnych technologii zagranicą i zmian w strukturze popytu na import ze strony krajów zaawansowanych, będzie czynnikiem ograniczającym dla polskiego eksportu o tradycyjnej strukturze towarowej. By w dłuższej perspektywie móc zwiększać polski eksport na rynki wschodnie i zachodnie, trzeba będzie w większym tempie i skali rozwijać dziedziny nowoczesne i przygotowywać sobie konkurencyjną ofertę, w której dominować będą produkty wysoko zaawansowane technologicznie.
Opracowanie: MGP i PS, PARP |
Powrót |
1 strona Powrót Góra strony Napisz do nas |