|
|
Globalny wymiar Europy - eksportowa strategia Unii
|
|
|
Komisja Europejska przyjęła komunikat zatytułowany Globalny wymiar Europy: bliższe partnerstwo na rzecz umożliwienia dostępu do rynku dla europejskich eksporterów. Strategia ta, której celem jest przezwyciężenie barier w handlu zagranicznym oraz stworzenie nowych możliwości eksportowych, stanowi część nowej polityki handlowej Komisji nazwanej Globalnym wymiarem Europy. Podstawą tego nowego podejścia jest nowe, zdecentralizowane partnerstwo pomiędzy Komisją, państwami członkowskimi i przedsiębiorstwami działającymi w krajach trzecich, w których dzięki znajomości lokalnych uwarunkowań łatwiej jest określić bariery dla handlu i pokonywać je.
Peter Mandelson, unijny komisarz ds. handlu, stwierdził: „Działalność firm unijnych zależy od rozwijających się rynków za granicą, ponieważ napędza to wzrost gospodarczy i zatrudnienie w UE. Musimy zadbać o to, aby przedsiębiorstwa europejskie były w stanie uczciwie konkurować na tych rynkach. Ta odnowiona strategia skupia się na koordynacji i zwiększeniu skuteczności działań Komisji, państw członkowskich i przedsiębiorstw tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne - na naszych głównych rynkach działalności.
Nowa strategia dostępu do rynków zostaje wprowadzona w życie w bardzo ważnym momencie: pojawiają się nowi, duzi partnerzy handlowi, zaś charakter barier dla handlu ulega zmianie. Współczesne bariery dla handlu coraz częściej będą pozataryfowe, związane bardziej z kwestiami regulacyjnymi na terenie danych państw. W związku z tym będą one trudniejsze do określenia, a ich usuwanie będzie często wymagało kompleksowych rozwiązań. Potrzebujemy bardziej skoncentrowanego wysiłku po to, aby duże i małe unijne przedsiębiorstwa mogły skutecznie konkurować na rynkach globalnych.
Zaproponowane ostatnio partnerstwo na rzecz dostępu do rynku będzie działało na rzecz zabezpieczenia interesów zarówno dużych, jak i małych przedsiębiorstw unijnych oraz państw członkowskich. Główne elementy nowej strategii obejmują:
- Bliższą i bardziej zorientowaną na działanie współpracę pomiędzy Komisją Europejską, państwami członkowskimi i przedsiębiorstwami, włącznie z powołaniem zespołów ds. dostępu do unijnego rynku działających na rynkach państw nienależących do UE. Ich celem będzie zarówno określanie barier dla handlu zanim się one pojawią, jak i eliminowanie tych już istniejących.
- Skuteczniejszy przydział zasobów zgodnie z priorytetami, skupienie uwagi na określonych rynkach docelowych, głównych sektorach lub zagadnieniach, takich jak prawa własności intelektualnej.
- Lepsze wykorzystanie możliwości, które dają negocjacje - w szczególności podczas rundy negocjacji z Doha oraz nowej generacji unijnych umów o wolnym handlu - celem uczynienia postępu w dziedzinie barier pozataryfowych.
- Skuteczniejsze kontrolowanie działania zgodnie z globalnymi i dwustronnymi regułami handlu - poprzez instytucjonalne rozwiązywanie sporów oraz poprzez europejskie instrumenty w dziedzinie barier dla handlu.
- Skuteczniejsze i bardziej przejrzyste usługi dla przedsiębiorstw, włącznie z bardziej systematycznym rejestrowaniem i monitorowaniem oraz z ulepszoną bazą danych dostępu do rynków.
Informacje ogólne
Pierwsza unijna strategia dostępu do rynku z 1996 r. (Market Access Strategy)była związana z realizacją wielostronnych i dwustronnych umów handlowych oraz z otwarciem rynków krajów trzecich. Składała się z dwóch filarów: Pierwszy obejmował informowanie przedsiębiorstw unijnych o warunkach dostępu do rynków przy udziale wszystkich zainteresowanych stron unijnych; drugi zaś stworzenie metody eliminowania barier dla handlu.
W 2006 r., w dekadę później, w komunikacie Komisji zatytułowanym Globalny wymiar Europy - Konkurowanie na światowym rynku wezwano do odnowienia unijnej strategii dotyczącej dostępu do rynków w ramach ogólnego przeglądu polityk.
Globalny wymiar Europy: bliższe partnerstwo na rzecz umożliwienia dostępu do rynku dla europejskich eksporterów. http://ec.europa.eu/trade/issues/sectoral/mk_access/global_europe_en.htm
Szczegółowe informacje dla europejskich eksporterów dotyczące ceł i barier dla handlu można znaleźć w prowadzonej przez Komisję bazie danych dostępu do rynków. http://madb.europa.eu/mkaccdb2/indexPubli.htm