W ubezpieczeniach morskich szkody możemy podzielić na całkowite lub częściowe.
Szkody całkowite dzielą się na:
- Całkowite - polisa polegająca na całkowitej utracie przedmiotu ubezpieczenia.
- Konstruktywne, gdy odzyskanie mienia jest prawdopodobne, pod warunkiem poniesienia nieproporcjonalnie wysokich kosztów. Abandon polega na zrzeczeniu się przez ubezpieczającego wszelkich praw do przedmiotu ubezpieczenia, w zamian za uzyskanie pełnej wysokości sumy ubezpieczenia.
Szkody w ubezpieczeniach morskich możemy podzielić na:
- awarię wspólną - ustaleniem czy zachodzi awaria wspólna i obliczeniem strat zajmuje się dyspaszer na zlecenie armatora.
- awarię poszczególną - skutki awarii poszczególnej ładunku obciążają jego właściciela.
Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia towaru przez sprzedającego, na jego koszt, jest przewidziany w klauzulach CIF i CIP warunków INCOTERMS.
Ubezpieczenia morskie ładunków podlegają normom opracowanym przez: Instytut Londyńskich Ubezpieczycieli. Dla większości ładunków zastosowanie maja zestawy klauzul standardowych: Institute Cargo Clauses A, B, C. Zestaw A daje najszerszy zakres pokrycia ryzyka, a najwęższy zestaw C.