![]() | ||
![]() | ![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
|
« | Eksport |
« | Unia Europejska |
« | MŚP |
« | Artykuły |
· | Informacje |
· | Informacje archiwum |
· | Przewodnik po Unii |
· | Aktualności krajowe |
· | Top www |
· | Informacje branżowe |
![]() |
![]() | Artykuły informacyjne z kraju i ze świata | ![]() |
Powrót |
: Polska | Unia Europejska |
![]() |
![]() |
Rozwój obszarów wiejskich - zagrożone unijne środki? |
![]() |
![]() |
Trwające spory wokół budżetu Unii Europejskiej na okres 2007-2013 wzbudzają niepokój m.in. o szanse wsparcia słabiej rozwiniętych polskich obszarów wiejskich. Zapewne w rezultacie sporów i uzgodnień powstanie plan może oszczędniejszy, lecz nie naruszający podstaw unijnej polityki regionalnej, obejmującej priorytetowo właśnie rozwój obszarów wiejskich.
Warto przypomnieć zasady tej polityki, zaprezentowane w opracowaniu Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
Polityka regionalna obejmuje m.in. działania podejmowane w celu zmniejszenia dysproporcji w rozwoju poszczególnych regionów w państwach UE. W 1975 r. powstał Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, wyposażony w środki finansowe na rozwój regionów. Politykę regionalną wzmocniło utworzenie traktatem w 1992 r. Unii Europejskiej. W ramach „Agendy 2000” zwiększono nakłady na politykę regionalną z 28,6 mld euro rocznie w latach 1994-1999 do 39,3 mld euro rocznie w latach 2000-2006. Wiązało się to z rozszerzeniem UE.
Polityka regionalna stała się co do wielkości nakładów drugą pozycją po Wspólnej Polityce Rolnej - w wydatkach budżetowych Unii Europejskiej.
Fundusze strukturalne są przeznaczone do realizacji trzech celów:
Polskę obejmuje cel 1., gdyż żaden z polskich regionów nie osiąga progu 75% średniej unijnej wartości PKB na jednego mieszkańca. Region i PKB na mieszkańca
Zapyziałe regiony są więc nie tylko w Polsce, ale i w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Grecji, Portugalii, krajach nadbałtyckich, a nawet we Francji - ale w prowincjach zamorskich (może dlatego niektórzy unijni partnerzy wytykają Francji, że korzysta z dużych środków pomocowych...).
Regiony objęte celem 1. mogą korzystać ze wsparcia wszystkich funduszów strukturalnych:
W ramach pierwszego Funduszu - Rozwoju Regionalnego - jest udzielana pomoc najuboższym obszarom w tworzeniu lub utrzymaniu miejsc pracy, w realizacji inwestycji w dziedzinie transportu i ochrony środowiska, w podnoszeniu konkurencyjności firm - zwłaszcza małych i średnich - w ochronie i poprawie stanu środowiska naturalnego. Wsparcie to może też dotyczyć badań i technologii, rozwoju turystyki i ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, współpracy międzynarodowej, w tym transgranicznej i międzyregionalnej.
Głównym zadaniem Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej jest wspieranie transformacji w rolnictwie.
Natomiast Europejski Fundusz Społeczny ma wspierać aktywizację zawodową bezrobotnych i osób zagrożonych bezrobociem, zatrudnienie kobiet, rozwój kształcenia ustawicznego oraz zapobiegać wykluczeniu społecznemu.
W okresie do roku 2006 część środków z funduszów strukturalnych jest przeznaczona na cztery inicjatywy wspólnotowe, wspomagające nowoczesne strategie rozwoju terenów wiejskich, rozwój współpracy przygranicznej i międzyregionalnej. Celem jest zróżnicowany rozwój obszarów wiejskich także poprzez poprawę infrastruktury związanej z rolnictwem. Przy rozwoju produkcji rolniczej jednocześnie powinny być podejmowane wysiłki na rzecz odnowy wsi, zachowania i odnowy dziedzictwa kulturowego itd. Istotną sprawą jest też dostosowanie przetwórstwa artykułów rolnych do unijnych norm higienicznych i sanitarno-weterynaryjnych oraz bezpieczeństwa żywności i ochrony środowiska.
Jest więc wiele konkretnych programów, wspierających rozwój wsi, podnoszenie poziomu produkcji i życia na terenach stosunkowo zaniedbywanych. System ten działa i ma zaprogramowane środki finansowe do roku 2006 włącznie.
Obecne zażarte dyskusje na temat unijnego budżetu na okres 2007-2013 r. dotyczą również polityki regionalnej UE, rozwoju słabszych obszarów wiejskich. Trzeba wyrazić nadzieję, że ewentualne cięcia w budżecie nie będą zbyt dotkliwe i nie zahamują procesu podnoszenia poziomu wsi - m.in. polskiej wsi.
Opr. Rynki Zagraniczne |
Powrót |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |